skors betydelse

Sv: skors betydelse

i våras sprang en häst, Saucy Night i England utan skor, 2 segrar och 2 andraplatser i steeplechaser, hästen hade haft stora problem med leder och ben men tränade och tävlade nu utan skor - och höll därmed ihop mycket bättre, hovmekanismen har en väldigt stor betydelse att ta upp stötar och minska på maxbelastningar. skornas grepp är av ondo då dessa gör att stötupptaget blir större än utan sko - beror på underlaget förstås, på asfalt glider järnskon lite men inte så mycket för den nakna foten eller gummibeslaget... forskning pågår på Ultuna
En del hästar är känsliga i sulan och kanske ej tål att gå utan skor för det men många hade nog mått mycket bra av att tränas och tävlas utan dojor

experten skrev:
hovmekanismen har en väldigt stor betydelse att ta upp stötar och minska på maxbelastningar. skornas grepp är av ondo då dessa gör att stötupptaget blir större än utan sko - beror på underlaget förstås, på asfalt glider järnskon lite men inte så mycket för den nakna foten eller gummibeslaget... forskning pågår på Ultuna

Är detta rätt, att stötupptagningen blir större med skor? I så fall skulle det vara bättre med skor än utan ur skadesynpunkt. Ifrågasätter, då jag fått lära mig att skadorna ökar med skoning och därigenom bättre grepp=högre tempo.
Någon som vet om det såsom med travare kan vara bättre utan skor? Några galoppörer i Sverigen som löper utan skor?

Men som du påpekar beror det mycket på underlaget! Hal gräsbana i 60-70 knyck utan grepp e inte att rekommendera...
Inom travet används en mängd olika beslag och kombinationer. Fullbloden tenderar dock att när det verkliggen gäller ha aluminiumskor, pga grepp och vikt. Att låta hästarna gå på aluminium i onödan är dock egentliggen inte särskit bra, då bland annat aluminiumskorna är som sandpapper mot hoven. Många tränare låter endå hästarna gå kvar på sina aluminium skor i mellan loppen. Det är till stor del pga detta som Fullblodets hovar har fått dåligt ryckte.
I dagsläget finns inte någon statistik i Sverige rörande hastighetsskilnader på fullblod, den forskning som sker på Ultuna berör knappast dessa. Eller? Troligast är att forskningen i så fall berör travare. Deras eventuella statistik, tycker i varje fall inte jag är direkt överförbara på galopphästar.
Kanske finns det forskning i ämnet i USA eller England, men har aldrig hört något om detta.
Den stora skillnaden tror jag sitter i greppen, att greppen inte sitter på järnskor är att dessa helt enkelt skulle bli tunga och sänka farten, något som galoppsporten alltid har varit livrädd för. En andledning som även återfinns bland annat i de låga ridvikterna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
2
Svar
36
· Visningar
1 888
Senast: Roxy
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
699
Senast: Miingla
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 123
Senast: Roheryn
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 361
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka