skor-inte skor

linnsan

Trådstartare
min ponny skodde jag fram för ett tag sedan för att han ömmade lite (läs: LITE). tex när han steg på en rot eller gick på mycket grus.
nu är det så att jag tycker inte att det har blivit så hemskt mycket bättre. (visserligen så ömmade han inte mycket innan och inte heller ofta).
men är då det bästa att ta av skorna tycker ni?
kan jag dra av dem själv?
tycker bara att det verkar onödigt att ha på honom skor när det ändå inte gör ngn större skillnad.
jag har boots men de bara flyger av så jag tänkte att jag kunde beställa en grej som man sätter runt typ karleden så att de sitter bättre.
låter det bra?
nu blev det väldigt rörigt, men hoppas att ni förstår ngt iallafall.

Sv: skor-inte skor

Hur lång tid har det gått sen den skoddes?
Var hovarna låga o han ömmade av sten i sulan?

Annars kan det vara ngt fel någonstans.
Var han öm på asfalt oxå?

det är ca 1-2 veckor sedan han skoddes.
ne han ömmade bara lite på grus. han ömmade ju inte hela tiden utan han ömmade tex. när han gick på en x-tra stor sten eller vass. han gick inte och ömmade i varje steg. han ömmar ju inte längre men nu när jag väl fått på skorna så tyckte jag inte att han ömmade så mycket när han väl gick barfota.
nu blev det rörigt än en gång.
ska ringa en annan hovslagare och se ifall den kan komma istället.
tyvkte inte heller att denna gjorde ett bra jobb.
en fråga då:
de ska väl verka hela hoven runt om innan de tar på skon?
den här hovisen klippte bara av tån och sedan satte denne på skon och sedan filade bort det som var utanför.
ska det verkligen vara så eller är det jag som har haft "för" nogranna hovisar innan?

Senast ändrad:

Hej. Först vill jag kommentera det som du skrev om att hovisen inte verkade runt hela hoven. Det kan ju vara så att det helt enkelt inte fanns så mycket att ta av. Om han hade gjort det så hade det kanske börjat blöda.

Min häst går barfota helt och hållet och har gjort så sedan mars i år.
När hovis kommer så kan han aldrig ta speciellt mycket utan han bara filar till så det blir jämnt.

Men sen måste jag nog reagera på att din hovis satte på skon och sedan filade bort det som var utanför? :confused: Menar du att han satte på skon och då stack liksom hovväggen utanför skon? Och det som stack utanför filade han sedan bort för att det skulle se bra ut!? I så fall har han ju anpassat hoven efter skostorleken och inte tvärt om! :mad: Skulle jag aldrig accepterat!

Sen kan jag tala om att min häst kan också ömma lite om han trampar på stenar mm. Annars är han helt oberörd.

Har köpt boots som jag använder som skydd när jag vet att jag ska rida på sådana ställen. Dina ramlar av säger du - men vad är det för sort och har du verkligen rätt storlek?

ja alltså h*n verkade ju inte hela hoven utan bara i tån och filade inte heller runt så att det blev jämnt.

Jag undrar vad ashira har för boots och var man får tag på dem?

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 366
Senast: Miingla
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 077
Senast: Snurrfian
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 054
Senast: muslidag
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka