Sköt hästen rätt i kylan

Sv: Sköt hästen rätt i kylan

Fast riktlinjerna för träning tror jag faktiskt är minst lika mycket, eller mer, för kuskarnas skull än för hästarnas... hästarna verkar sällan bekymrade över temperaturen men kuskarna blir fort till istappar hela och hållna. Hästarna springer ju också bara ett lopp + värmning förstås medan kuskarna sitter i sulkyn lopp efter lopp efter lopp...

Undrar bara när vissa ska begripa att bara för att människor fryser så fryser inte hästen :cool:

När det är fuktigt ute och fryser på eller att det snöar, går jag ut och ser så att alla hästar har snö eller is utan att det smälter på ovansidan. Då vet jag att de håller värmen ;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Jag förstår inte detta, det verkar som om folk tror att kyla är ett nytt begrepp :confused: När jag var 17-18 år (för 20-25 år sedan) så var det jämt -15 till -20 grader kallt här på västkusten (vilket innebär att det alltid var betydligt kallare inåt och uppåt landet) och det var inga som hade problem med att rida eller ta hand om sina hästar på den tiden, och då fanns det inte ens ridhus på var och varannan gård som det finns nu utan det var ute som gällde hela tiden i stort sett.

håller med många av er, jag ändrar inget särskilt på skötseln när det är kallt. hästarna verkar inte frysa, däremot märker jag att de bränner lite mer foder. och så får man ju se till att hålla vettenkaret isfritt så att de har fri tillgång till vatten, vilket är minst lika viktigt när det är kallt som varmt. jag har mina hästar på lösdrift, de har ett växthus att gå in i och äta, sova dricka. jag får en hel del kommentarer om att mina hästar nog fryser. konstigt då att de oftast väljer att stå ute i alla väder.

Lånar tråden lite;)
Nu när det har varit så kallt så har jag gett min häst lite mera hö och är lite orolig över det här med vattnet. Hon får en 1 hink vatten per dag. Tycker ni det är för lite vatten ? Hon får kanske 13 kg hö varje dag nu när det är kallt.
Det är en stor häst och hon har vintervila.
:)

1 hink - hur mycket rymmer den? Är den slut efter att hon stått inne över natten? I så fall är det absolut för lite, hästarna ska alltid ha tillgång till vatten.

...och jag har tydligen själv varit ute för länge i kylan.

Jag läste det som att någon skjutit sin häst för att det var kallt. Så jag fick inte alls ihop det med artikeln. :o

Min tant verkar i alla fall inte lida av kylan, hon verkar tycka det är ganska trevligt. :)

...och jag har tydligen själv varit ute för länge i kylan.

Jag läste det som att någon skjutit sin häst för att det var kallt. Så jag fick inte alls ihop det med artikeln. :o

Ha ha ha , ja jag läste det oxå så först :D

"Ta hand om din häst rätt i kylan" hade varit en bättre rubrik tycker jag.

Måste bara säga att mina hästar leker mer nu än vid lera å några plus.
Bättre fäste o visst det går åt lite mer foder.
Även jag måste äta mer när det är -20 för att inte bränna bort allt fett när jag är ute.
Njut av en uteritt i skogen där det är lä o sitt inte o säg att det är för kallt att rida.

Det här med vatten är ett stort krux då det fryser lika fort som man fyller på ute.
Men jag ser till att det finns ljumet vatten när dom kommer in o ofta ser jag att dom hellre slickar lite snö än dricker vattnet i baljan ute.
Vinter o kyla har vi haft i alla år.
Stäng för gud skull inte in hästarna låt dom komma ut o leka dom gillar frisk luft o kyla.

Även jag måste äta mer när det är -20 för att inte bränna bort allt fett när jag är ute.

Ha , inte ens det kan få mig att bränna fett, jag bränner då minsann inte mer bara för att det är kallt. Jag fryser inte direkt ute men man kanske skulle ta på sig mindre för att bli smalare :angel:

Ha , inte ens det kan få mig att bränna fett, jag bränner då minsann inte mer bara för att det är kallt. Jag fryser inte direkt ute men man kanske skulle ta på sig mindre för att bli smalare :angel:

Hehe, nej det kanske bara är jag.
Har otrolig ämnes omsättning...svårt att hålla vikten uppe!

Skönt att inte bara jag är vimsig och läser konstigt. :D

Frigg verkar tycka det är lajbans med snö. Idag har dottern ridit på ridbanan. Och Frigg som vanligtvis är snabb som en snigel på ridbanan, särskilt när dottern rider för hon är försiktig med henne, hade blivit utbytt.
Hon for iväg i full galopp med öronen fram och bakbenen upp i luften när dottern bara lutade sig framåt och skänklade. Dottern tjöt av glädje och Frigg brallade så for de runt sådär ett litet tag. Jag trodde jag skulle få hjärtinfarkt, men de var väldigt nöjda bägge två.
Sen skulle det galopperas hela tiden, så nu är dottern helt säker på att gammeltant är världens bästa häst. :love:

Inte bra för en mamma med svaga nerver med den här uppiggande kylan! ;)

Samma här, fast jag läste först "Sköt hästen rätt i nyllet" och tyckte det lät som en udda rukbrik :)

Fast riktlinjerna för träning tror jag faktiskt är minst lika mycket, eller mer, för kuskarnas skull än för hästarnas... hästarna verkar sällan bekymrade över temperaturen men kuskarna blir fort till istappar hela och hållna. Hästarna springer ju också bara ett lopp + värmning förstås medan kuskarna sitter i sulkyn lopp efter lopp efter lopp...

Det tror jag också, fy farao för att sitta och köra i kylan:crazy:

Jag träffade på tre travare häromdagen när det var svinkallt och jag skulle inte vilja byta, dom frös som sjutton, stackarna medan jag då var rätt varm som red....

Lånar tråden lite;)
Nu när det har varit så kallt så har jag gett min häst lite mera hö och är lite orolig över det här med vattnet. Hon får en 1 hink vatten per dag. Tycker ni det är för lite vatten ? Hon får kanske 13 kg hö varje dag nu när det är kallt.
Det är en stor häst och hon har vintervila.
:)

En häst dricker ungefär en tiondel i liter av sin vikt, alltså en häst på 500 kg dricker ca 50 liter vatten! Mina hästar skulle frysa nu om dom fick så lite hö. Här har vi mellan minus 15 och minus 25 grader!

Mina hästar dricker ungefär dubbelt så mycket på sommaren som på vintern (2 resp. 1 hink).

Nog är det människan som lider mest. Trött på att bära varmvattensdunkar, köra skottkärra i snö och hantera fruset ensilage.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 116
Senast: Lavinia
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 195
Senast: Linda_A
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 534
Senast: MML
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka