R
racerkorv
Gaahh, jag har just lyckats lotsa min lilla häst genom dödsskuggans dal hoppas jag. Den akuta fasen verkar vara över och med hållna tummar tror jag att vi snart kan gå vidare mot rehabilitering. Där jag bor finns inga kliniker så vi får göra allt hemma, jag har en duktig (enl vet) hovslagare till hjälp med erfarenhet från hovrehab från kliniken (ATG) som fanns tills för ett tag sedan, och en mobil röntgen apparat.
Hästen har nu bara rakt avskurna tår, inget annat är gjort med hennes hovar eftersom hon hade så ont att hon inte klarade att stå på ett ben. Nu börjar det närma sig att vi ska kunna gå vidare och jag vill ha lite tankar kring skor och andra alternativ...
Hon går stappligt på ojämt underlag men hyfsat obehindrat på mjukt, hovis säger att de brukar kunna gå rätt obehindrat så fort de fått skor....
Ska hon gå över huvud taget?
SKa man padda upp sulan på en roterad
/sänkt hov eller INTE? (tänker mjukt är ju bra men ska man applicera tryck på den lilla sula som skiljer benet från utsidan över huvud taget?
SKa hon röra sig men med måtta för cirkulationens skull eller ska hon stå still för att röra om så lite som möjligt?
När man söker på nätet blir man gråhårig av alla olika råd och metoder, mina bekanta på andra sidan jordklotet gör inte skaen bättre;-)
Vilka är HUVUDLINJERNA här i Sverige?
Tacksam för seriösa förklaringar och gärna utan att det blir storbråk!
Hästen har nu bara rakt avskurna tår, inget annat är gjort med hennes hovar eftersom hon hade så ont att hon inte klarade att stå på ett ben. Nu börjar det närma sig att vi ska kunna gå vidare och jag vill ha lite tankar kring skor och andra alternativ...
Hon går stappligt på ojämt underlag men hyfsat obehindrat på mjukt, hovis säger att de brukar kunna gå rätt obehindrat så fort de fått skor....
Ska hon gå över huvud taget?
SKa man padda upp sulan på en roterad
/sänkt hov eller INTE? (tänker mjukt är ju bra men ska man applicera tryck på den lilla sula som skiljer benet från utsidan över huvud taget?
SKa hon röra sig men med måtta för cirkulationens skull eller ska hon stå still för att röra om så lite som möjligt?
När man söker på nätet blir man gråhårig av alla olika råd och metoder, mina bekanta på andra sidan jordklotet gör inte skaen bättre;-)
Vilka är HUVUDLINJERNA här i Sverige?
Tacksam för seriösa förklaringar och gärna utan att det blir storbråk!