skorv mellan frambenen?

J

juliaandersson

Hejsan!

Min häst har fått någon typ av eksem (tror jag?). Det ser ut som att hon lossar massa små skinnbitar och när man drar bort det med en borste så kommer det fram lite småsår under skinnbitarna.

Jag undrar vad det kommer av och hur man behandlar det?
:confused:
just nu testar jag med tjärsalva, men det går segt..

tack för svar!

Sv: skorv mellan frambenen?

Detta fenomen tycker jag är ganska vanligt på sommaren hos många hästar. Det skulle kunna vara en hudreaktion som startat pga proteinrikt bete, eller något annat som hästen fått i sig lite för mycket av.

Skorv är sällan några problem sålänge det inte kliar/svider eller på annat sätt stör hästen. Huden är et utrensningsorgan, precis som lever och njurar, och därför får man ofta hudreaktioner när man tex ätit nåt giftigt. Kroppen rensar ut gifter med hjälp av huden. Allergiska reaktioner, överkänslighet eller liknande, kan orsaka såna här saker och det är helt naturligt. Kroppen rensar ut det som ska bort helt enkelt.

Har hästen inga problem behöver du inte bry dig om det mer än att du kollar på det varje dag och observerar om ngt händer. Skorvet ramlar bort av sig själv. Verkar hästen torr kan du ha på lite helosan. Med tjärsalva gissar jag att du menar 4 ess och det tycker jag är en riktig mirakelsalva som är bra till allt. Så visst kan du använda det. Jag använder tjärsalva ändå hela sommrarna ända bak ifrån skapet, under hela hästen fram till ganasherna. Det håller insekterna borta. Men jag tror inte att det är nödvändigt för skorvens del. Kommer reaktionen inifrån (vilket är troligt) gör det varken till eller från för den saken, men som sagt, bra flugmedel på tunn/känslig hud.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025