Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre, efter tappsko nästan varje skonigsperiod har jag tröttnat. För bara en vecka sedan kom hon in med 3 trampade sko (veckan innan hade hon trampat ena fram, nu saknades båda fram och ena bak) hovis kom i tisdags och skodde om henne, men hon hade fläkt upp hoven så mycket att det stack ut en bit av skon, och mindre kunde h*n inte göra skon eftersom då skulle h*n slå i sulan.
Idag kommer jag upp till stallet och hittar min häst med 3 skor igen, samma framsko som hon tappat 2 veckor sen.
Vad ska jag göra för att få skorna till att sitta kvar? Har hört om att plasta hovar, men aldrig sett detta.
Hästen går med boots runt om i hagen och boots fram vid ridning.
Hovslagarräkningarna blir ju så onödigt dyra när hon ska hålla på så.
Hur kommer det sig då att "alla" andra hästar inte får tappskor (hennes kompisar), när det är de som lever runt mest. Så länge det finns mat flyttar sig inte min häst. Speciellt inte nu på betet.
I vintras är jag inte förvånad över att de flög åt alla håll så mycket som hon och ponnyn busade och lekte dock är jag väldigt förvånad över att han aldrig tappade någon sko - samma hovis.
Är det hovkvaliten det handlar om då, eller helt enkelt hennes koordination? (hårda hovar, "bra kvalitee" brukar hovisarna säga, vad nu det innebär)
Och slutligen, har du något tips om hur jag kan få färre tappskor, utan att behöva sätta henne i en 3x3m sandhage?
älgen
Kanske man ska kolla runt detta med flappskor då!
Vi har en travare på det, men det säger hovis där att det ger ojämn belastning? inte ngt jag vill ha.
Tack för snabba svar alla!
"Been there - done that".
I början på sommarn hade min (f.d.) hovömma fullblod 6 tappskor på 5 veckor, varav 4 på samma framhov. Det visade sig att den hoven var snedverkad i trakten, så han hade förmodligen ändrat rörelsemönster lite.
Min åtgärd blev rätt drastisk, när hovslagaren dessutom "gnäller" över tappskorna (som HAN orsakat). Jag tog helt enkelt av alla skor. Jag är så j-vla trött på tappskor och hovslagare så mitt mål är nu att hästen ska kunna gå barfota i hagen och ridas med "hovboots". Kan säga att jag är mkt possitivt överraskad över hur bra det faktiskt gått hittills. (Har hjälp av en "barfotaverkare")
Det finns en ny "plast-grej" man kan sätta på skon, som ska förhindra tappskor, den går upp över ballarna och skruvas fast baktill på skon. Vet tyvärr inte vad den heter.
Mja, jag vet inte... Vill inte varmsko, har en smedja som varmskor ca 100m från stalldörren.
Varmsko behöver man inte göra vid en smedja. Våran hovis kommer ut till vårat stall, har alla grejer med sig som han behöver och varmskor på plats.
varför vill du inte varmsko?
Dessutom har vi inte en aning om hur TS har tänkt sig rida. Kanske blir det mycket ridhus nu fram i vinter exempelvis? Och håller sig på lätt nivå?
Ja, hon är hel och fräsch i övrigt, livet leker i hennes värld (mellan tappskorna då) Hur menar du med obalans i hoven?Det låter ju som att din häst har en obalans i antingen hovarna eller kroppen? Är han helt "fräsch" för övrigt?
Japp samma hovis som de har, och ändå är det de andra hstansa som busar mest.Du säger att skorna sitter på alla andra hästar men inte på din. har du samma hovis som dom andra har??
Varför?
Min häst går i en 3 h stor skogshage med bergshällar, träsk, moras o ängsplättar
Han rusar gärna upp i skogen vid utsläpp o rusar/kasar ner för berget vid insläpp
Hagkompisen travar på sin höjd efter honom, om han ids...
Min häst har ca 2 tappskor per år....alltid under lerperiod alltid när jag har sulor
Så varför det vore så självklart att TS häst tappar skor kan jag inte se
Varför skulle hon föredra varmskoning??
Förklara gärna fördelarna för mig så ska jag förklara nackdelarna och riskerna med det.
Jag hoppas att ni såg ironin i denna mening!Hovis kommer i em och ska slå på skon, ska höra med denne om vad h*n anser är bäst, men hitills har ingen hovis gjort ngt, bara slagit på skon, tagit betalt och åkt, nästan som de ser mig som största månadsinkomsten.