Skor på hovbenssänkning/rotation?

Sv: Skor på hovbenssänkning/rotation?

Jag menade inte att det bara finns den behandlingen. Tror nog det finns flera som skulle fungera. Men jag har aldrig träffat på en som har varit så effektiv och så lyckad som den min tjej fick.
Annars har det ju tyvärr varit lång boxvila, ännu längre utan belastning och annat och sen att dom aldrig riktigt har blivit bra.
Och min tjej fick gå ute med kompisarna, ingen smärstillande (hon hade inte ont så fort hon fick skorna på sig), och hon blev helt frisk efter nio månader.

Och överbelastningsfång är väl samma som belastningsfång. Hon fick det efter att hon tappade en sko och fick gå en dag för mycket utan sko. Då var skadan redan skedd på ena hoven och sen belastade hon över på den andra och fick i den me. Det hela gick verkligen jättefort.
Så ja, det var överbelastning på båda.

Sen är det ingen skillnad på hovbensrotation i sig. Vilket jag försökte också att säga. Att man kanske ska prova heartbar-skor för rotationen går verkligen tillbaka. Jag har pratat med min hovslagare som jag hade under tiden och han har använt såna skor på fler hästar där det helt har gått tillbaka. Så att det funkar vet jag.

Sen är det skillnad på fång och fång. Men jag tror fortfarande inte på att man ska låta hästen gå utan skor om den har fått en rotation.
Varför skulle det då bli bättre? Då belastar den ju rotationen mer.

Att det gick så snabbt att få belastningsfång. Trodde att detta var en mer utdragen process. En dag? Och roterade hovbenet så snabbt?

Eller hade hon haft något annat trauma innan?

Jag är bara förvånad, för det låter inte riktigt som något Helsingborg skulle rekommendera... Jag är helt med på heartbar-skorna, sådana hade min häst också, men inte sjutton skulle hon gå ut i stor hage och röra på sig. Hur många graders rotationer hade din häst egentligen?

Min fröken får INTE höga trakter alls, däremot växer främre hovväggen i raket fart och flyter ut både framåt och åt sidorna.....???
Om den från början inte har stått centrerad över hovleden- för låg trakt i förhållande till tån, så sker det som du beskriver.

Det kan i förlängningen ge belastningsfång- om det vill sig illa. Bruten tå.som tvingar isär lamellerna.

En fånghäst avlastar ju gärna tån o därmed överbelastar trakten som då ter sig att ej växa, eftersom den trycks ihop.
Trakten är ju även den del som expanderar mest.

Står den på löst men djupt underlag kommer den att dippa ner tån o avlasta draget från böjsenan som är fäst i hovbenet.
Det var av samma orsak som min fick ha en ngt högre trakt än normalt ett tag.

Det tog hmm... en och en halv dag på första benet och sen tog det kanske två på andra. Jag trodde ju bara hon var lite öm efter skoningen som gjorde att hon haltade på det andra. Men det gick rätt fort ja.

Hmmm.... Jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg hur många grader det var men jag kan kolla upp det. Sen hade hon väldigt tunna sulor också så hon gick mer eller mindre på benet när det var roterat.

Hmm.. Ne, det var bara rotation...

Varför låter det konstigt??

Man får intrycket av att din häst hade ganska allvarliga sänkningar.

"........väldigt tunna sulor också såhon gick mer eller mindre på benet när det var roterat"

Sänkning var det nog inte tal om utan rotation. Hon gick ju inte direkt på benet men hon hade tunna sulor och benet hade roterat så att änden pekade ner så nära sulan så det måste ha känts som att hon gick på det. Är lite svårt att förklara för att det inte ska låta dumt men det syntes tydligt på röntgenbilderna.

Jag antar att både jag och Forest Autumn reagerar på att din häst verkar har varit så illa däran, enligt din egen beskriving, men att den ändå fick lov att ut och röra på sig i hage precis som vilken annan frisk häst som helst.

Personligen reagerar jag även på att Helsingborg ska ha rekommenderat den behandling som du beskriver för en fånghäst med kraftiga (?) rotationer. Det låter inte likt dem helt enkelt, med tanke på den kontakt jag själv har haft med dem.

Well, det var precis så det gick till. Jag var i Helsingborg och fick exakt den behandlingen. Plus att hon blev helt friskförklarad.
Sen om det inte är likt Helsingborg eller inte det vet jag inte för jag har inte varit där mer för samma sak.
Men det var vad som hände och tack vare just det så blev hon bra.
Förstår inte varför det skulle vara så otroligt egentligen. Hon hade inte ont i fötterna så fort skorna kom på så då förstår jag inte varför hon inte kunde få gå ut.
Och varför nu den här behandlingen skulle vara så fel. Vilket den uppenbarligen inte är.
Vad har Helsingborg sagt till er hur man ska behandla en rotation??

Hon hade inte ont i fötterna så fort skorna kom på så då förstår jag inte varför hon inte kunde få gå ut.

Fast "ont i fötterna" behöver nog inte en häst ha även om hovarna fortfarande är väldigt sköra. Min, som var på klinik i mitten av februari, tyckte att hon mådde prima redan i början av april. Men ändå bedömdes inte hennes hovar hålla för belastning då. Det enda jag kan tänka är att din häst faktiskt inte hade såpass grava rotationer som min hade. Hade varit intressant att veta hur många grader din hade roterat.

Vad har Helsingborg sagt till er hur man ska behandla en rotation??

Med STÖRSTA försiktighet, och med boxvila/boxhage en längre tid innan man kan våga öka belastningen (= större hage, mer rörelse). Min fick inte gå i "större" hage förrän ca 7-8 månader efter första klinikbesöket.

Som sagt, jag antar att vi "pratar om" varandra och att din häst inte var såpass illa däran som min var...

Tja, som sagt så kommer jag inte ihåg exakt gradantalet. Men det var iallafall så illa att med hennes tunna sula så gick hon praktiskt taget på änden på benet. Men sen om du vill tror det eller inte det skiter ju jag i. Jag vet vad som hände och jag vet hur det gick. Hon blev friskförklarad efter nio månader.
Sen vet jag att den veterinären vi hade inte fanns kvar ett par år efter. Så det kan ju hända att dom har ändrat sin inställning och sina behandlingar för det på den tiden. Det här var ju några år sen.
Men om du nu väljer att inte tro mig det skiter jag i som sagt.
Tycker bara det är du som är ganska korkad som praktiskt taget försöker få mig att låta som en lögnare. Skulle aldrig få för mig att ljuga eller fabricera sanningen för att det ska låta "bättre" eller "värre" än vad det var.
Jag är bara glad att min tös blev helt frisk och jag var och är fortfarande helt överraskad och förstummad över resultatet.
Och jag tänkte att jag kunde förmedla den här behandlingen till andra för att min erfarenhet är att den faktiskt fungerar sjukt bra.
Men om det nu är så att det finns folk som tror att jag ljuger så behöver man inte lyssna på mig. Det väljer man ju själv. Men jag har ju ingen anledning att ljuga heller. Jag skulle aldrig aldrig aldrig säga eller göra något som skulle kunna skada någon häst. Absolut inte.

Men är det inte lite trångsynt att bara avfärda det som hände bara sådär?

Jag är litet nyfiken när det gäller heartbar-skon.

Om jag har förstått det rätt så lägger den tryck på strålen. Antar då att man inte använder någon "vanlig" sula för att skydda hovens sula. Men, om Din häst hade tunna sulor och sänkning påverkades hon inte av stråltrycket?

Jag kan ha missuppfattat detta med heartbar men är som sagt frågvis och nyfiken.

Jo men det stämmer. Den sitter som sagt åt andra hållet än en vanlig sko. Så tån är öppen. Och bakänden är rak istället för rundad. Och sen sitter det en liten trekant över strålen.

Nu hade hon ju ingen sänkning utan rotation och då påverkades benet genom att den långsamt puttades tillbaka i läge av den här trekanten.
Men samtidigt så skyddade den också från yttre påverkan som stenar eller knaggligt underlag. Så belastningen på benet blir ju inte riktigt samma. Du har ju en större yta iom trekanten så trycket från när hon står på hoven fördelar sig jämnare. Vet inte om jag förklarar så bra just nu. :S Är kass på det. :S
Men i vilket fall, kontentan är att den fördelar trycket så att det blir ett jämnare tryck överlag och inte bara vid änden på benet som pekar neråt.
Plus att den sakta puttar tillbaka benet på plats.

Hmm... Hoppas du fattar vad jag menar. :P

Japp, nu förstår jag:) litet mer i alla fall.

Om jag tolkar det riktigt så är detta kanske inget vid sänkning men vid rotation fungerar den. Ligger själva strålstödet direkt mot strålen eller blir det som någon form av glipa?

Tolkar jag det rätt om man kan säga att den tar hovbenets plats vid rotation?

Jag vet faktiskt inte om det skulle fungera vid en sänkning. Det tror jag en veterinär vet bättre än mig. :P
Men vid rotation fungerar den helt underbart som sagt. Har hört flera stycken som sen har använt det också och rotationen har gått tillbaka.
Alltså, hoven verkas och skos som vanligt. Så ja, det kommer bli att tappen ligger emot strålen.

Hmm... Jag är nog lite trött just nu men hur menar du med att den tar hovbenets plats??

Heartbar-skon ser ut så här:

P7070002.jpg

Min hade sina från mars till augusti, sedan fick hon vanliga skor. Vad jag har förstått så puttar den inte tillbaks hovbenet, däremot förhindrar den att ytterligare rotation sker.

Tack snälla:).

Vet att Du skrivit det tidigare men jag har glömt, hade Din sänkning också eller "bara" rotation?

Min hade 15 graders rotation på ena fram (den hoven på bilden) och 10 graders rotation på den andra hoven. På den värsta hoven hade hon även en sänkning, som jag tror var relativt mild/måttlig.

Hittade förresten detta om tåöppna heartbar-skor och hur de fungerar:

"Hästen skos med en heartbarsko med öppen tå. Stråltryckaren anpassas så
att den ligger an jämt över hela strålen och samtidigt har kontakt med marken på belastat ben.Trycket som uppstår mellan marken och hästens tyngd anses fungera som en motkraft till böjsenans dragning i hovbenet och förhindrar/bromsar (ytterligare) rotation av hovbenet."
Källa: http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000042/01/EEF_Liman.pdf

Liknande trådar

Hästvård Har letat men inte hittat något bra svar. Såhär är det. Min ena ponny fick fång, vad vi tror, för snart 3 veckor sedan. anledningen...
2
Svar
28
· Visningar
6 604
Senast: gylle
·
Hästvård Hej! Nu har hästen gått och blivit dålig :cry: så jag tänkte höra lite vad ni här på Buke tror att det kan vara Han har varit lite...
Svar
13
· Visningar
1 587
Senast: Train
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 559
Senast: Magnum
·
Hästvård PG-beslag, rör sig inte bra m.m. Råd & tankar sökes.. Fick inte riktigt ihop någon bra rubrik, men det gäller valacken. Han fick ju på...
2
Svar
33
· Visningar
2 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka