Skor på hovbenssänkning/rotation?

R

racerkorv

Gaahh, jag har just lyckats lotsa min lilla häst genom dödsskuggans dal hoppas jag. Den akuta fasen verkar vara över och med hållna tummar tror jag att vi snart kan gå vidare mot rehabilitering. Där jag bor finns inga kliniker så vi får göra allt hemma, jag har en duktig (enl vet) hovslagare till hjälp med erfarenhet från hovrehab från kliniken (ATG) som fanns tills för ett tag sedan, och en mobil röntgen apparat.
Hästen har nu bara rakt avskurna tår, inget annat är gjort med hennes hovar eftersom hon hade så ont att hon inte klarade att stå på ett ben. Nu börjar det närma sig att vi ska kunna gå vidare och jag vill ha lite tankar kring skor och andra alternativ...
Hon går stappligt på ojämt underlag men hyfsat obehindrat på mjukt, hovis säger att de brukar kunna gå rätt obehindrat så fort de fått skor....
Ska hon gå över huvud taget?
SKa man padda upp sulan på en roterad
/sänkt hov eller INTE? (tänker mjukt är ju bra men ska man applicera tryck på den lilla sula som skiljer benet från utsidan över huvud taget?
SKa hon röra sig men med måtta för cirkulationens skull eller ska hon stå still för att röra om så lite som möjligt?

När man söker på nätet blir man gråhårig av alla olika råd och metoder, mina bekanta på andra sidan jordklotet gör inte skaen bättre;-)

Vilka är HUVUDLINJERNA här i Sverige?

Tacksam för seriösa förklaringar och gärna utan att det blir storbråk!

Sv: Skor på hovbenssänkning/rotation?

Ang skoning finns ingen huvudlinje riktigt utan det tycks skilja sig stort mellan olika kliniker/vet. Och jag vill inte 'tycka' nåt kring det, för som min vet så vist sa när jag frågade ang skoning 'Det som fungerar för indviden är rätt. För vissa är det heartbar, för andra bakvänd sko, för en tredje..'

Huvudlinjerna ang rörelse är att vid fång med lägesförändring av hovbenet är konv (tid borta från arbete) 9 - 12 månader. Dvs hoven ska ha vuxit ner helt.

Sen skiljer det sig lite åt hur snabbt det ska gå mellan akuta fasen över och igång. Hellre för långsamt än för fort skulle JAG välja dock.

Strömsholms behandlingsprotokoll finns på nätet btw, det är ju dock avhängig hur hästen mår/bedöms på ÅB, men lite ledning ger det ju. Där ser du deras åsikt om skor med, men andra kliniker har annan åsikt just ang skor.

Hos oss behandlas en genomsnittlig fånghäst som följer;

· Hästägarens uppfattning om sjukdomshistoria gås igenom.
· Hästens status kontrolleras. Vi går igenom puls, kronränder, Obelgrad, visitertångömhet, lamellhorn och sulhorn.
· Vi gör en röntgenanalys av hovbenen och utifrån den information vi sammanställt fattar vi beslut om åtgärd. Hästen får åka hem på strikt boxvila.
· Fem veckor senare
kommer hästen tillbaka på ett återbesök då vi går igenom hästens status igen och vidtar eventuella nödvändiga fortsatta åtgärder.
· Ytterligare fem veckor senare kan oftast hovslagaren hemma verka hästen.

· Efter ytterligare fem veckor kommer hästen tillbaka på ett sista återbesök och slutkontroll. Vi går igenom igångsättning och rehabilitering. Ordinarie hovslagare får information om fortsatt skötsel av hästens hovar.

Hästen ska stå på boxvila inomhus de första fem veckorna. Resterande tio veckor kan hästen stå i en utebox dagtid under förutsättning att det inte är lerigt och blött ute.Under denna femtonveckorsperiod rekommenderar vi att hästen inte har några skor, vilket har visat sig minska risken för komplikationer och smärtbilden avtar snabbare. Hästen står på bärranden men får ett gott understöd av ett mjukt underlag. Genom att den står inne, helst på spån, torkar hästens egen sula och ger ett stabilt naturligt understöd. Under perioden kommer hästen att ha symptom och ont i hovarna men det avtar med tiden.

Är hästen inte symptomfri efter femton veckor och ett normalt samband mellan hovben och hovkapsel ej erhållits är prognosen för att hästen ska återgå till normalt sämre.

http://www.regdjsh.se/F%E5ng__.html

Om det är någon hjälp kan jag ge de råd jag fått från mina vet?

I N.s fall var det OW som behandlade. Hon hade lindriga lägesförändringar. Kvarstå på strikt boxvila tills HELT symptomfri utan NSAID och sen kvarstå på box efter det i en månad. Sen sakta och succesivt ut i hage. Total tid mellan utslussning i hage och igångsättning 6 månader.

L hade inga förändringar men ett rejält anfall som tog lång tid att häva. Strikt boxvila tills helt symptomfri utan butta, även på betong, grus osv. (OBS - gäller häst som tidigare varit barfota och alltså tidigare klarat det). Sen kvarstå 2 - 3 veckor på box efter det, sen 4 v i boxhage, 4 v liten sjukhage, 4 v paddock och sen 4 v stor hage. Därefter påbörja promenader i skritt i minst 4 v och sen och 'sakta sätta igång'. OM han reagerade på något steg, backa och börja om. T ex om han fick puls eller annan reaktion av att gå från boxhage till sjukruta, backa tillbaka till boxhage 4 v och nytt försök.

Och så aldrig göra flera saker samtidigt. Dvs inte sko och byta hagstorlek samma dag, eller transportera och byta hage samma dag. Utan låta det gå 1 v emellan isf.

Så, ditt fall skulle jag ta det väldigt lugnt. Hoppas Forest och bettysmatte hittar tråden, de har ju både haft hästar (ponnyer) med rotationer, som är helt återställda idag.

Vad säger din vet ang promenad och inte osv?

HÄRLIGT att det verkar ljusna, och håller tummarna!

Utifrån min egen erfarenhet av min häst bör man pröva sig fram. Detta har fungerat för oss:

Min häst är bättre med skor men det är livsviktigt för henne att ingenting ligger mot sulan. I nödfall kan jag använda boots fyllda med bomull tjockt lager, men det är ingen långsiktig lösning och är väldigt beroende av hur bootsens sula är utformade. I hennes fall gällde det att skydda själva bulan och allt eftersom tiden gick verka ner sakta men säkert (tog lång tid). En period hade vi till och med påsvetsade sulor på skorna för att skapa tillräckligt mellanrum (som sedan fylldes upp med silikon).

Har sedan lärt mig en annan lösning och det är att man ser till att ha borrhål i skorna, sätter sulan utanpå och skruvar dit dem med brodd. Fördelen med detta är väl att man kan ta av sulan och rengöra/se vad som händer. Man kan välja fyllnadsmaterial på ett annat sätt än vad man kan göra med fast sula.

Tror säkert att det finns många olika lösningar och hoppas att Du hittar något som passar Din häst.

Vi har inte kommit längre än till att jag lovat att få henne smärtfri när hon står still på mjukt underlag på fjorton dagar. Som jag kan läsa henne nu har vi kommit dit hän, men hon är fortfarande öm/rädd för sulkontakt av förklarliga skäl...

Min var på klinik i feb -09. Konstaterades 15 graders rotation på ena fram + sänkning (inte särskilt kraftig dock) och 10 graders rotation på andra fram. På kliniken plockades skorna av, hästen fångverkades och gipsades. Hon stod med gips i, har jag för mig, 10 dagar. I början av mars skoddes hon med heartbarskor (med öppen tå). Hon hade sedan dessa fram till augusti, när hon skoddes med vanliga skor. Jag tog det, på uppmaning av hovslagaren, väldigt försiktigt. Det var boxvila länge och sedan, på sommaren, längre och längre stunder i boxhage utomhus. Större hage, fast ändå väldigt begränsad, fick hon inte förrän på hösten. Fick tillåtelse att sätta igång i nov/dec, men pga snö och dåligt underlag sattes hon inte igång igen förrän i mars i år.

Min åsikt är att det är betydligt bättre att ha dom barfota MEN du MÅSTE använda boots!! Fånghästen får absolut inte gå omkring på fruset ojämnt underlag och bli öm.... Det är djurplågeri. Jag rekommenderar Cavallo Simple boots samt comfort sulor.

Den enda fördelen jag kan tänka mig med att sko en fånghäst är att det är enklare för människan.... Det tar lite extra tid att få av och på bootsen varje gång hästen ska ut/in men det tycker jag absolut att det är värd. :)

Har du hästen barfota så kan du:
-raspa ofta, tårna drar iväg supersnabbt och för bästa chans att återställa hoven måste den raspas varje vecka i början. Minst! Bättre att ta lite och ofta
-ge stöd för hela hoven, inte bara väggen
-aktivera strålen och den friska cirkulationen i ben och hovar
-skydda sulan och hovbenet från yttre våld från stenar etc
-hoven får möjlighet att vara naken och andas under natten, det går ej om man har skor+sulor

Ang rörelse så är min erfarenhet att en icke medicinerad häst kan få strosa runt i en liten hage med bra underlag, dock inte tvingas att gå ut om den inte själv inbjuder till det. Och den får givetvis inte gå med andra hästar som kan jaga den eller i så stor hage att den kan springa omkring.
Hästar mår inte bra av långvarig boxvila....

Senast ändrad:

Mmmm håller med om boxvila som plågsamt, håller oxo med om att det måste vara livsfarligt att gå på knggligt underlag..MEN jag har också sett vettiga argument MOT varje form av stöd under sulan som kan skapa tryck på den.... Dessutom undrar jag lite om det finns boots med riktigt bra passform för en stor lite utfluten kallblodshov utan tå.... PLUS just det: hur åstadkommer man kraftig överrullningsutrymme i en boot som är stor nog för hennes hovar?
Har också tänkt just på att det är lätt att verka riktigt ofta om hon har boots...dessutom gillar jag INTE tanken på att spika i hennes skadade onda hovar...

Just hur man behåller fördelen med den kapade tån var det jag strandade på när jag funderade på boots med. Min skoddes ju dock inte förrän han var helt oöm i sina hovar, hade ju lite lättare årstid. Sen, när jag kikade på boots till shettisen, som då hade tvärtå, så det var iaf för hans hovar himla knepigt att få till passformen, alla boots är ju liksom gjorda för att de har tå, så de satt inte kvar.

Men annars har ju t ex EB stora storlekar.

Att hålla tån kort mha raspen går ju med sko också, det beror ju helt på typ av sko. Men en sko utan tåkappa och tvärtå, eller en tåöppen sko, så kommer man åt med raspen och kan hålla tån korta hela perioden.

Så är ju för- och nackdelar med allt.

Ang sultryck förresten, så när min under konv fick gips, så han blev märkbart mer bekväm och nöjd. Och då fyllde ju gipset upp under hela sulan (just för att skapa ett 'mothåll' för att minska risken för sänkning). En annan häst skulle säkert kunnat reagera helt tvärtom, men för just min var det omedelbar 'lättnad' när han fick gips. Vanligt 'mjukt' gips först, och sen hårt glasfibergips utanpå. Målet och det jag antar uppnåddes var att fylla ut under sulan, men utan att det tryckte. Är kanske inte världens lättaste att uppnå med sula, men kanske med t ex equipak till marknivå, vet dock inte hur mkt ep:n ev 'sviktar' om de t ex kliver på en sten?

Din hovslagare är nog allra bäst lämpas. Klinikhovslagaren på 'min' klinik har väldigt olika åtgärd på olika hästar beroende på bla hur deras hovform är, hur välvd sulan är osv. Och din hovslagare har ju jobbat på klinik, och ffa sett hästen.

Ja, det finns oändligt många åsikter om hur man ska behandla en fånghäst.... Det blir inte extra tryck på sulan (mot hovbenet antar jag att du menar) bara för att man använder boots, dock blir det såklart mindre tryck om man skor.. Men då hänger å andra sidan hela hoven i bara hovväggen (som också gör ont pga lamellerna) och det blir ju inte heller bra, tycker jag. Comfort sulorna som jag nämnde är mjuka, dom formar sig efter hoven. Blir ungefär som att stå på sand/jord. Dvs stöd men inte tryck.

Cavallo bootsen är runda, det är även Boa. Du kan kolla på måtten för olika tillverkare, vissa är mer avlånga. Tror inte det ska vara problem med stl, mitt halvblod som har 4 i skostl och helt runda hovar fick på sig en Boa i stl 3 när han hade tappat en sko (jag är således ingen extrem barfotafantast ;)).

För oss har det som sagt funkat utmärkt med barfota, och boots på vid hårt/ojämnt underlag samt träning, hovis är imponerad av hur fina och starka hovarna har blivit. :)

Men alla har olika åsiktar om fång, du får försöka läsa allt du kommer över, från olika källor, och utvärdera vilken behandling du tror just din häst kommer må bäst av. Och tänk på utfodringen också, minska sockerintaget så mkt du kan.

Har ju också prövat boots, och det är väl en utmärkt början. Fungerar det för hästen är det bra, man kan hela tiden ändra som Du skrev etc.

Fungerar inte en boots så kan man pröva annan boots osv.

Min häst, som jag prövat ganska många olika typer av boots på, trivs bäst när det inte är något tryck i från sulan underifrån och där ser det väldigt olika ut på olika boots-märken. Sedan trivs min häst inte med comfort pads eller styrén (heter det så) utan allt skall vara extremt mjukt och inte orsaka tryck eller slitage mot sulan.

Knapplånar mig själv...

För att förtydliga. Jag har ingen egen åsikt om hur man ska sko, eller inte sko en fånghäst, med rotationer och sänkningar. Däremot har jag en jätteduktig hovslagare och resultatet blev väldigt, väldigt bra...:) Det bästa du kan göra är att hitta en riktigt duktig hovslagare och lyssna på vad han/hon säger utifrån hur din hästs hovar ser ut, och hur den fungerar/rör sig!

Tack alla! Jag tror också att det är viktigt att bestämma sig för en linje så att man har en metod att utgå ifrån. Då ser man snabbare vad som funkar ochvad som INTE funkar om så blir fallet. Dessutom tror jag på att lita på dem som HAR rehabiliterat sån t här förr, det har ju inte jag gjort;-) Min roll är nog bäst som hästens advokat och språkrör förutom den som srpinger hela dagarna med hinkar med varmvatten, medicin och mockar och bara kollar att hon mår bra;-)

PLUS just det: hur åstadkommer man kraftig överrullningsutrymme i en boot som är stor nog för hennes hovar?

Jag rapade ner tån på ett par av mina boots, vissa märken har ju rätt tjocksula så det gick utmärkt att runda av bootsen rätt mycket till:laugh:
Sen har jag ingen aning om det skulle vara tillräckligt för en häst med rotationer. Men för min häst fungerade det bra.

Usch lider med dig och hästen. Har inga bra råd dock, det upp till var och en hur mkt man orkar hålla på och kämpa. Jag hade ett mkt vackert halvblodssto som hade kolik 12 ggr och fång tre ggr under sina 8 år hon levde. Sista fånganfallet fick hon våren 2009 då fick hon somna in :cry:jag orkade inte se henne lida mer!! Hon fick all denna skit trots allehanda försiktighetsmetoder och olika veterinär råd som tex. inget kraftfoder bara blötlagt rejält med bra hö fyra ggr om dagen och mineraler + lite betfor. Örter som skulle motverka både kolik och fång rena kroppen o fasen vet allt vad det var, loppfrö mm. Ibland spelar det ingen roll vad man gör vissa hästar är olyksdrabbade, andra inte. Dock var hon ett hormonsto med väldiga humörsvängningar kanske hängde det ihop.
Hennes mamma har aldrig varit sjuk under sina 15 år och dom behandlades och åt samma mat.

Hoppas det går bra för dig i alla fall. Håller tummarna hårt:)

Tack! Vi gör det här försöket i alla fall.... många säger att jag borde ge upp på en gång ,pga allt jobb det blir att hålla henne frisk, för att jag kanske aldrig kommer att kunna "använda "henne till något etc och det var det som fick mej att fatta mitt beslut: att ge henne allt jag kunde för att hon skulle bli bra/må bra, så nu gör vi det försöket, vill hon så ska jag ge henne chansen, jag försöker lita på att känslan av att hon inte orkar längre ska infinna sig den dag det är dags att ge upp. Givetvis var förutsättningen att det GICK att vända inflammationen och få bort den konstanta smärtan i alla fall, och det har vi lyckats med, ett steg i taget och jag får hålla ögonen öppna för det rimliga ur hennes perspektiv. Hon är en riktig kämpe så jag tror vi kan klara det! Jag är förbannat tacksam att det "inte blev" någon inridning i somras i alla fall....hon hade antagligen sänkningen redan då, den är gammal säger veterinären.

Det ÄR jättemycket jobb, inget snack om saken, men för mig har det varit helt underbart att se min häst åter igen pigg, glad och smärtfri :love:! Hur pass illa däran är din häst, dvs hur många graders rotationer (om du vet)?

vet inte gradtalet men hovslagaren sa att han hade sett värre men det är mycket ser för dj*vligt ut. Som sagt vetten gav oss riktigt dåliga odds. Men nu har hon inte ont när hon står på mjukt underlag i alla fall om man ska lita på puls och hur hon rör sig. Det lättade först när hovisen huggit av tårna. Vad jag förstått så hänger allt nu på hur noga jag sköter henne och hur duktig hovisen är. Han har tydligen jobbat med någon känd hovis som är mycket duktig. Nu är mitt problem bara att få henne nöjd trots att hon inte får äta sig tjockare helst gå ned... banta hästar på vintern när man bara ger dem hö är inte det lättaste, skulle vilja ha tag på något garanterat innehållslöst som bara är fiber. Jag vattnar ur betforen tills vattnet är rent som jag ger henne medicin i.... hon får magnesium och kiselgur och mineraler också. Nu knäar hon inte när jag kratsar hovarna i alla fall det gjorde hon från början när hon skulle stå på ett ben.
Jag räknar med ett års rehab för att nya hovar ska växa ut...

Det är så himla sjukt... när jag växte upp hade min moster massor av hästar som gick på gödslade rödklövervallar och betade fick massor av havre på vintern och ALDRIG hade hon några problem med fång.... nu har var och varannan jätteproblem på bara hö och halvusla vallar. Jag önskar att vi bodde på allvarsmark....har inte ens en skogsglänta att släppa henne på.

Håller tummarna för att det går vägen :)!

När min blev sjuk och stod på boxvila fick hon 4 kg hö + 1,5-2 kg halm (vilket var så mycket halm hon ville ha), utspritt på många fodringstillfällen. Det bantade hon på. Min är en haflinger, d-ponny. Vad är det för häst du har, och hur stor är den?

hmmm en Irländsk cob på 700 kilo 1.55 hög. Hon äter ledigt upp 20 kilo hö om dan om hon får... nu får hon tio kg hö, i småmaskiga hönät. Hon är beroende av att äta i princip oavbrutet annars blir det väldigt stökigt. Dessutom är jag orolig för magsårs känningar av all butta hon får, hon gnisslar tänder och visar obehag när hon känner sig tom i magen. Får inte tag i någon halm som hon kan äta, bara ogräs eller dålig hygienisk kvalitet. Dessutom anser hon att halm kissar man i punkt slut.

Jag måste bara ge min version av det här. Mitt sto som hade svåra rotationer på båda fram och där veterinären sa att det skulle ta mellan ett och två år tills hon kanske kanske skulle bli så bra att hon gick att sitta på.

För det första måste jag säga att det är inte tal om någon boxvila. Det gör inte saken bättre. Snarare bara försämrar hästens lynne.
Och du ska absolut inte ta av skorna på hästen. Det gör saken mycket mycket värre.
Däremot var det någon som nämnde heartbar-skor. Och det är precis såna jag satte på min häst. Kortfattat är dom vända åt fel håll fast där bak är dom raka istället för böjda. Och så sitter det en extra liten tapp över strålen i hoven.
Den tappen är till för att sakta men säkert putta tillbaka benet i hoven till dess rätta plats.
Därför... MÅSTE hästen få gå ut och röra sig.
Mitt sto gick i vanlig hage tillsammans med sina kompisar och fick springa och röra på sig hur hon ville. Däremot var det inte tal om någon belastning av ryttare eller liknande, så klart!
Efter tre månader åkte vi ner igen och blev extremt glatt överraskade. Det hade gått tillbaka mycket mer än vad veterinären hade vågat hoppas på någonsin skulle hända.
Efter ytterligare tre månader var det inte mycket rotation kvar. Knappt märkbart. Då gick vi över till en sko som kallas roll-over-sko. Den är rundad i kanten runtom för att inte slita så mycket på hästens leder och ben.
Jag fick också börja försiktigt att sätta igång henne.
Efter ytterligare tre månader när vi var nere så var jag lite nervös. Eftersom dom hade sagt att det aldrig skulle bli helt bra så hade det ju ändå hänt mer än vad jag trott skulle vara möjligt. Men förvånad och glad blev man när man fick se bilderna och hon var helt återställd.
Min älskade tjej blev friskförklarad. Till och med veterinären stod och gapade när han såg bilderna. Han sa att det var helt otroligt.
Hon hade så svår rotation när hon kom in så det var nästintill ett mirakel att hon blev frisk. Kändes det som iallafall. :P
Men jag fortsatte med roll-over-skorna hela tiden. Dom är verkligen skitbra. Och heart-bar-skorna är en skänk från ovan.
Så helt enkelt... Sätt på heart-bar-skor och släpp ut hästen i hagen och låt den vara häst.

Mitt sto som skulle bli lite bättre men långt ifrån bra på förhoppningsvis mellan ett och två år, blev helt friskförklarad på nio månader. =)=)=)

Liknande trådar

Hästvård Har letat men inte hittat något bra svar. Såhär är det. Min ena ponny fick fång, vad vi tror, för snart 3 veckor sedan. anledningen...
2
Svar
28
· Visningar
6 604
Senast: gylle
·
Hästvård Hej! Nu har hästen gått och blivit dålig :cry: så jag tänkte höra lite vad ni här på Buke tror att det kan vara Han har varit lite...
Svar
13
· Visningar
1 587
Senast: Train
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 561
Senast: Magnum
·
Hästvård PG-beslag, rör sig inte bra m.m. Råd & tankar sökes.. Fick inte riktigt ihop någon bra rubrik, men det gäller valacken. Han fick ju på...
2
Svar
33
· Visningar
2 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka