Skor fråga, igen!

_moa_

Trådstartare
Nu kommer jag med en fråga om sor igen :p

Jag har en islandshäst med mycket pass och han blir gärna väldigt passig i tölt och galopp. Har blivit rekomenderad att sko honom med 10:or fram och 6:or bak, vilket jag har tänkt att prova nu när hovis kommer nästa gång.

Men då kom jag på en sak till jag måste fråga :D . Om man rider med boots för ofta så blir ju hästen lättare framtung. Hur blir dte då med framtungheten när man skor med 10:or fram? Påverkar inte det något?

Undrar främst därför att min häst redan är ganska (snällt sagt :o ) framtung...

Sv: Skor fråga, igen!

Ärligt talat, passtakten kan mycket väl komma sig av att hästen är så hårt på framdelen. Jag skulle nog först satsa på lösgörande och stärkande, innan man börjar modda runt med hovar och skor.

Hästen lär inte bli mindre framtung med den kombination du blev rekommenderad, så mitt råd är att försöka få hästen lite mer på bakdelen så att den lättar upp i fram. När man klarat av det kan man kanske prova att sko med tyngre skor fram, själv är det inget jag strävar efter utan vid viktning använder jag boots om det krävs.

OKej.. Jo jag har kämpat med det i 1 år snart nu så det är väl bara att fortsätta då :) . Det är klart att han är passaktig bara för att han går på framdelen! När man väl får honom mer på bakdelen så går det bra.

Det är sant att boots kanske är bättre, då kan man ju ta av vikten om man skulle vilja det!

Det är klart att han är passaktig bara för att han går på framdelen! När man väl får honom mer på bakdelen så går det bra.

Ja och frågan är varför är han så framtung, beror det på felridning eller felaktigt anpassad utrustning någon gång i tiden eller någon fysisk blockering. En sak som jag har noterat är skoningen, den är väldigt viktig för de flesta hästar. Min egen pålle som jag vann på poker kunde inte ta ett töltsteg när han kom, när han succesivt fick större fötter kom även tölten mer och mer. Han var helt enkelt för trångskodd, och kunde därför inte tölta.

På samma sätt har jag sett passtaktig hästar förändras i gången genom att ägaren bytte hovslagare, så detta med att "inga hovar, ingen häst" stämmer nog ganska väl i mina ögon.

Att han är framtung beror nog mycket på att han varit lektionshäst innan jag köpte honom.

Våran hovslagare tar ganska mycket när han verkar, men jag tycker ändå inte min häst har små fötter för det? Finns inte så många hovslagare här omkring som vill ta sig an en häst till :( Och sen vill jag inte byta heller, men jag kan ju höra med honom vad han har att säga om att fixa större hovar.

Ja lektionshäst då har du kanske lite att bita i, lösgörande och stärkande från grunden. Mycket longering och tömkörning, jag skulle nog longera UTAN lina. Försök att lossa upp bog och hals, och sen försök att flytta lite mer av vikten bakåt på pållen. (lättare sagt än gjort kanske) men massor av övning och konsekvens så kommer det.

Lyssna kan du göra med din hovslagare, så får du se vad han säger. Erfarenhetsmässigt vet jag att vissa hovslagare resonerar som så att en liten häst skall ha små hovar, fast verkligheten ser helt annorlunda ut. Nu måste det ju inte vara så i erat fall, men det är en del där jag vet att problem kan uppkomma.

Min egen pålle gick runt med skor stl 3x0 när han kom, numera har han Kerkerskor i storlek 0 och sommartid stl 1 på fram och 0 bak året runt.

Våran hovslagare är väldigt lätt att ha och göra med! Så det blir nog inga problem med att få det som jag vill :D

Många hovslagare resonerar nog precis som du säger!

Oj, om jag vore som dig skulle jag vara mycket försiktig med att gångartssko. Min hovis som skor många islandshästar sa redan första gången att han i stort sett vägrade att gångartssko. Ok, han kunde kanske göra det i samband med någon tävling, men han menade att man verkligen förstör benen. Ska kanske tillägga att hovis är en "vanlig svensk hovslagare". Kan tänka mig att en del islänningar (tvåbenta) har en annan syn på olika vikter fram och bak.

Dessutom blir ju hästen van vid att det känns tungt och effekten blir nog bara att du får en ännu mer framtung häst. Träna istället på att stärka din hästs bakdel och att lära honom av med det framtunga. Ett lånsamt och långsiktigt arbete som brukar vara roligt att göra.

Lycka till

OlleAtlas

min häst hade 10 fram när jag köpte honom.
ägaren tyckte han slet ut framskorna så fort annars. :angel:
nuförtiden är han "normalskodd" eftersom jag tycker att hållbarheten på hästen är viktigare än att få fram gångartena snabbt.
det kan aldrig vara bra på sikt och meka för mycket med hovar och skor.
då måste man veta vad man gör och endast under en kortare tid.

_moa_ skrev:
Nu kommer jag med en fråga om sor igen :p

Jag har en islandshäst med mycket pass och han blir gärna väldigt passig i tölt och galopp. Har blivit rekomenderad att sko honom med 10:or fram och 6:or bak, vilket jag har tänkt att prova nu när hovis kommer nästa gång.

Men då kom jag på en sak till jag måste fråga :D . Om man rider med boots för ofta så blir ju hästen lättare framtung. Hur blir dte då med framtungheten när man skor med 10:or fram? Påverkar inte det något?

Undrar främst därför att min häst redan är ganska (snällt sagt :o ) framtung...
Tycker inte du ska lägga på 10:or fram. Kan precis som du säger bli ännu mer obalans i hästen.
Däremot kan du ju "trixa" med "milda" medel.
T ex alltid se till att skorna bak är mer slitna än skorna fram. Typ nya skor fram, slitna bak.
Hålla koll på att vinkeln fram inte blir onormalt brant. Hålla koll på att vinkeln bak inte blir onormalt spetsig. Dvs inte korta tår fram och inte långa tår och låga trakter bak. (Långa tår och låga trakter kan uppstå om omskoning dröjer för länge)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 119
Senast: Lavinia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 385
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 052
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar