Skorv/Torrfläckar

Glamoroza ox

Trådstartare
Det är så att Jonas har "där flinten brukar uppenbara sig först" väldigt mycket skorv och fläckvis framåt till luggen. Vet att bebisar brukar få sådant, men tycker bara han har fått mer & mer.
Är gult som var ungefär och torrt/skorpigt, om man försiktigt försöker skrapa bort lite "skrufs" så vätskar det sig :crazy:
På hans kinder har det blivit som torrfläckar, känns som sårskorpor.
Han har även lite på armen, vid armbågen, inte på armbågsspetsen utan brevid.

Försöker hålla det rent och smörja med barnolja, hjälper dåligt tycker jag.

Kan det vara så att han är överkänsligt mot något jag stoppar i mej ? :confused:
 
Sv: Skorv/Torrfläckar

Helt vanligt med detta skorv som min BVC läkare sa. Våran fick så inni nordens med skorv på öronen. Det blev mer och mer och tillslut så vart det gult och vätskigt och sprickor. Detta skulle enligt BVC bero på att dom inte kontrollera talgproduktionen ännu. Det kliar tydligen också. Det går bort sav sig själv, men är lite obehagligt att ha...MEN att smörja med barnolja hjälper inte, använd Dactocortsalva istället. Det innehåller lite cortison. Och jag lovar dig, man ser resultat redan dagen efter. Smörj i ca 3 dagar 2 ggr/dag. I hårbotten kan du massera in barnoljan, rikligt ska det vara och helst innan babyn ska sova så den har detta på sig under natten. På morgonen kan man borsta/skrapa bort massor av överflöd. Våran fick även enormt med hormonplitor i ansiktet. Det blev så mycket att ungen såg ut som ett äkta psoriasisfall. Även där hjälpte dactocortsalvan jättebra. Hon hade även skorv i ögonbrynen. Nu är det 3 dje dagen jag smörjt och ALLT är borta.

Akta bara munnen och ögonen. Jag lovar, salvan är oslagbart bra. Vi smörjde även hennes rumpa då hon fick svamp på den. Dagen efter såg man skillnad direkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Skorv/Torrfläckar

Jo, hormonplitor hade han oxå en hel del av i början. Såg ut som världens olyckligaste tonårsgrabb :cry:

Den där salvan, är det något en läkare måste skriva ut el. är den receptfri?

Tack för svaren :)
 
Sv: Skorv/Torrfläckar

Den är receptfri. Första gången man smörjer så blir det tydligen nån reaktion. Typ våran blev rödare och det såg värre ut, men redan då jag smörjde på kvällen hade det lugnat ned sig. Dag 2 var det klar förbättring och nästintill borta. Jag kanske inte hade behövt smörja i tre dagar, men när vi smörjde rumpan då hon hade svamp sa dom på BVC att man skulle smörja trots att det såg ut att vara borta.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Nu börjar jag bli irriterad på ett sår Novan har (på ryggen). För 1,5 -2 veckor sedan så var jag på träning i två dagar (torsdag-...
2
Svar
23
· Visningar
3 080
Senast: Harald
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp