Skorna sitter inte!

Sv: Skorna sitter inte!

KL

Jag hatar tappskor! Vet precis hur du känner dig...

Har lite råd att ge, har inte orkat läsa igenom tråden jättenoga så det kanske blir en och annan upprepning.
Hur som helst, min häst har också haft tappskoperiod i början av denna sommar. Som tur är har jag gått tappsko-kurs (sparar en hel del pengar under ett liv kan jag säga) så jag kan slå dit en sko själv...om jag bara hade HITTAT den i hagen! :crazy:
Så det är första tipset: gå en tappskokurs. :)

Andra tipset är att köpa en stor storlek på bootsen så att de verkligen täcker hela skon och hoven på baksidan. :)

Tredje tipset är att låta ens häst gå i en separat hage. Det behöver absolut inte gå vilt till för att en hästkompis ska kunna trampa av en sko. Det räcker med att de står nära varandra och det gör de ju ofta på sommaren för att hjälpa varandra med insekter etc. Lätt hänt att en häst ställer sig nära den andra och råkar trampa på en söm eller en sko i och med det. :)

Om man spar gamla skor så behöver man inte leta i hagen lika ofta.

fast jag skulle aldrig, även om jag kan slå på en tappsko på en oförstörd hov, slå på tappskor på en häst som ständigt trampar av sig och har slitit sönder hoven osv. blir rätt avancerat och det skulle jag inte våga mig på, jag slår bara på om skon trillat av direkt, dvs sömmen gått rakt igenom och sömhålen i stort sett är intakta. Har ett fullblod och fördelen med lite mindre kompakta hovar på såna är att ofta trillar skon av direkt, dvs de sliter inte sönder sig så mycket.
man får hitta fördelar också : )

kl

jag har TVÅ lika dana hästar!

Den ena har hovis dock fått ordning på :love:
Den andra, som vi inte haft så länge har hovis inte riktigt hundra koll på än för de e lite andra grejer som spelar in.

De vi gjort är att bla ha boots ro i hagen.
Sedan har vi provat sidokappor, kapplöst, avfasade kanter, equilibrium skor (corai heter de så?) De är iaf rundade skor som ändrar rörelsemönstret så att hästen kommer undan med fötterna snabbare.

kapplöst kanske kan va en ide för då har du inga kappor som hjälper till att bryta sönder hovväggen när de väl åker av. märkte även i sommras att med de rundade skorna så kommer tån tillbaka något och när skon väl åker av så höll fötterna faktiskt bra trotts att han gick barfota (tills hovis kunde komma)

Något annat man kan göra.. är att smöra gärnet för hovis så h*n inte tröttnar på alla förbannade tappskor han får åka på... Jag har TUR och har en hovslagare som bor 10 minuter bort och som varje gång han kommer klappar om min häst och säger "det är en himla go häst du har". Tack gode gud för att han har den inställningen.. annars hade jag vart rökt. Jag tackar heldre en gång för mycket att han orkar med oss än en gång för lite.

Om man spar gamla skor så behöver man inte leta i hagen lika ofta.

fast jag skulle aldrig, även om jag kan slå på en tappsko på en oförstörd hov, slå på tappskor på en häst som ständigt trampar av sig och har slitit sönder hoven osv. blir rätt avancerat och det skulle jag inte våga mig på, jag slår bara på om skon trillat av direkt, dvs sömmen gått rakt igenom och sömhålen i stort sett är intakta. Har ett fullblod och fördelen med lite mindre kompakta hovar på såna är att ofta trillar skon av direkt, dvs de sliter inte sönder sig så mycket.
man får hitta fördelar också : )

Hörde av hovslagaren att fullblod är knepiga att sko pga att de har tunna hovväggar (eller vad det nu var..) så det är lätt att slå hål på blodkärl i hoven så att de börjar blöda.
Har du märkt det på din? Måste vara lite pirrigt att slå på en tappsko då. :)

Har en kompis vars fullblodsponny blev skodd av en lite mindre erfaren hovis och ponnyn blödde i 6 timmar efteråt! Det bara rann rännilar över hela stallgolvet. Det var hemskt!
Värst av allt var väl att hovis åkte därifrån utan att säga något så reaktionen hos ägaren kan ju var och en föreställa sig när denne kom hem och upptäckte allt blod...
Nu är det tydligen inte farligt, men ser otäckt ut...

inte så farligt om hästen skos så illa att den står och blöder i sex timmar?
tutade den "lite mindre erfarne" hovslagaren i er det? :crazy::grin::mad:

Nej jag har aldrig haft problem genom åren, men vet man inte hur man slår i söm eller vad som är ett sunt sömtag så har man inte där att göra nej : )

Min häst har under 1,5 års tid helt plötsligt börjat tappa sjukt mycket skor. Jag tror att det går lite i cirklar. Det började när denna hovis var ny för hästen vilket man kan förstå. Och ju mer han tappade, desto svårare blev det att få skorna att sitta.

Jag försöker hålla jättekoll och så inte låta det gå för länge mellan skoningarna. Om fötterna går sönder plastas det.
Det börjar bli bättre.. Men man får räkna med att det tar lite tid att komma "ikapp".

inte så farligt om hästen skos så illa att den står och blöder i sex timmar?
tutade den "lite mindre erfarne" hovslagaren i er det? :crazy::grin::mad:

Fast så sa jag ju inte...
Jag sa att det är tydligen inte farligt, dvs livshotande eller ger men för livet eller ens för en vecka.
Vi kollade självklart med veterinärer och expertis ("mer erfarna" hovslagare som är medlemmar i hovslagareföreningen, innehar mästarbrev etc etc) vad som gick att göra åt saken. Samma svar från samtliga, ingenting. Det slutar att blöda efter hand men kan se otäckt ut och att det är relativt vanligt när man skor fullblod.
Hästen slutade ju att blöda precis som alla sagt efter någon timme eller så. Men det var fortfarande obehagligt och dåligt av hovslagaren att inte informera ägaren om det hela.

Men nu var det ju tappskor tråden handlade om och jag kom till stallet igår och upptäckte att min gick på tre skor...en vecka kvar på sommarbetet... :mad:
Otrolig tur hade jag att det var samma hov som jag faktiskt lyckats spara en sko från så det var bara att klappa dit. :laugh:
Så jag kunde rida igår (tack vare tappskokursen då får jag ju lov att säga), men bokade tid hos hovis imorgon för säkerhets skull ifall pållen skulle få för sig att trampa av den tills träningen imorgon. :)

nej det är inte vanligt att fullblod står och blöder i sex timmar eller regelbundet sömsticks.

det är LÄTTARE på en häst med tunna hovväggar ja. Men att det skulle vara rutin och helt normalt för att de har det, sorry.
har haft flera fullblod och känner hur många som helst genom åren, aldrig ngn som haft såna problem.

:rofl::rofl:

kl

TS.
kom på en grej som jag tänkt göra nu till hösten när hästen går i skogshage med sten.
hovarna är inte av jätte kvalite och bryts gärna sönder mot berg/sten så när tappskorna väl kommer och han dragit av sig skorna så de ser ut som berg och dalbanor så kommer jag slänga på "gympadojor" alltså barfota boots tills hovslagaren kommit och slagit på skon. Då kommer jag förhoppningsvis kunna rida ändå men viktigast av allt så går inte fötterna sönder mer och han slipper stå i boxen och hänga för att inte riskera det!

Det var en MKT idiotisk formulering. Ska stå är mkt ovanligt hos barfotahäst. Ber 1000 gånger om ursäkt om din häst känner sig kränkt och sårad...
(källa: Hovvård och hovbeslag, Magnusson).

:rofl: Det ska jag hälsa henne.

Men faktum är att strålbenshälta kan ha flera orsaker, och finns bland både barfotahästar och skodda hästar.

Ja, det är mkt intressant, mystiskt (och väldigt tråkigt) symtom.
(Barfota har ö h t inte existerat i min värld förut. Men ju mer jag läser om det desto intressantare blir det...)
Men hur den är verkad kan ju oxå spela in...??

OOps skulle vara om tappskor här ja.Förlåt.

fast å andra sidan har jag en travhäst som alltid tappar höger fram.
oavsett om jag har fläppsula på eller inte, han skos väldigt kort och skorna är alltid nedkortade max för att han inte ska komma åt med bakhovarna på det miminala lilla som kan sticka ut från framskorna.

det förstår jag inte heller, det är relativt lugnt i hagen, men ändå
är det ca. var 3e vecka höger fram som är borta när dom skall få komma in på kvällen. och barfota är inget alternativ.. *suck*

har hovis kollat hur han rör sig eftersom det alltid är samma sko?
har en veterinär kollat på rörelsemönstret? en kiropraktor? en et?

Några tips som kanske kan hjälpa är att ge hovarna förutsättningar för att friskt och hållbart horn växer ner, alltså långsiktiga mål.

-Se över hästens foderstat så den får i sig allt den behöver.

-Övergöd inte hästen, få ner den i vikt om den är överviktig.

-Hovarna behöver fukt både inifrån och utifrån. Mycket rörelse ger ökad blodcirkulation vilket fuktar hovarna inifrån.

-Tillför fukt utifrån vid torra perioder, ställ hovarna i vattenbad eller använd dränkta filtboots. Att smörja in hovarna hjälper till att stänga in fukt, så vegetabilisk olja penslat på hovar som fått suga upp fukt först är mitt råd.

-Muskla hästen så den rör sig i balans.

-Se till att hästen har ren ströbädd att stå på och mocka hagar så gott det går.

-Kratsa ur hovarna när hästen lämnar boxen, inte när den kommit in från hagen/träning. Lera/sand packat i hoven skyddar mot frätande ammoniak och utfyllnaden i hoven ger bättre hovmekanism

Och sist men inte minst, anlita en erfaren utbildad hovslagare som kan knepen för att få skorna att sitta men som samtidigt har ett långsiktigt mål med skoningen. Kanske krävs det att åka till klinik för att få ett bra resultat.

Och för alla som ska köpa häst:
-Försäkra dig om att hästen har bra hovar så sparar du mycket pengar och tid! Köper man en häst med dålig hovkvalitet får man räkna med mycket problem, stora utgifter, resor till klinik och att man inte kan använda hästen fullt ut. En häst med bra hovar kan man ha barfota på betet och tom till viss del i träningen. Många krämpor i kroppen kan uppstå sekundärt pga dålig hovkvalitet, tex dålig blodcirkulation och muskelspänningar.

Köp inte på dig problem de kommer ändå, som någon vis hästmänniska sa!;)

nej det är inte vanligt att fullblod står och blöder i sex timmar eller regelbundet sömsticks.

det är LÄTTARE på en häst med tunna hovväggar ja. Men att det skulle vara rutin och helt normalt för att de har det, sorry.
har haft flera fullblod och känner hur många som helst genom åren, aldrig ngn som haft såna problem.

Ok, tack för infon.
Hade en tjej inackorderad ett tag som skodde sitt eget fullblod och det var ganska ofta blod på stallgolvet, inga pölar men några enstaka droppar.
Så jag tänkte att det kanske var "vanligt" på fullblod just.

Men det kanske bara handlar om att kreti och pleti åker runt och skor hästar helt enkelt.
Är det inte osedvanligt många som kallar sig hovslagare och sedan inte ens klarat examen på hovslagarskolan??

Nåja, jag är glad över att jag hittat världens bästa hovslagare iallafall.
Skor förresten var 6:e vecka, det har minskat ner på tappskorna. Kanske är ett tips! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 793
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?