Skor på fånghäst?

Miljon

Trådstartare
Ändrade planer och hovis kommer om bara nån timme - jag behöver veta rätt omgående hur jag vill göra.
En av ponnyerna fick fång för ca en vecka sedan. Stått på box med smärtlindring sedan dess, är nu i stort sett symptomfri men får fortfarande smärtlindring så det går ju inte att säga så mycket utifrån det.
Nu kommer som sagt hovis, och jag undrar vad som är bäst att göra. "Bara" korta tån och låta ponnyn vara barfota, eller fångskoning med avlastning i tån? Jag litar på hovis omdöme, men vill ändå gärna ha råd härifrån också vad ni andra tycker. Ponnyn är normalt sett skodd och har varit det i tre år, så det är "normaltillståndet".

Ändrade planer och hovis kommer om bara nån timme - jag behöver veta rätt omgående hur jag vill göra.
En av ponnyerna fick fång för ca en vecka sedan. Stått på box med smärtlindring sedan dess, är nu i stort sett symptomfri men får fortfarande smärtlindring så det går ju inte att säga så mycket utifrån det.
Nu kommer som sagt hovis, och jag undrar vad som är bäst att göra. "Bara" korta tån och låta ponnyn vara barfota, eller fångskoning med avlastning i tån? Jag litar på hovis omdöme, men vill ändå gärna ha råd härifrån också vad ni andra tycker. Ponnyn är normalt sett skodd och har varit det i tre år, så det är "normaltillståndet".
Enligt veterinär här ska inte en fånghäst skos så tätt inpå anfallet.

Skulle låta hästen vara utan skor så länge hon är på box.

Vi hade inte vanliga skor utan ställde hästen med fång och hovbensrotation på litet utrymme och bäddade med torv samt skar ut skor i frigolit efter hennes hovar som vi fixerade stabilt med silvertejp. De satt faktiskt otroligt bra. :up: Och hästen blev bra, som tur är.

Hästen var inte min så jag vet inte riktigt vad som sades/rekommenderades i skoväg av veterinär eller hovslagare i början, men jag har för mig att skor inte brukar rekommenderas vid fång - speciellt inte i det mer akuta stadiet - på grund av hur de belastar en redan av fång försvagad hovvägg och lamellerna? Jag är ingen expert utan bara filosoferar fritt nu.

min uppfattning, som har sin grund i vad min handledare sa då jag gjorde hovslagarpraktik (-96/97, handledaren var erfaren klinikhovslagare), är att när fången är "ny" så att hästen är smärtpåverkad, så är det snarast djurplågeri att tvinga den att stå med en hov upplyft och spika i den andra.
Och när den akuta smärtfasen är borta behövs skor i samma omfattning som om hästen vore frisk - dvs, går den normalt barfota så kan den fortsätta göra det.

min uppfattning, som har sin grund i vad min handledare sa då jag gjorde hovslagarpraktik (-96/97, handledaren var erfaren klinikhovslagare), är att när fången är "ny" så att hästen är smärtpåverkad, så är det snarast djurplågeri att tvinga den att stå med en hov upplyft och spika i den andra.
Och när den akuta smärtfasen är borta behövs skor i samma omfattning som om hästen vore frisk - dvs, går den normalt barfota så kan den fortsätta göra det.
Är det inte så också att en skoning kan sätta igång anfallet på nytt? Det sa nämligen veterinären till en i min närhet vars häst hade fång, den kliniken rekommenderade inga skor fören hästen mer eller mindre var helt frisk. Dom rekommenderade en tid på 5 veckor minst utan skor.

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 173
Senast: Sirap
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 050
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·
Hästvård (Har begränsad erfarenhet av fånghästar vill jag bara slänga in här lite snabbt) en stallkamrat har en gammal fånghäst som nu fått...
2
Svar
20
· Visningar
4 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka