Skorna sitter inte!

Sv: Skorna sitter inte!

Flappskorna är ju en tillfällig lösning kanske. Inte att se som ett permanent mål.

Vad har du för hovis?

lite kl
Fast flappskorna går ju att få med "brodd" också och man nu behöver det. Finns ju vintervarant. Men håller med om att det är en tillfällig lösning.

jo men jag skulle inte rida 140 hoppning på gräs på flapp!! no way! då krävs det fäste och jag är ganska säker på att flappen INTE ger det. det är nästan så jag håller andan när vi travar i nedförsbacke med travarna som har flapp fram för att de kan släppa om det skulle vara halt på en fläck.

då kör ni antagligen utan grepp eller hakar?
tasko_hm-vinter.jpg

För mina har då aldrig varit halare än andra skor. Det som skiljer är att det inte funkar att gräsbrodda i trakten.
Travarna har dessutom lite annorlunda rörelsemönster än de flesta ridhästar, vilket gör att deras glidmoment är längre.

Dessutom har vi inte en aning om hur TS har tänkt sig rida. Kanske blir det mycket ridhus nu fram i vinter exempelvis? Och håller sig på lätt nivå?

Det har vi inte fått svar på ännu..

Flappskon kan användas, så hovväggarna får tid att växa till sig, förbättrad hovkvalite som förhoppningsvis gör att vanliga dojjor sitter kvar i fortsättningen.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre, efter tappsko nästan varje skonigsperiod har jag tröttnat. För bara en vecka sedan kom hon in med 3 trampade sko (veckan innan hade hon trampat ena fram, nu saknades båda fram och ena bak) hovis kom i tisdags och skodde om henne, men hon hade fläkt upp hoven så mycket att det stack ut en bit av skon, och mindre kunde h*n inte göra skon eftersom då skulle h*n slå i sulan.
Idag kommer jag upp till stallet och hittar min häst med 3 skor igen, samma framsko som hon tappat 2 veckor sen.
Vad ska jag göra för att få skorna till att sitta kvar? Har hört om att plasta hovar, men aldrig sett detta.

Hästen går med boots runt om i hagen och boots fram vid ridning.
Hovslagarräkningarna blir ju så onödigt dyra när hon ska hålla på så.
:confused:

"Been there - done that".
I början på sommarn hade min (f.d.) hovömma fullblod 6 tappskor på 5 veckor, varav 4 på samma framhov. Det visade sig att den hoven var snedverkad i trakten, så han hade förmodligen ändrat rörelsemönster lite.

Min åtgärd blev rätt drastisk, när hovslagaren dessutom "gnäller" över tappskorna (som HAN orsakat). Jag tog helt enkelt av alla skor. Jag är så j-vla trött på tappskor och hovslagare så mitt mål är nu att hästen ska kunna gå barfota i hagen och ridas med "hovboots". Kan säga att jag är mkt possitivt överraskad över hur bra det faktiskt gått hittills. (Har hjälp av en "barfotaverkare":eek:)

Min har tidigare fått prova plast fyllning på hovarna för att få skorna att sitta bättre, vet inte vilken sort el så (två medel blandades och sattes på hoven), kan ju säga att de höll exakt två dagar... så kan ej rekommendera detta.

Det låter ju som att din häst har en obalans i antingen hovarna eller kroppen? Är han helt "fräsch" för övrigt?

Det finns en ny "plast-grej" man kan sätta på skon, som ska förhindra tappskor, den går upp över ballarna och skruvas fast baktill på skon. Vet tyvärr inte vad den heter.

Hur kommer det sig då att "alla" andra hästar inte får tappskor (hennes kompisar), när det är de som lever runt mest. Så länge det finns mat flyttar sig inte min häst. Speciellt inte nu på betet.
I vintras är jag inte förvånad över att de flög åt alla håll så mycket som hon och ponnyn busade och lekte dock är jag väldigt förvånad över att han aldrig tappade någon sko - samma hovis.

Är det hovkvaliten det handlar om då, eller helt enkelt hennes koordination? (hårda hovar, "bra kvalitee" brukar hovisarna säga, vad nu det innebär)
Och slutligen, har du något tips om hur jag kan få färre tappskor, utan att behöva sätta henne i en 3x3m sandhage?

älgen
Kanske man ska kolla runt detta med flappskor då!
Vi har en travare på det, men det säger hovis där att det ger ojämn belastning? inte ngt jag vill ha.

Tack för snabba svar alla! :bow:

Du säger att skorna sitter på alla andra hästar men inte på din. har du samma hovis som dom andra har??

Flipp flopp anser jag som en dålig lösning, den löser inte problemet, bara döljer det.

"Been there - done that".
I början på sommarn hade min (f.d.) hovömma fullblod 6 tappskor på 5 veckor, varav 4 på samma framhov. Det visade sig att den hoven var snedverkad i trakten, så han hade förmodligen ändrat rörelsemönster lite.

Min åtgärd blev rätt drastisk, när hovslagaren dessutom "gnäller" över tappskorna (som HAN orsakat). Jag tog helt enkelt av alla skor. Jag är så j-vla trött på tappskor och hovslagare så mitt mål är nu att hästen ska kunna gå barfota i hagen och ridas med "hovboots". Kan säga att jag är mkt possitivt överraskad över hur bra det faktiskt gått hittills. (Har hjälp av en "barfotaverkare":eek:)

Det finns en ny "plast-grej" man kan sätta på skon, som ska förhindra tappskor, den går upp över ballarna och skruvas fast baktill på skon. Vet tyvärr inte vad den heter.

Är inte den svår att fästa på en barfotahov??

Visst man kan ju alltid ta av alla skorna och anlita en "barfotaverkare" Det brukar leda till två saker.

1. man får färre tappskor.

2. Hästen brukar inte springa lika gåvilligt i hagen.

Bästa av allt,, alla övriga förslitningsskador i kroppen som påverkar rörelsemönstret brukar själv läka. Varför det självläker beror på ändrat bruk.

Mja, jag vet inte... Vill inte varmsko, har en smedja som varmskor ca 100m från stalldörren.

Varmsko behöver man inte göra vid en smedja. Våran hovis kommer ut till vårat stall, har alla grejer med sig som han behöver och varmskor på plats.
Dock har min aldrig blivit varmskodd, så vet inte hur det går till, men finns andra i stallet som varmskor sina hästar.:)

Dessutom har vi inte en aning om hur TS har tänkt sig rida. Kanske blir det mycket ridhus nu fram i vinter exempelvis? Och håller sig på lätt nivå?

Mja, jag rider mest ute i skogen och på ridbana nu tills snön kommer. Då blir det ridhuset men även ut i skogen.

Vi är inte det mest avancerade ekipaget precis, håller oss till våra LB och 90cm hoppning till hon får upp styrka och ork att korta ihop sig och kunna klättra upp i klasserna.

Det låter ju som att din häst har en obalans i antingen hovarna eller kroppen? Är han helt "fräsch" för övrigt?
Ja, hon är hel och fräsch i övrigt, livet leker i hennes värld (mellan tappskorna då) Hur menar du med obalans i hoven?

Du säger att skorna sitter på alla andra hästar men inte på din. har du samma hovis som dom andra har??
Japp samma hovis som de har, och ändå är det de andra hstansa som busar mest.

tror inte flappskorna kommer lösa det heller, eftersom hon trampar på insidan av hoven också (dock sällan, men lättare nu när det saknas hov på insidan)

varmskoning
varmsko vill jag helt enkelt inte göra, jag tycker nte det finns några fördelar som väger upp nackdelar och speciellt inte när min häst visat sig tycka röd är döläskig och redan i nuläget är lite speciell att sko.
Nej det är klar inte det behöver göras i smedja, men varför skulle jag ringa ut en hovis att göra detta i stallet när jag lika gärna kan leda hästen 100m?
tänker inte stå där med nedbrunnet stall - värsta tänkbara scenariot.

Hej!
Trist problem, det där. Jag har också en som trampar av sig skor på löpande band, och han får gå utan. Tack och lov så fungerar det.

Min är en kallblodstravare som är lite valpig och väldigt långbent och har långt under (eller över)tramp.
Jag har fått höra att problemet med tappskor ofta blir mindre när hästen är mer skolad och därmed får bättre koll på benen. Vet inte om det kan stämma för din häst också, att den inte är så skolad?
Jag vet inte om informationen stämmer, men det låter ju i så fall hoppfullt - att man kan jobba bort problemet genom att jobba hästen!

Annars finns det ju en massa olika modeller av "barfotaboots" och det kan ju vara en lösning för att kunna använda hästen. Ska finnas broddade modeller för vintern också.

Lycka till!

Fast det där säger ju inte ett dyft. Självklart tappar inte alla hästar skor under de omständigheterna. Det beror ju på rörelsemekaniken och balansen hos hästen samt hur den gör när den racar, om den är "i" på sig själv osv.

Har man en häst som lätt drar av sig skor pga dessa omständigheter, eller lever f-n rent allmänt, så självklart påverkar då konstellationen av typ av hage och hagkompisar!

Jag tycker det låter på TS beskrivning och hästens beteende enligt redogjord historik,att den är rätt livlig. det räcker att den rivstartar i hagen om den är i med bak på fram osv, så ryker skorna.

Håller med coari om att folk verkar tro att man kan bränna fast skor på hästen. INGA skor sitter kvar om hästen är på och trampar på sig själv, oavsett skoningsmetod.

Heero: du -det där låter vansinnigt.

Varför?

Min häst går i en 3 h stor skogshage med bergshällar, träsk, moras o ängsplättar

Han rusar gärna upp i skogen vid utsläpp o rusar/kasar ner för berget vid insläpp

Hagkompisen travar på sin höjd efter honom, om han ids...

Min häst har ca 2 tappskor per år....alltid under lerperiod alltid när jag har sulor

Så varför det vore så självklart att TS häst tappar skor kan jag inte se

Senast ändrad:

Hej!

Jag har testat med skor med sidokappor istället för de vanliga som bara har det fram och det har faktiskt funkat ganska bra!

Lycka till med tappskoeländet....

Varför skulle hon föredra varmskoning??

Förklara gärna fördelarna för mig så ska jag förklara nackdelarna och riskerna med det.

du kan inte vara trevlig va?

Jag undrade bara, jag vet inte så mkt om det. Så en enkel fråga bara, o du den var inte ställd till dig :grin:

Jag tror inte, och tolkar inte Coari som otrevlig, däremot rättfram. Jag kan förstå professionella hovslagares frustration när såna här och andra relaterade trådar dyker upp faktiskt, fast jag inte är hovslagare själv.
Folk tror ju på ngt sätt ofta, precis som C varit inne på i tråden att får hästen tappskor är det dålig skoning, skorna är inte "fastspikade" ordentligt osv. Som hovslagare skulle jag bli tokig om jag läste om denna uppfattning dagligen dax, eller fick höra den tron från mina eller andras kunder.

det finns ingen skoning i världen som håller för ett tramp av en 400-600 kg häst som ställer sig på sig själv och drar samtidigt. Man måste titta på omständigheterna precis som Coari också nogsamt förklarat. Hagen, förhållandena i flocken, den individuella hästens beteende, rörelsemönster, mekanik, ja hela kittet!

Så du tycker att denna tråd är riktad mot min hovis?
Isånna fall ber jag om ursäkt för att det är så det uppfattas. Min fråga var ju hur JAG ska göra för att undvika tappskor, inte hovis.

Min häst inte är livlig just nu. Hon var det, tillsammans med ponnyn i vintras och lite förra sommaren. När hon går ensam, i plan hage står hon mest i ett hörn hela dagarna, såvida hon inte måste gå till vattenhinken osv. Och nu i sommar står hon och solar på kullen eller betar. Den enda gången de sprungit och levt rövare var vid "betes släppet". Husen är precis vid hagen och det är lyhört.

Eftersom det är samma hovis och de andra hästarnas skor sitter så är det inte dennes fel, vilket jag heller aldrig påstått. (iaf inte menat)

Anledningen till att jag skrev ut hur många hovslagare som varit ute, var inte för att säga hur "odugliga" det är, utan för att "bevisa" att byte av hovis inte hjälper! Det är ju hästen som är problemet.

Hovis kommer i em och ska slå på skon, ska höra med denne om vad h*n anser är bäst, men hitills har ingen hovis gjort ngt, bara slagit på skon, tagit betalt och åkt, nästan som de ser mig som största månadsinkomsten. :devil:
Jag hoppas att ni såg ironin i denna mening!

Monsterliter
Ja, hon går med sidokappor bak, och just nu kan hon inte ha det fram eftersom de skulle sticka rakt upp i luften då.

kryddelydd
Jag vill inte ha henne barfota, då hennes bakhovar inte håller för det (testat).
Barfotaboots går väl inte ha över skon?

Nej det tror jag inte för en sekund, så har jag aldrig läst eller tolkat dig, och trodde du det ber jag om ursäkt. Min kommentar är riktad till flera av de svar du fått i tråden, och svar i samma linje som kan ses i liknande trådar regelbundet på forumet!

Ojsan, vilken missuppfattning från min sida. Förlåt! :o

Jag är dålig på att formulera mig, och måste bara säga att mitt inlägg inte var menat till att låta argt, vilket jag nu efter 3 genomläsningar inser att det kan uppfattas som! :angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 793
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?