Skor. fram men ej bak runtom eller hur tycker ni?

Gullan86

Trådstartare
:bump: jag har en femårig valack som belv skodd för första gången i januari och fick då bara skor fram men ska nu nu skos igen.
han har varit inriden ca 2-3månader och är grundindiden. han kan alla gångarter men jag tränar inte tölt just nu eftersom jag tycker att han ska få hitta sin egen balans oredntligt och sätta muskler först. nu är det ju vinter och kallt och väldigt halt men det har gått hyffsat utan skor bak. :bow:

:confused: nu undrar jag om ni tycker att jag ska ge han skor runtom nu nästa gång han skos eller om han ska få fortsätta med skor fram. det låter kanske som en självklarhet att han ska få skor runt om men igentligen är jag rätt mkt emot skor men tyvärr är han hovöm fram så han måste ha skor. :(

hur skulle ni gjort? och hur gör ni med era egna hästar? hur resonerar ni kring detta? :bump: :banana:

Sv: Skor. fram men ej bak runtom eller hur tycker ni?

Har haft en del hästar som bara skotts fram. Kan passa alldeles utmärkt i vissa perioder till vissa hästar när det gäller balansering.
Beror ju sedan på underlag, ev halka och slitage av hovarna om man kan ha det så.

jo men jag tänkte främst i gångarts syftet att det kanske försämrar på nåt sätt eller är det bara possetivt? kan hästen itne växa onatuligt oxå när den är för hög fram? han har nog inte växt klart.

Sko om i lagom intervaller, dvs låt inte hovarna bli för långa, så tar inte hästen någon skada - så länge han inte blir öm bak.

När det gäller gångarterna kan vissa hästar ha nytta av att skos bara fram. Naturligtvis normalskor - inga tunga skor!
Ska man t ex träna upp trav som är lite ostadig kan en del hästar reagera positivt med bara skor fram.
Men en häst som kanske har lite travaktig tölt och denna ska tränas, kan reagera negativt med enbart skor fram.
Det beror som sagt från häst till häst.

Jag skulle nog sko hästen runt om...med tanke på väglaget. Men även för att det kan underlätta lite för hästen sen när man ska plocka fram tölten. Hästen sätter under sig lite bättre när den har skor, även om skorna inte väger så mycket så kan den lilla vikten räcka.

Självklart skiljer det sig från individ till individ.

okej tack jag ska sko han runtom för idag va det glashalt och han halkade hela tiden antagligen spänner han sig då oxå=( och det märks att han inte riktigt vågar ta stöd med bakdelen.

Jag är ju motståndare till att hästen skall behöva halka runt utan halkskydd under ridning, det har jag sett alltför många skador för att kunna acceptera. Så om du inte vill sko, så åtminstone till att hästen får ett fungerande halkskydd när du rider.

Betänk att en fläkskada kan bli livshotande, och för det krävs inte mycket. Muskler tar skada ja, att få gå och spänna sig dygnet runt samt ännu mer under ridning gör ingen kropp glad.

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 915
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 991
Hundhälsa Har en 8,5 årig Storpudeltik som jag går fram och tillbaka med i tankarna. Hon är min första hund och min absoluta favorit. Vi har gått...
Svar
2
· Visningar
752
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur