R
racerkorv
Sv: Skor på hovbenssänkning/rotation?
Tack för hoppingivande berättelse!
Hur länge gick hon på smärtlindrande? Minns du?
Tack för hoppingivande berättelse!
Hur länge gick hon på smärtlindrande? Minns du?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För det första måste jag säga att det är inte tal om någon boxvila. Det gör inte saken bättre.
Och så sitter det en extra liten tapp över strålen i hoven.
Den tappen är till för att sakta men säkert putta tillbaka benet i hoven till dess rätta plats.
Därför... MÅSTE hästen få gå ut och röra sig.
Mitt sto gick i vanlig hage tillsammans med sina kompisar och fick springa och röra på sig hur hon ville. Sätt på heart-bar-skor och släpp ut hästen i hagen och låt den vara häst.
JMitt sto som hade svåra rotationer på båda fram och där veterinären sa att det skulle ta mellan ett och två år tills hon kanske kanske skulle bli så bra att hon gick att sitta på.
Och så sitter det en extra liten tapp över strålen i hoven.
Den tappen är till för att sakta men säkert putta tillbaka benet i hoven till dess rätta plats.Därför... MÅSTE hästen få gå ut och röra sig.
Efter tre månader åkte vi ner igen och blev extremt glatt överraskade. Det hade gått tillbaka mycket mer än vad veterinären hade vågat hoppas på någonsin skulle hända.
Efter ytterligare tre månader var det inte mycket rotation kvar. Knappt märkbart.
Jag fick också börja försiktigt att sätta igång henne.
Efter ytterligare tre månader när vi var nere så var jag lite nervös. Eftersom dom hade sagt att det aldrig skulle bli helt bra så hade det ju ändå hänt mer än vad jag trott skulle vara möjligt.
Min älskade tjej blev friskförklarad. Till och med veterinären stod och gapade när han såg bilderna. Han sa att det var helt otroligt.
Hon hade så svår rotation när hon kom in så det var nästintill ett mirakel att hon blev frisk. Kändes det som iallafall. :P
Så helt enkelt... Sätt på heart-bar-skor och släpp ut hästen i hagen och låt den vara häst.
Min häst med måttliga rotationer på fram behandlades efter denna metod. Deras verkmetod är oxå AV VIKT.Hästen ska stå på boxvila inomhus de första fem veckorna. Resterande tio veckor kan hästen stå i en utebox dagtid under förutsättning att det inte är lerigt och blött ute.Under denna femtonveckorsperiod rekommenderar vi att hästen inte har några skor, vilket har visat sig minska risken för komplikationer och smärtbilden avtar snabbare. Hästen står på bärranden men får ett gott understöd av ett mjukt underlag. Genom att den står inne, helst på spån, torkar hästens egen sula och ger ett stabilt naturligt understöd. Under perioden kommer hästen att ha symptom och ont i hovarna men det avtar med tiden.
ATt raspa framsidan är väl för att uppmuntra hovväggen att växa vad jag har fattat så att nytillväxten sitter ihop som det ska liksom...
Vad jag har förstått är fördelen med att göra tåresektion/korta tån att man minskar trycket på väggen samt underlättar överrullningen.
Inte bara för själva belastningen, utan oxå för att hovkapseln ska kunna släppa ut det som ger trycket inuti hoven- ödemet.Vad jag har förstått är fördelen med att göra tåresektion/korta tån att man minskar trycket på väggen samt underlättar överrullningen.
däremot växer främre hovväggen i raket fart och flyter ut både framåt och åt sidorna.....???
Mitt sto fick inget smärtlindrande alls. Behövde inte det.
Och allting beror helt och hållet på vilken sorts fång man har. Var kanske inte tydlig med det. Min fick överbelastningsfång vilket slutade i svår rotation på båda fram.
Och är det överbelastningsfång så är det Helsingborgs djursjukhus med flera veterinärer som rekommenderade just den här behandlingen.
Jag träffade i regel samma veterinär när jag var där men det var många veterinärer som följde hennes utveckling eftersom det gick så bra.
Men som sagt, är det överbelastningsfång som övergått till hovbensrotation så ser jag ingen anledning till att göra på något annat sätt.
Och är det överbelastningsfång från början så får dom ju inte gå utan sko alls. Då belastar dom ju hoven ännu mer.