Skorstensfri öppen spis

Silver Girl

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av det. Sådana som brinner med etanol och som man kan ha i en vanlig lägenhet.

Fördelar? Nackdelar?

Sv: Skorstensfri öppen spis

De där flaskorna med etanol är skitdyra och den brinner upp väldigt fort. Det är min erfarenhet. Inget man myseldar med varje kväll direkt.

Vi hade sådana på jobbet. En flaska höll i kanske 1,5 timme och kostade dryga hundralappen.

Min moster har en öppen spis utan skorsten och hon eldar med någon gele. Den håller längre.

kl

Vi har en sån och det är verkligen inte så dyrt som ovanstående säger för oss. En flaska kostar ca 5 euro och vi tar några dl åt gången. Räcker ganska länge.

Inga nackdelar enligt oss.

Det beror nog på vad man använder. Många använder bioetanol och det är inte så dyrt, kostar väl 35-45 kr/litern och en liter håller väl i ungefär 2-3 timmar.

Av någon anledning jag inte vet så kan man inte använda bioetanol på vissa ställen eftersom brandrisken är hög ifall det spills. Tex på restauranger och krogar måste man använda sig av någonting annat, vilket är betydligt dyrare, men det kräver själva behållaren för att fungera. Utanför behållaren fungerar det inte = ingen brandrisk ifall någon full välter kommer i närheten.

Låter bra än så länge. Har lite vaga planer på att skaffa en sådan till hösten. En liten fråga till - luktar det något? Ryker?

Varken luktar eller ryker. Värmer ganska bra, faktiskt, även om det främst är prydnad :)

Om du vill spara pengar löns det att kolla på ebay. Mycket billigare!

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att bli galen på riktigt nu! Har en stor gammal murad vedspis med (avstängd/bortkopplad) bakugn. Den har funkat felfritt i...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: tott
·
IT & mobiler Nu för tiden kan man ju styra nästan allt med mobilen, hur mycket av elektronik och annat i hemmet styr ni med telefonen? Vi kan...
2
Svar
34
· Visningar
789
Senast: Mirre
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·
Hemmet En kort fråga. Om man köper en s.k. smart-TV kan man då räkna med att det går att använda gratiskanalerna (SVT och Tv4) om man ansluter...
Svar
16
· Visningar
476
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka