Skor och broddar..

Sv: Skor och broddar..

Jag brukar ha brodd fram och blindbrodd bak i hagen, bara som ifall om att..

Nå, nu vill jag veta;
Har ni snösulor både fram och bak? Runt om på den ena. Den andra går barfota.
Hur många broddar fram resp bak? 4 i varje hov.
Har ni "guldskor" (fasta brodd) eller vanliga? Vanliga.
Har ni brodd i hagen? Ja, det är ju där de behövs. Hästarna är lugna i sin lilla flock och jag tar hällre en broddskada än en fläkskada. Hästen som går barfota kommer skos, broddas och snösulas om det blir en isig vinter, just för att han ska klara sig i hagen.
Vilken sorts brodd har ni, stora isbrodd, eller små? Vanliga. :D Vad kan de vara, en cm eller så? Brukar köpa elitbrodd att skruva om någon lossnar.

Det är lååångt kvar innan det är dags för såna saker härnere i lilla Uppland. :D

Har ni snösulor både fram och bak? Ja
Hur många broddar fram resp bak? Fyra broddar på alla fötter.
Har ni "guldskor" (fasta brodd) eller vanliga? Vanliga
Har ni brodd i hagen? ALLTID brodd på alla fötter. I hagen framförallt. Där är risken som störst för fläkskador.
Vilken sorts brodd har ni, stora isbrodd, eller små? Stora skulle jag tro. De vanligaste, vilka är de?

Hej!

Ser att nästan alla har brodd i hagen.....
Är ni inte rädda för att hästen skall skada någon annan?
En spark med brodd på lär ju orsaka större skador.....så tänker iaf jag......har jag fel?
OBS! Ingen kritik, bara en fråga :)

ja, en broddspark kan orsaka stora skador, men får hästen en fläkskada - ja då är det mer eller mindre kört.:crazy:
Och så får man ju kanske se över flocken, har man en sparkig häst får den kanske gå ensam i hagen under broddsäsongen :idea:

men som sagt, jag syr hellre broddsår än får en fläkskada....

Hästar som normalt sparkas i hagen vill jag inte ha tillsammans med järnskor heller. Är precis som Emmahpemma mycket räddare för fläkning än sparkar.

Har ni snösulor både fram och bak? Japp.
Hur många broddar fram resp bak?4 st per hov.Har även haft 6 st nån skoning.
Har ni "guldskor" (fasta brodd) eller vanliga?Vanliga. Pga att jag vill kunna skruva ur broddarna om vi ska ut och åka tex
Har ni brodd i hagen?Japp är ett måste.
Vilken sorts brodd har ni, stora isbrodd, eller små? Fick någon ny typ av brodd denna gången .stora isbroddar (eller ja vanliga tycker jag då) som är rostfria

guldskor med fast brodd, var köper jag sådana? Bor i Uppland:confused:

Har ni snösulor både fram och bak? Inga alls då det inte behövts.

Hur många broddar fram resp bak? 2 i varje

Har ni "guldskor" (fasta brodd) eller vanliga? Vanliga

Har ni brodd i hagen? Ja just nu men from em så blir det nytt stall och nya hästar så då tar vi av dom.

Vilken sorts brodd har ni, stora isbrodd, eller små? Vanliga 8 (?)mm

Har ni snösulor både fram och bak? Sulor på alla fyra fötter
Hur många broddar fram resp bak? 4 brodd i varje fot
Har ni "guldskor" (fasta brodd) eller vanliga? Vanliga skor
Har ni brodd i hagen? japp. Är inte det minsta orolig, jag har aldrig råkat ut för broddskador i hagen på ngn av mina hästar. Vanligare då att han trampar på sig under ridning.
Vilken sorts brodd har ni, stora isbrodd, eller små? 11mm höga broddar. Ngn billighetsvariant för tillfället, men jag är mkt imponerad av hållbarheten, har inte bytt en brodd sedan jag vinterskodde i november :)

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 369
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 106
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 062
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar