Skor på hovbenssänkning/rotation?

Sv: Skor på hovbenssänkning/rotation?

Vad är det som gör att rotationen går tillbaka om det inte är skon? Trodde verkligen det var skon som gjorde det. Men där hade jag fel då.

Min gick med med heartbarskor i hmm.. ett halvår om jag inte minns fel. Från oktober till april. Sen fick hon roll over-skor på alla fyra. Dom hade hon tills hon gick bort några år efteråt.
Egentligen hade vi kunnat sluta med roll over-skor också efter hon blev friskförklarad men jag tyckte dom var riktiga superskor så jag behöll dom på.

Fast rotationen går väl inte tillbaka, tror jag. När den nya hoven växer ut, och hästen verkas korrekt, antar väl hovbenet undan för undan rätt läge igen. Inget, vad jag vet, kan "trycka tillbaks" hovbenet igen men vissa beslag kan förhindra ytterligare rotationer.

Ah, okej! Så det växer relativt fort då ändå. Trodde ben växte ganska sakta. Men det kan nog stämma.

Vilket växer? Och snabbt vet jag inte. Det tar väl närmare ett år innan en helt ny hov har vuxit ut, har jag för mig.

Ahh.... Sorry! Hade lite bråttom när jag läste. :P

Men då hänger jag me. :p
Men hur funkar det att benet flyttar sig när hoven växer??

Men visst kan väl ben växa?? Om man får ett benbrott så växer det ju ihop igen. Fast kanske inte samma sak. :p

Jag kan inget om benbrott men vet att jag frågade en läkare för några år sedan om ben kunde typ växa ut igen. Han var ganska säker på att de inte kunde det.

Varför skulle hovbenet växa efter ett fånganfall?

Jag antar att ben som läker ihop vid benbrott handlar om ngt lite annorlunda.

KL

är det inte så att man försöker hitta ett nytt fäste mellan hovkapsel och hovben, dvs att lamellerna skall bli hela och hållfasta igen?

Vad jag förstår så formar sig hovkapseln efter hovbenets läge ( ialla fall förklarade en mästerhovis det så för mig en gång i tíden).

Rotation och sänkning är väl egentligen i fht till hovkapseln, dvs väggar och sula? och finns det inget fäste mellan hovben-hovkapsel så blir mellanrummet mellan dessa större och hovbenet ser ut att rotera eller/och sjunka?

KL

är det inte så att man försöker hitta ett nytt fäste mellan hovkapsel och hovben, dvs att lamellerna skall bli hela och hållfasta igen?

Vad jag förstår så formar sig hovkapseln efter hovbenets läge ( ialla fall förklarade en mästerhovis det så för mig en gång i tíden).

Rotation och sänkning är väl egentligen i fht till hovkapseln, dvs väggar och sula? och finns det inget fäste mellan hovben-hovkapsel så blir mellanrummet mellan dessa större och hovbenet ser ut att rotera eller/och sjunka?

Så har jag förstått det. och beroende på hur stor del/vilka delar (kanske) av lamellerna som lossnar så blir det rotation eller sänkning eller som min ponny hade - båda delar.

Det var nog helt enkelt jag som missförstod hela meddelandet. Läste fel helt enkelt. :P

Men ben måste ju ändå kunna växa. Kanske inte hovens ben men till exempel när vi får ett brutet ben någonstans i kroppen så växer det ju ihop. Är inte det benet?

Nu blev det lite offtopic men ändå.. :P

Delvis KL
du som hela tiden hänvisar till Safergrass´sida.

varför har du inte meddelat detta:p- något nytt att oroa sig för.
Om en häst med kronisk fång blir öm när kylan sätter in, hålla benen och fötterna varma kan vara till hjälp.Färska undersökningar visar att laminitic hästar kan drabbas av neuropatisk smärta från skadade nerver. Detta kan vara som någon med frostskador, blir mer känslig för kyla. Tidigare episoder av fång kan ha skadat blood vessels, , så en mekanism genom vilken hästar shunt blod i fötterna för att reglera temperature may be impaired. Temperaturen kan vara nedsatt.
Även att krom/ magnesiumtillskott KAN vara en hjälp, som Sissu skrev.

Läste du Safergrass.org. senaste rubrik?
Carbs= som i calorier.
Det gäller att veta vilket typ av gräs som innehåller... minst- beroende av väderlek...
Rätt växter, rätt odlat o skördat o sen ev. blötläggning.

Delvis KL
du som hela tiden hänvisar till Safergrass´sida.

varför har du inte meddelat detta:p- något nytt att oroa sig för.

Även att krom/ magnesiumtillskott KAN vara en hjälp, som Sissu skrev.

Jag känner mig inte som ett vandrande uppslagsverk precis :p.
Men jag är ganska säker på att vi har diskuterat detta en gång tidigare men kommer kanske ihåg fel. i vilket fall som helst så visst är det ngt att oroa sig för. Men jag undrar hur pass förstörda blodkärlen är på en häst som trots allt har blivit "bra" igen? Jag har ingen aning.

Carbs= som i calorier.
Det gäller att veta vilket typ av gräs som innehåller... minst- beroende av väderlek...

Detta däremot tycker jag att vi har skrivit om i tråd efter tråd....
Carbs är en förkortning av carbohydrates dvs kolhydrater. Det är egentligen ett felaktigt ord i detta sammanhang eftersom det avser icke strukturella kolhydrater dvs socker, stärkelse och fruktan. Det är dessa man ska akta sig för om man har en fånghäst. Sedan innehåller foder även strukturella kolhydrater. De utgör egentligen en stor del av fodret men de räknas inte in bland carbs trots att de är kolhydrater.

Man kan inte ersätta carbs med kalorier eller för hästmat MJ för det blir helt fel.

Carbs= som i calorier.

Nej men det är kolhydrater som ger energi.

Kolhydrater, proteiner och fett ger energi. Det är alla dessa näringsämnen som tillsammans ger energiinnehållet i MJ. (Fett finns endast i liten mängd grovfoder).

Men artikeln du hänvisar till handlar om innehållet av NSC dvs de icke strukturella kolhydraterna (mest fruktan, socker och stärkelse i hästfoder). Dessa kallas i artikeln för carbs. Det är än en gång dem man ska ha koll på när det gäller fång. Det är också innehållet av dem som ändras mest, det totala energiinnehållet varierar inte så mkt.

Liknande trådar

Hästvård Har letat men inte hittat något bra svar. Såhär är det. Min ena ponny fick fång, vad vi tror, för snart 3 veckor sedan. anledningen...
2
Svar
28
· Visningar
6 604
Senast: gylle
·
Hästvård Hej! Nu har hästen gått och blivit dålig :cry: så jag tänkte höra lite vad ni här på Buke tror att det kan vara Han har varit lite...
Svar
13
· Visningar
1 587
Senast: Train
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 559
Senast: Magnum
·
Hästvård PG-beslag, rör sig inte bra m.m. Råd & tankar sökes.. Fick inte riktigt ihop någon bra rubrik, men det gäller valacken. Han fick ju på...
2
Svar
33
· Visningar
2 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka