Skorna sitter inte!

Daredevil

Trådstartare
Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre, efter tappsko nästan varje skonigsperiod har jag tröttnat. För bara en vecka sedan kom hon in med 3 trampade sko (veckan innan hade hon trampat ena fram, nu saknades båda fram och ena bak) hovis kom i tisdags och skodde om henne, men hon hade fläkt upp hoven så mycket att det stack ut en bit av skon, och mindre kunde h*n inte göra skon eftersom då skulle h*n slå i sulan.
Idag kommer jag upp till stallet och hittar min häst med 3 skor igen, samma framsko som hon tappat 2 veckor sen.
Vad ska jag göra för att få skorna till att sitta kvar? Har hört om att plasta hovar, men aldrig sett detta.

Hästen går med boots runt om i hagen och boots fram vid ridning.
Hovslagarräkningarna blir ju så onödigt dyra när hon ska hålla på så.
:confused:

Sv: Skorna sitter inte!

Jag skulle nog ha pratat med hovslagaren om andra alternativ som kan vara till hjälp. Om din hovslagare inte har några idéer hade jag nog ringt till någon annan hovslagare om råd. Däremot om framhoven är såpass sliten av att hästen tappat skon hade jag satsat på att ha hästen oskodd tills hoven "återhämtat" sig och en ny sko verkligen går att fästa.

Är det såhär året runt eller bara under sommarhalvåret?

Det är likadant året runt.

Jag har provat med 5 olika hovslagare, hon har lika många tappskor osv oavsett hovis. En av dem fick lösa det hela provisoriskt förra året genom att slå på en baksko fram för att hon slitit av så mycket av hoven. Inte optimalt, men hade inget val.

Hovis kommer i em och ska slå på skon, ska höra med denne om vad h*n anser är bäst, men hitills har ingen hovis gjort ngt, bara slagit på skon, tagit betalt och åkt, nästan som de ser mig som största månadsinkomsten. :devil:

Att ha henne barfota är uteslutet då hon är extremt ömfotad och hovarna fläks upp mer när hon går utan, tyvärr.

Jag har samma problem som du, och jag ger också snart upp.
Min kille är också väldigt ömfotad, så så fort en sko åkt av är det vila som gäller tills hovis kommit.

Eftersom skorna inte vill sitta kvar, och hästen är för ömfotad för att gå barfota vid ridning, funderar jag på rid-boots. Men jag har ingen som helst erfarenhet av detta, och inte om det är bra eller dåligt eller vilka man isf ska välja.

Kanske är det ändå ett bra alternativ?

Du kan kanske prova att ge D&H Hoof & Health örtblandning, förvånansvärt effektivt och hovarna blir både mer elastiska och växer mycket mer = mera material att sko i. Jag och min hovslagare såg mycket tydlig skildnad, då jag gav det till min förra häst med pappersfötter. Den tvingades jag ha barfota ett tag och då fungerade det fint med barfotaboots, hovarna fick vara i fred från sömmarna i några månader och sedan gick det bättre att sko.

Utvärtes är Keratex Hoof Hardener det allra bästa, det gör verkligen att skorna sitter bättre och hovarna blir hårdare/fläks mkt mindre. Är hovarna väldigt torra så är Cornucrescine bra, eller vanlig matolja (smörja även in i kronranden).

Se detta som tips bara, inga rekommendationer, jag kan ju aldrig lova att det fungerar på din häst, det fungerade utmärkt på min, och jag vet flera här på forumet som har goda erf. av både Hoof & Health och Keratex.

Senast ändrad av en moderator:

Har en kompis som har haft samma problem fram tills att hon fick en hovslagare som varmskor hästen. Lite dyrare, lite bättre helt enkelt. :p Men efter det sitter skorna som smäck och innan var hovslagaren ute titt som tätt och slog på tappskor, sommar som vinter.

Jobbig situation. (Min hovis tar inte betalt för tappskor, men å andra sidan har det inte hänt många gånger.)
Du skrive att du haft 5 olika hovslagare och att det varit likadant med alla. Det jag undrar är hur länge var och en har skott din häst? Det tar flera skoningar innan man får resultat så byt inte hovslagare för ofta. Har vänner som haft problem med tappskor tidigare och när de bytt hovslagare till det bättre har det tagit ca ett halvår innan de märkt skillnad. (och då slutade tappskorna komma)

Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre, efter tappsko nästan varje skonigsperiod har jag tröttnat. För bara en vecka sedan kom hon in med 3 trampade sko (veckan innan hade hon trampat ena fram, nu saknades båda fram och ena bak) hovis kom i tisdags och skodde om henne, men hon hade fläkt upp hoven så mycket att det stack ut en bit av skon, och mindre kunde h*n inte göra skon eftersom då skulle h*n slå i sulan.
Idag kommer jag upp till stallet och hittar min häst med 3 skor igen, samma framsko som hon tappat 2 veckor sen.
Vad ska jag göra för att få skorna till att sitta kvar? Har hört om att plasta hovar, men aldrig sett detta.

Hästen går med boots runt om i hagen och boots fram vid ridning.
Hovslagarräkningarna blir ju så onödigt dyra när hon ska hålla på så.
:confused:

Kan du beskriva hur hennes hage ser ut som hon går i och om hon går ensam eller med andra individer. Är det lugnt i hagen eller ett jävla race hela tiden??

Har ni fasta rutiner??

coari
Just nu är det kuperad terräng och 5 andra hästar med henne, de står mestadels och solar eller så betar de. Relativt lugnt mao.

Höstas/vintras/våras hande hon plan hage, stor som en ridbana ungefär och inget som synes skulle kunna bidra till tappskor, där var hon ensam. Gick med en ponny ett tag men det funkade inte. Då vart det full fräs.

sommaren 2009 hade hon 1 till kompis och något kuperad terräng, busade rätt mycket.

Med fasta rutiner, menar du in och utsläpp, fodringar osv?
Isf, ja det har vi. Samma tid vare dag i samma ordning. :)

bigganl
2 st har bara fått sko 1 gång pga hur de handskades med hästen. Man kan inte ta till våld på henne för då "stänger hon av", men det lyssnade inte dessa på utan gjorde ändå. 1 av dem har jag haft dessa 2 gånger nu för att jag var desperat och inte fick tag på min ordinarie hovis, gillade denna så h*n kanske får fortsätta, om skorna sitter vill säga. De andra 2 har skott henne ca 6 månader var.

älgen
Flappskor, funkar det att dressyra och hoppa på?
Trodde dessa bara användes till trav?

Anastacia
Tror inte det skulle funka att varmsko min häst, hon vill absolut inte gå in i en smedja efter varmskoning och är väldigt bakskygg, vågar inte utsätta hovis för det, om hon skulle bli rädd för röken och lätet.

Dressyr är inga problem. Inte hoppning heller såvida du inte rider svårklass?
Det du "tappar" är att brodda isf..

Har en kompis som har haft samma problem fram tills att hon fick en hovslagare som varmskor hästen. Lite dyrare, lite bättre helt enkelt. :p Men efter det sitter skorna som smäck och innan var hovslagaren ute titt som tätt och slog på tappskor,

Tillhör du oxå en av dom som tror att man bränner dit skorna vid varmskoning?? Kan man verka plant och rikta en sko plan så sitter även skorna som en smäck vid kallskoning.. Fördelen med att varmsk är att det inte är så noga med planhet på verkning eller planhet på skon,, alla ojämnheter "smälter samman" Slutresultatet blir dock att det fortfarande är ojämt men "tätt"

Bättre vill jag inte påstå att det blir,, bara väldigt mkt större brandrisk och därav dyrare eftersom det är anlitaren (hästägarens som är skyldig att inneha en brandförsäkring) Dyrare i tid oxå eftersom lagen säger att anlitaren (hästägaren) ska minst två timmar efter utfört arbete var branvakt på platsen och får inte avvika,, då gäller inte branförsäkringen om hela stallet brinner ner,, Det kan bli inte bara lite dyrare,, det kan bli jävligt mkt dyrare den dag alla hästar i stallet på två minuter blir "varmskodda".

Har tanken slagit dig eller har du inte tagit del av http://www.brandskyddsforeningen.se/web/Regler_och_blanketter_3.aspx

coari
Just nu är det kuperad terräng och 5 andra hästar med henne, de står mestadels och solar eller så betar de. Relativt lugnt mao.

Höstas/vintras/våras hande hon plan hage, stor som en ridbana ungefär och inget som synes skulle kunna bidra till tappskor, där var hon ensam. Gick med en ponny ett tag men det funkade inte. Då vart det full fräs.

sommaren 2009 hade hon 1 till kompis och något kuperad terräng, busade rätt mycket.

Med dom förutsättningarna skulle jag vara mera förvånad dom dagar hästen kommer in med all skorna på.

Med dom förutsättningarna skulle jag vara mera förvånad dom dagar hästen kommer in med all skorna på.

Hur kommer det sig då att "alla" andra hästar inte får tappskor (hennes kompisar), när det är de som lever runt mest. Så länge det finns mat flyttar sig inte min häst. Speciellt inte nu på betet.
I vintras är jag inte förvånad över att de flög åt alla håll så mycket som hon och ponnyn busade och lekte dock är jag väldigt förvånad över att han aldrig tappade någon sko - samma hovis.

Är det hovkvaliten det handlar om då, eller helt enkelt hennes koordination? (hårda hovar, "bra kvalitee" brukar hovisarna säga, vad nu det innebär)
Och slutligen, har du något tips om hur jag kan få färre tappskor, utan att behöva sätta henne i en 3x3m sandhage?

älgen
Kanske man ska kolla runt detta med flappskor då!
Vi har en travare på det, men det säger hovis där att det ger ojämn belastning? inte ngt jag vill ha.

Tack för snabba svar alla! :bow:

Det här görs på plats i stallet, så hästen är kvar hemma. De trodde också att hästen skulle reagera, men inget!

Varför?

Min häst går i en 3 h stor skogshage med bergshällar, träsk, moras o ängsplättar

Han rusar gärna upp i skogen vid utsläpp o rusar/kasar ner för berget vid insläpp

Hagkompisen travar på sin höjd efter honom, om han ids...

Min häst har ca 2 tappskor per år....alltid under lerperiod alltid när jag har sulor

Så varför det vore så självklart att TS häst tappar skor kan jag inte se

Ja, det är antagligen därför mitt djur drar av sig sko efter sko. Stor, kuperad beteshage med två kompisar som det är ett j*kla race med hela tiden. Om inte han drar av sig skorna själv hjälper den stora drummeln till tvåårigt halvblod gärna till.

För min del så väntar jag till installning och ser om skorna verkar sitta bättre kvar då. Har inte haft så stora problem med tappskor tidigare, när hagkompisarna var tråkigare :p

Mja, jag vet inte... Vill inte varmsko, har en smedja som varmskor ca 100m från stalldörren.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 793
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2