Skor på hovbenssänkning/rotation?

Sv: Skor på hovbenssänkning/rotation?

Tack för hoppingivande berättelse!
Hur länge gick hon på smärtlindrande? Minns du?

För det första måste jag säga att det är inte tal om någon boxvila. Det gör inte saken bättre.

Härligt att din häst mår bra. Men jag skulle vara väldigt, väldigt försiktig med det du rekommenderar för det går nämligen helt emot vad alla ledande djursjukhus ordinerar.

Och så sitter det en extra liten tapp över strålen i hoven.
Den tappen är till för att sakta men säkert putta tillbaka benet i hoven till dess rätta plats.

Nja, är det inte egentligen så att hearbart-skorna förhindrar ytterligare rotationer? Men det är bättre att en hovslagare får förklara mer i detalj!

Därför... MÅSTE hästen få gå ut och röra sig.
Mitt sto gick i vanlig hage tillsammans med sina kompisar och fick springa och röra på sig hur hon ville. Sätt på heart-bar-skor och släpp ut hästen i hagen och låt den vara häst.

Igen, jättebra att det gick så bra med din häst men jag skulle ändå vara försiktig med att rekommendera "din" metod till någon annan som har en svårt sjuk häst. Var det din veterinär som tyckte att du skulle släppa ut hästen och "låta den vara häst"? Eller vem rekommenderade dig att göra det?

JMitt sto som hade svåra rotationer på båda fram och där veterinären sa att det skulle ta mellan ett och två år tills hon kanske kanske skulle bli så bra att hon gick att sitta på.

Och så sitter det en extra liten tapp över strålen i hoven.
Den tappen är till för att sakta men säkert putta tillbaka benet i hoven till dess rätta plats.Därför... MÅSTE hästen få gå ut och röra sig.

Efter tre månader åkte vi ner igen och blev extremt glatt överraskade. Det hade gått tillbaka mycket mer än vad veterinären hade vågat hoppas på någonsin skulle hända.
Efter ytterligare tre månader var det inte mycket rotation kvar. Knappt märkbart.
Jag fick också börja försiktigt att sätta igång henne.
Efter ytterligare tre månader när vi var nere så var jag lite nervös. Eftersom dom hade sagt att det aldrig skulle bli helt bra så hade det ju ändå hänt mer än vad jag trott skulle vara möjligt.
Min älskade tjej blev friskförklarad. Till och med veterinären stod och gapade när han såg bilderna. Han sa att det var helt otroligt.
Hon hade så svår rotation när hon kom in så det var nästintill ett mirakel att hon blev frisk. Kändes det som iallafall. :P

Så helt enkelt... Sätt på heart-bar-skor och släpp ut hästen i hagen och låt den vara häst.

Jätteroligt att det gick så bra med din häst!

Men jag förstår inte vad du vill med ditt inlägg!
Det är klart att det är mkt positivt med solskenshistorier.

Men det du skriver är egentligen att din häst var mkt dålig och att veterinärerna menar att det egentligen är mycket märkligt att den blev bra igen.

Jag anser inte att bara för att din häst klarade av denna rehabilitering så betyder det att detta är det man ska göra med alla fånghästar. Hur kan man dra den slutsatsen?:confused:

Du skriver också att den extra tappen över strålen (eller under beroende från vilket håll man ser det) på heartbar skon har puttat tillbaka hovbenet uppåt igen och att den gör det varje gång hästen rör sig. Är du säker på att det fungerar så?

OBS Jag menar inte alls att det är dåligt med dessa skor. Men vad jag har förstått så avlastar de tådelen av hoven gnm att en del av tyngden bärs upp av strålen pga denna metalltapp.

När det gäller fånghästar är det mycket viktigt att man inser att de kan fungera mycket olika. Det som är bra för en häst kan vara dåligt för en annan. Det finns massor med artiklar som handlar om hur man rehabiliterar en fånghästhov och många menar att hästen bör vara i stillhet tills anfallet har gått över men också att den bör röra sig försiktigt lång tid efteråt.

Det kan ju vara så att detta var bra för just din häst eller så blev den bra - trots all behandling. Jag tror, om jag har fattat det rätt, att det kan bero på vad som har hänt inuti hoven. Det finns ju annat än lamellerna (vilket är den vävnad som går sönder vid ett fånganfall) som hjälper till att hålla hovbenet på plats.

Senast ändrad:

Hästen ska stå på boxvila inomhus de första fem veckorna. Resterande tio veckor kan hästen stå i en utebox dagtid under förutsättning att det inte är lerigt och blött ute.Under denna femtonveckorsperiod rekommenderar vi att hästen inte har några skor, vilket har visat sig minska risken för komplikationer och smärtbilden avtar snabbare. Hästen står på bärranden men får ett gott understöd av ett mjukt underlag. Genom att den står inne, helst på spån, torkar hästens egen sula och ger ett stabilt naturligt understöd. Under perioden kommer hästen att ha symptom och ont i hovarna men det avtar med tiden.
Min häst med måttliga rotationer på fram behandlades efter denna metod. Deras verkmetod är oxå AV VIKT.
tån är inte bara kapad, utan raspad ända upp till fångranden.

Under de första 5 v. behandlades den 2 med butta (byte från finadyne) o efter 3 v. fick den stå i sjukhage 1h/ dag. Det var då sommar o torrt. Bantades!

Den var då 14 år o hade inte haft en enda dags boxvila under sitt liv, men det gick över förväntan. De vänjer sig- vanedjuret, men när de väl får komma ut igen så är det en ny rutin.
Den andra hästen stog vid dess box hela dagarna. Ja man blir gråtfärdig av lojaliteten. Den gick bort på sin höjd 30min./ dag.
På första ÅB travade den självmant i gången o fick sen vara ute dagtid.
Röntgen visade att hovarna hade börjat växa ut hela.
De var nöjda med bantningen.

den skoddes efter 15v o fick börja vara i stor hage o igångsättning 2 mån. senare. tyvärr fick den Anaplasma efter 1v, men fick börja skrittas med ryttare i mitten av Nov. Halva hoven hade växt ut o gav en bra hållbarhet vid försiktig igångsättning- där underlaget var av vikt. Tyvärr... igen var det stenfruset varav jag valde att bara låta den röra sig självmant- i hage.

Senast ändrad:

ANledningen till att hon bara är kapad i tån är att hovis inte kunde göra något mer då hon fick så ont av att stå på ett ben (trots att hon stod på min bästa sadelpadd) . Nu börjar det se ut som hon skulle kunna stå bättre. ATt raspa framsidan är väl för att uppmuntra hovväggen att växa vad jag har fattat så att nytillväxten sitter ihop som det ska liksom...

Jag skulle nog föredra att hon inte blev skodd och jag tror på boxvila. Hon har också en trogen kavaljer som står utanför och sällskapar i princip hela dagarna. Men hon får flytta till en box i lösdriften med utsikt och frisk luft på dagarna. så hon får två 15 meters promenader om dan. Hennes kompis börjar bli rätt uttråkad dock av all sympati vila han idkar;-) Men som du säger så är de läskigt lojala.

Vad jag har förstått är fördelen med att göra tåresektion/korta tån att man minskar trycket på väggen samt underlättar överrullningen.

Tror att allting är individuellt som flera skrivit tidigare. Alltid roligt att höra solskenshistorier och att allt går åt rätt håll:).

Eftersom jag har eget stall löste jag delar av rehabiliteringen genom att halma upp hela stallet och låta min häst gå lös där hon ville. För henne var vändningarna/snedbelastning det värsta och eftersom hon rörde sig i boxen som i ett böjt varv hela tiden, var det bättre för henne att få gå "rakriktad" på en begränsad yta (och ja, jag har stoora boxar till ganska små hästar).

Sedan är ju verkningen av yttersta vikt, hellre för litet än för mycket i den bästa av världar förstås helt perfekt.

ATt raspa framsidan är väl för att uppmuntra hovväggen att växa vad jag har fattat så att nytillväxten sitter ihop som det ska liksom...

Vad jag har förstått är fördelen med att göra tåresektion/korta tån att man minskar trycket på väggen samt underlättar överrullningen.

Jag har också förstått det som att man raspar dorsala hovväggen (framsidan) för att minska trycket och underlätta överrullning. Nytillväxten av hovväggens yttre lager sker i kronranden och jag undrar verkligen om den påverkas av att man raspar?

Inte bara för själva belastningen, utan oxå för att hovkapseln ska kunna släppa ut det som ger trycket inuti hoven- ödemet.
en smärre resektion.

O ja. en fånghov ser inuti hoven inte ut att växa iom att tåväggen beger sig framåt.

Den fick oxå ha en högre trakt som "togs ner" först vid ÅB 2.

Senast ändrad:

Precis som hovarna växer i rekordfart när de har fång växer hovväggen snabbare när den "uppfattar" det som den är skadad. (det var förklaringen jag läste i alla fall, samtidigt vill man ju ändra hela hoven med tiden så att den och hovbenet kommer i rätt läge i förhållande till varandra och då är det kanske vettigt att man försöker påverka hovväggen att växa mer neråt än framåt så att säga....
Nu ser hennes hovar verkligen läbbiga ut som runda stubbar med rak framkant, men hon är nöjd! Hon såg så himla rolig ut när de precis var avskurna, hon MÄRKTE verkligen att det kändes annorlund och tittade ned på sina egna fötter som för att kolla hur det såg ut, sen börjad ehon gå som en normal häst istället för som en anka. Strålen är också extremt långt fram så hon har egen paddning tror jag.
Idag ville hon självmant knata omkring när jag skulle flytta henne från box till box. Jag har också halmat hela stallet OCH gången mellan stall och lösdrift;-) Hon får fortfarnade hög dos Butta...

Det där är intressant med medicinen.

Min svarade överhuvudtaget inte på fenylbutazon, prövade även Finadyne och fick en otäck reaktion men inget svar. Gick över till Metacam och otroligt positivt svar mer eller mindre direkt, så för oss har Metacam varit favoritmedicinen. Dyrt men effektivt i vårt fall:).

Är det alltid så att trakten drar i väg på fånghästar? Frågar för att min har aldrig gjort det, snarare haft väldigt låg tillväxt just i trakten.

Jag har läst att hovväggen i tån inte växer så mkt på en fånghäst eftersom vävnadsstrukturerna kommer i oordning. Men övriga tillväxtzoner fungerar mer normalt. Då blir det så att hoven växer mer längre bak.

Sedan ser det ut som att hovväggen växer mkt men det är nog snarare förändringarna i lamellerna och obalansen mellan tillväxtzonerna som gör att det ser ut så.

så har jag förstått det

Just obalanserna läste jag om, denne författare/hovslagare menade att alla typer av ringar på hovarna orsakas av ojämn tillväxt mellan innervägg och yttervägg i hoven.

Om man tänkter på att ringarna divergerar så att de blir bredare i trakten så är väl kanske detta också ett tecken på ojämn tillväxt, dvs att traktväggen växer fortare än tåvägg, sidoväggar.

Min har vuxit normalt på alla övriga delar förutom just trakten, där tillväxten varit sämre.

Min fröken får INTE höga trakter alls, däremot växer främre hovväggen i raket fart och flyter ut både framåt och åt sidorna.....???

däremot växer främre hovväggen i raket fart och flyter ut både framåt och åt sidorna.....???

Anledningen till att hovväggen flyter ut beror på att förbindelsen mellan den yttre hovväggen och hovbenet har lossnat, mer eller mindre beroende på anfallets omfattning. Lamellvävnaden har gått sönder vilket medför att den blir glesare, bredare och flyter ut.

Skulle det också kunna vara så att delar av utflytningar beror på överbelastning av vissa delar av hovväggen?

Mitt sto fick inget smärtlindrande alls. Behövde inte det.

Och allting beror helt och hållet på vilken sorts fång man har. Var kanske inte tydlig med det. Min fick överbelastningsfång vilket slutade i svår rotation på båda fram.
Och är det överbelastningsfång så är det Helsingborgs djursjukhus med flera veterinärer som rekommenderade just den här behandlingen.
Jag träffade i regel samma veterinär när jag var där men det var många veterinärer som följde hennes utveckling eftersom det gick så bra.

Men som sagt, är det överbelastningsfång som övergått till hovbensrotation så ser jag ingen anledning till att göra på något annat sätt.
Och är det överbelastningsfång från början så får dom ju inte gå utan sko alls. Då belastar dom ju hoven ännu mer.

Intressant. Det är alltså en sådan skillnad på rotationer orsakade av belastningsfång och foderfång? Vad fick den överbelastningsfång av på båda fram, och hur konstaterade man detta? Hur visste man säkert att det INTE var foderfång?

Mitt sto fick inget smärtlindrande alls. Behövde inte det.

Och allting beror helt och hållet på vilken sorts fång man har. Var kanske inte tydlig med det. Min fick överbelastningsfång vilket slutade i svår rotation på båda fram.
Och är det överbelastningsfång så är det Helsingborgs djursjukhus med flera veterinärer som rekommenderade just den här behandlingen.
Jag träffade i regel samma veterinär när jag var där men det var många veterinärer som följde hennes utveckling eftersom det gick så bra.

Men som sagt, är det överbelastningsfång som övergått till hovbensrotation så ser jag ingen anledning till att göra på något annat sätt.
Och är det överbelastningsfång från början så får dom ju inte gå utan sko alls. Då belastar dom ju hoven ännu mer.

Jag undrar också hur överbelstningsfång kunde konstateras? Jag antar dett du menar belastningsfång men ändå.

Det är mkt ovanligt att en häst får det i båda frambenen.
Läs gärna artikeln jag länkar till.
O Wattle anses vara den veterinär i Sverige som är mest insatt i fångproblematiken. Om man läser hans råd i artikeln så stämmer de dåligt med din uppfattning om hur de behandlar fånghästar i Helsingborg.

OBS, notera gärna att han menar att det inte går att behandla alla likadant, en del hästar fungerar bättre med skor och andra utan, under rehabiliteringen.

http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/fang-en-komplex-sjukdom.htm

Det är naturligtvis jättebra att din häst blev bra av behandlingen men att påstå att det är den "enda rätta" är kanske lite olämpligt. Vad har du för stöd för det?

KL

Intressant.

Hur diagnosticerade de att det var just belastningsfång?

Började det på ett ben och sedan gick vidare?

Verkligen intressant att Du vill delge Dina erfarenheter.

Liknande trådar

Hästvård Har letat men inte hittat något bra svar. Såhär är det. Min ena ponny fick fång, vad vi tror, för snart 3 veckor sedan. anledningen...
2
Svar
28
· Visningar
6 604
Senast: gylle
·
Hästvård Hej! Nu har hästen gått och blivit dålig :cry: så jag tänkte höra lite vad ni här på Buke tror att det kan vara Han har varit lite...
Svar
13
· Visningar
1 587
Senast: Train
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 561
Senast: Magnum
·
Hästvård PG-beslag, rör sig inte bra m.m. Råd & tankar sökes.. Fick inte riktigt ihop någon bra rubrik, men det gäller valacken. Han fick ju på...
2
Svar
33
· Visningar
2 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka