Skorna sitter inte!

Sv: Skorna sitter inte!

Tolkade det inte alls som argt, du kan vara lugn. Det är väl snarare så att mitt inlägg kunde missuppfattas, dvs det kan se ut som det var riktat till dig och så var det inte utan jag svarade Bison, och rent allmänt på övrigt.

Är inte den svår att fästa på en barfotahov??

Visst man kan ju alltid ta av alla skorna och anlita en "barfotaverkare" Det brukar leda till två saker.

1. man får färre tappskor.

2. Hästen brukar inte springa lika gåvilligt i hagen.

Bästa av allt,, alla övriga förslitningsskador i kroppen som påverkar rörelsemönstret brukar själv läka. Varför det självläker beror på ändrat bruk.

Eeeh va.. fästa en grej som förhindrar tappskor, på en barfota hov menar du...? det besvarar jag inte ens...
Det var tänkt som ett tips till trådskrivaren, som kanske inte vill ta av skorna...

Bäst av allt - hovmekanismen börjar fungera som det är tänkt, så att eventuella skador som orsakats av järnskor kan läka...
Tex strålbenshälta existerar inte på barfotahästar.

Har min häst ont pga barfota gång märker jag det, han är mkt känslig och tydlig i sitt kroppsspråk.
En fråga, varför är du så emot barfota? Om detta kan få en häst att fungera bättre??

det finns ingen skoning i världen som håller för ett tramp av en 400-600 kg häst som ställer sig på sig själv och drar samtidigt. Man måste titta på omständigheterna precis som Coari också nogsamt förklarat. Hagen, förhållandena i flocken, den individuella hästens beteende, rörelsemönster, mekanik, ja hela kittet!

och ibland är det väl tur att skon åker av och inte senorna...

Ska man vara riktigt petig så kan en senskada uppkomma av att hästen trampar på traktarmen på skon.:D

På tal om traktarmar. Finns det möjlighet att trångsko i viss mån och minska intervallerna?
Det sista var givetvis till TS.:)

Också till TS, hakar på älgen:

om din hovslagare inte redan gör det, så kan du också be denne fasa av traktarmarna så de blir rundade, vilket gör att hästen inte får lika bra grepp om den kliver på sig själv, utan lättare "halkar av" traktarmen.

vad har du för boots på hästen i hagen?

Ja det vet jag oxå.
Min fråga om varmskoning var ot o hade inget med tappskor att göra. Jag var bara nyfiken. Min ena tappar jämt skor o jag skyller verkligen inte på hovslagaren utan det är hästen som har ett konstigt rörelsemönster o är allmänt sprättig i hagen.
Min uppfattning o C grundar sig på flera inlägg andra spydiga o nedvarderande inlägg.

Fast det där säger ju inte ett dyft. Självklart tappar inte alla hästar skor under de omständigheterna. Det beror ju på rörelsemekaniken och balansen hos hästen samt hur den gör när den racar, om den är "i" på sig själv osv.

Har man en häst som lätt drar av sig skor pga dessa omständigheter, eller lever f-n rent allmänt, så självklart påverkar då konstellationen av typ av hage och hagkompisar!

Jag tycker det låter på TS beskrivning och hästens beteende enligt redogjord historik,att den är rätt livlig. det räcker att den rivstartar i hagen om den är i med bak på fram osv, så ryker skorna.

Håller med coari om att folk verkar tro att man kan bränna fast skor på hästen. INGA skor sitter kvar om hästen är på och trampar på sig själv, oavsett skoningsmetod.

Heero: du -det där låter vansinnigt.

Jag har inte kommenterat varmskoning öht

Jag reagerade på att Coari, med den knapphändiga info vi fått "inte var ett dugg förvånad att skorna ryker" Nä hä?

Som du säger beror det ju på en väldig massa saker

Heero: du -det där låter vansinnigt.

Vilket är vansinnigt?

Att jag tagit av skorna? El. dåliga stöddiga hovslagare?
Det går BRA med barfotagången kan jag lugna ev oroliga. Jag har sten koll på hur hästen mår, hovarna är normal - kalla, han e pigg och glad och springer i hagen. Har även börjat tömköra i ridhus och det går mkt bra. (tänker dock rida med hovboots, i alla fall i början)

Coari har redan svarat dig.

Jag förstår inte folk som drar av skorna för att de själva är trötta på tappskor efter 5 veckor. Fullblod har ofta väldigt svårt att anpassa sig pga att de har så tunna sulor och är plattfotade.

vad jag anser om barfotaverkare lämnar vi hädan i tråden.

anser du att det är hovslagarens fel att hästen inte behåller skorna på?

Jag reagerade på att Coari, med den knapphändiga info vi fått "inte var ett dugg förvånad att skorna ryker" Nä hä?

Det känns faktiskt ganska genant när du så här öppet ger mig en kärleksförklaring. Hur ingående och långdraget in i minsta detalj krävs för att du ska anse det som förstålig god information:confused:

Det känns faktiskt ganska genant när du så här öppet ger mig en kärleksförklaring. Hur ingående och långdraget in i minsta detalj krävs för att du ska anse det som förstålig god information:confused:

orka....

KL

uppskattar min hovslagar nåt enormt känner jag....

Nästan aldrig en tappsko.....sen är han inte dryg, spydig och kommer med ovälkommna kommentarer till höger och vänster

Coari har redan svarat dig.

Jag förstår inte folk som drar av skorna för att de själva är trötta på tappskor efter 5 veckor. Fullblod har ofta väldigt svårt att anpassa sig pga att de har så tunna sulor och är plattfotade.

vad jag anser om barfotaverkare lämnar vi hädan i tråden.

anser du att det är hovslagarens fel att hästen inte behåller skorna på?

Jag anser att hovslagaren gör fel när hästen är uppenbart snedverkad (i trakten, ballarna var olika höga på samma hov) så att rörelsemönstret har ändrats. Hoven började även vrida sig innåt. Och ja, jag skäms för att jag inte reagerat mer på detta tidigare, men jag har varit tvungen att lita på hovslagaren...
Om hästen plötsligt trampar av samma sko ett flertal gånger under en kort period, har ju någonting hänt? Iaf med min häst. Denna period var lixom bägaren som rann över för min del. Något måste ändras. Tappskor är ju också en riskfaktor för värre skador, har haft tåkappan intrampad i sulan, en söm har blivit intrampad i hoven. Stor bit av hovvägg som har rivits loss. Tack o lov inga allvarligare skador.

I just mitt fall provar jag barfotagång då vi har haft så otroligt mkt problem med skoning överhuvudtaget. Min häst är svårskodd enligt flera erfarna hovslagare.
JAG tror ialla fall att det kan fungera, min häst är "halvpensionär" och tränas i dressyr i ridhus och rids ut på promenader i skogen, kommer inte att tävlas. Han har små (trångskodda) hovar med bra sula (som har tålt intrampade tåkappor och annat). Hästarna är ju trots allt födda barfota...
Jag kan återkomma och berätta hur det går. Jag kommer inte heller att ha honom barfota "in absurdum", funkar det inte får han skor igen helt enkelt.
Hej hopp!!

kl

Kors vilken trist stämning det var i den här tråden... Och nu kastar jag mig in i det också.
:)

Utan att rikta mig till någon speciell, så förstår jag den frustration som TS och andra hästägare känner till 100%.
Har själv ett halvblod som periodvis är bedrövligt svår att få skorna att sitta kvar på.
Det började i 5-årsåldern, då han hade tappskor (på olika hovar) minst en gång i veckan. Den hovslagare jag anlitade då lade ut skorna väldigt mycket, vilket jag förstår att bör göra för att främja hur hornet växer etc. Men när det leder till att hoven bara blir mindre och mindre då delar av den följer med när skon ryker, så anser i alla fall jag att man missar målet lite...
Det, i kombination med att hästen var lite valpig och inte hade koll på benen, gjorde att jag slet mitt hår och plånboken grät. Fick ju betala rätt rejält för tappskorna kan jag säga. (Så jag förstår till fullo TS' ironiska kommentar där hon känner sig som hovslagarens kassako.)
Efter ett knappt år med konstanta tappskor så bytte jag hovis, och därefter upphörde tappskorna i stort sett helt. Till min enorma glädje kan jag tillägga. Varför jag inte bytte tidigare? Jag ville helt enkelt inte ge upp, hovslagaren var ju erkänt duktig.

Förra sommaren (då var han 10) så drog det dock igång igen, och det har i stort sett hållit på konstant sedan dess. Flyttade i höstas, och bytte alltså hovslagare mitt i strulet, dock har jag haft samma sedan november förra året.
Min häst går i en lugn flock med 3 kompisar i hagar med mkt bra underlag, han får biotin och St**l Joint, rids normalt, hovarna sköts, de har oerhört regelbundna rutiner och ändå tappar han pjucken...
Och det är bara min häst som drar av sig skorna i stallet, på de andra sitter de som skor normalt gör.
Ja, vi använder samma hovslagare.
Senast i måndags fick hovis komma och slå på båda bakskorna som rykt i helgen, och plasta upp sidorna eftersom såpass mycket av hoven försvunnit. Då var det mindre än 5 veckor sedan förra skoningen, och den gången var det båda fram som åkt. Hovis ansåg då att det skulle vara ett mirakel som pjucken skulle sitta...
Nu har jag förvisso en hovslagare som kommer så snabbt han kan, eftersom han vet hur hovarna är, men det är enormt frustrerande.

Nu överväger jag också att låta honom gå barfota ett tag, helt enkelt därför att hovarna inte har råd med att gå sönder en gång till. Det finns liksom inget kvar! När skorna åker halvvägs (om man har tur) i en skoperiod så hinner den helt enkelt inte växa ut tillräckligt.
Det är med en klump i magen som man varje dag inspekterar hovarna... Och den vanmakt man känner som hästägare gör att man överväger alla alternativ, barfota, EasyBoots, flapp etc. Nu har jag verkligen, verkligen försökt få det att funka med vanlig skoning, men jag håller på att bli helt tokig på kuppen;
- Man kan inte planera nånting, träningar & tävlingar blir inställda.
- Man måste ta ledigt från jobb för att dejta hovslagaren, (oftare än man ser sin egen sambo känns det som).
- Plånboken gråter!!
- Men självklart är det hästens välbefinnande som är den största oron...

Det är lätt att säga att man ska göra si eller så, att kall-/varmskoning is da shit som är lösningen på allt, att man får skylla sig själv som har hästen ute i hagar etc etc... Men om man provat allt, utan att kasta sig från den ena lösningen till den andra, vad ska man göra då?!

Hårddraget kanske, men det är bara ett tecken på hur vansinnigt jobbigt det är när man inte ser en ljusning på problemen, och man inte har en aning om vad man ska göra...
Så ni som anser att alla bara kastar sig från den ena varianten till den andra, som skyller på hovslagare (känslig punkt helt klart) eller inte försöker tillräckligt mycket; vad har ni för konkreta råd till oss som faktiskt gråter pga situationen som råder?

Senast ändrad:

Mitt råd, förrutom att självklart se till att man har en utbildad och kunnig hovslagare som man kan rådfråga rent allmänt och som kommer med tips och aktivt jobbar med en att försöka identifiera problemet:

be hovslagaren titta på hästen i rörelse. Jag kan ge konkreta exempel på hästar som tex hade problem med tappskor på bak, där skon sakta sköt sig in under hoven, och lättare sen trampades av/lossnade.Där konstaterade hovslagaren efter att ha sett hästen i rörelse, att den satte ner tån ngn milimetersekund tidigare än den "borde", dvs den sköt skon.
detta avhjälptes genom att tårikta skon. dvs man höjer upp tån på skon några milimeter, så hamnar foten rätt när den sätts i. efter något år med den skoningen fanns inte problemet längre, bägge hästar är normalskodda idag igen sen flera år tillbaks.

samma sak med tåkappor, sidokappor osv, skon får lite olika effekt och det kan göra skillnad beroende på vilket rörelsemönster hästen har.

framskor: man behöver inte offra utläggen genom att trångsko, däremot kan man rikta trakterna så att hoven ändå har ett fullgott stöd men trakterna inte sticker ut bakåt utan följer hoven. man kan även fasa av kanterna på trakterna så att en häst som ställer sig med ngn annan hov på trakten, lättare halkar av och inte får grepp nog att dra med sig skon.

detta är bara exempel. mycket ang. hästens rörelsemönster kan också ändras när den musklar och breddar sig och blir mer balanserad. det är tex. jättevanligt med massor med tappskor på unghästar innan de gjort detta, sen försvinner problemet.

Åh jag förstår din frustration! Man blir ju tokig när det saknas skor hela tiden! En gång hade jag haft två tappskor på samma vecka, hade en träning planerad som jag sett fram emot och planerat för och lyckades få på skorna efter mycket om och men. Samma dag som träningen var kom hästjäkeln in med 3 skor igen, då brast det för mig. Under tårar och svordomar drog jag av de andra tre skorna och släppte ut igen. Red inte på två veckor efter det, fy!

Hur länge har det varit såhär, alltså mycket tappskor? Vad har hovis gjort för att fixa? Hur gammal är hästen?

Min häst drog/drar av skor på löpande band i perioder, framskorna kan ej läggas ut minsta lilla - då ryker dom. Så nu är hästen skodd "för trångt" enligt läroboken - men skorna sitter kvar och hovarna är fina. Ibland kan man behöva mecka lite innan det blir bra.

Sen beroende på ålder osv, kan hästen vara i en växtperiod? Då upplever jag att skorna trillar av oftare.

Sen har jag ofta funderat på om man kan grunda med lite Karlssons klister eller något innan skoning, vad tror ni om det? :D

Senast ändrad:

Jag anser att hovslagaren gör fel när hästen är uppenbart snedverkad (i trakten, ballarna var olika höga på samma hov) så att rörelsemönstret har ändrats. Hoven började även vrida sig innåt. Och ja, jag skäms för att jag inte reagerat mer på detta tidigare, men jag har varit tvungen att lita på hovslagaren...
Om hästen plötsligt trampar av samma sko ett flertal gånger under en kort period, har ju någonting hänt? Iaf med min häst. Denna period var lixom bägaren som rann över för min del. Något måste ändras. Tappskor är ju också en riskfaktor för värre skador, har haft tåkappan intrampad i sulan, en söm har blivit intrampad i hoven. Stor bit av hovvägg som har rivits loss. Tack o lov inga allvarligare skador.

I just mitt fall provar jag barfotagång då vi har haft så otroligt mkt problem med skoning överhuvudtaget. Min häst är svårskodd enligt flera erfarna hovslagare.
JAG tror ialla fall att det kan fungera, min häst är "halvpensionär" och tränas i dressyr i ridhus och rids ut på promenader i skogen, kommer inte att tävlas. Han har små (trångskodda) hovar med bra sula (som har tålt intrampade tåkappor och annat). Hästarna är ju trots allt födda barfota...
Jag kan återkomma och berätta hur det går. Jag kommer inte heller att ha honom barfota "in absurdum", funkar det inte får han skor igen helt enkelt.
Hej hopp!!

Jag håller med dig,, blir alltid lika förbannad när jag har skott hästen i balans för att se när det är dagt för omskoning att den
(i trakten, ballarna var olika höga på samma hov) så att rörelsemönstret har ändrats. Hoven började även vrida sig innåt...

Är det mitt fel??? Tro mig,, jag har sett mer än ett exempel där hovisen fått skit för ngt som ingen hovis i välrden kan anklagas för!!

Om folk bara kunde börja med att analysera sig själv, be en kompis rida bakom på rakt spår och se om du sitter rakt i sadeln. Så mkt som 70% av alla ryttare vill jag påstå sitter och hänger snett ut till höger, (naturligtvis helt omedvetet) och detta ger ofelbart i slutändan en snedbelastad hov h.f.

Baraft är bra för då går det inte att anklaga hovis för tappskor, men jag är ganska övertygad om att hovis likt förbannat får skulden för balltrampen, förmodligen är muggen oxå hovis fel.

Visst är tappskor riskfaktor för värre skador,, jag brukar säga att du ska vara glad för att bara skon gick av i stället för hela benet.

Små trånga hovar bruker betyda att hästen har strålbensproblem eller hovbroskförbening.;)

Så kanske du borde börja med att analysera din egen inverkan på hästen, kontrollera närmiljön och främst indivdens hälsa innan du analyserar tredje part.:angel:

Jag håller med dig,, blir alltid lika förbannad när jag har skott hästen i balans för att se när det är dagt för omskoning att den
(i trakten, ballarna var olika höga på samma hov) så att rörelsemönstret har ändrats. Hoven började även vrida sig innåt...

Är det mitt fel??? Tro mig,, jag har sett mer än ett exempel där hovisen fått skit för ngt som ingen hovis i välrden kan anklagas för!!

Om folk bara kunde börja med att analysera sig själv, be en kompis rida bakom på rakt spår och se om du sitter rakt i sadeln. Så mkt som 70% av alla ryttare vill jag påstå sitter och hänger snett ut till höger, (naturligtvis helt omedvetet) och detta ger ofelbart i slutändan en snedbelastad hov h.f.

Baraft är bra för då går det inte att anklaga hovis för tappskor, men jag är ganska övertygad om att hovis likt förbannat får skulden för balltrampen, förmodligen är muggen oxå hovis fel.

Visst är tappskor riskfaktor för värre skador,, jag brukar säga att du ska vara glad för att bara skon gick av i stället för hela benet.

Små trånga hovar bruker betyda att hästen har strålbensproblem eller hovbroskförbening.;)

Så kanske du borde börja med att analysera din egen inverkan på hästen, kontrollera närmiljön och främst indivdens hälsa innan du analyserar tredje part.:angel:

Tro mig jag analyserar min egen ridning och hur min häst reagerar och mår jätte mkt och min häst är en mkt bra "lärare" som inte tolererar mkt fel från min sida.
Det här med strålbensproblem tycker jag är ett rätt intressant fenomen, det är ju ytterst ovanligt på barfotahästar. Vilket jag tolkar som ett järnsko-problem? eller vad är din åsikt? Jag antar att du är hovslagare?

Det här med strålbensproblem tycker jag är ett rätt intressant fenomen, det är ju ytterst ovanligt på barfotahästar. Vilket jag tolkar som ett järnsko-problem? eller vad är din åsikt? Jag antar att du är hovslagare?

Kan du styrka det påståendet med ngn form av forsknings relaterad information?? Jag tycker oxå det är mkt intressant, för att inte säga förundrande hur det kan uppkomma på hästar som aldrig i sitt liv varit skodda.

Så ett järnsko problem vill jag inte anse att det är, bara ett icke fysiologiskt verknings problem. Är min åsikt men det har inte i denna tråd att göra lika lite som att hovbroskförbening, sulläderinflamatin, tillbakabildade hovben och belastningsfång är mera vanligt förekommande på verkade hovar än skodda.

Ja gode gud vad allvarligt och tråkigt detta blev, sorry.
Bla kan man läsa detta i hovvård och hovbeslag(LarsErik Magnusson). Huruvida detta är en vetenskaplig bok har jag ingen aning om. Jag brukar även diskutera med en vän som är hästvet. men där är det bara spekulationer och diskusioner.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 793
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2