Skor eller barfota+boots?

milly

Trådstartare
Hur går diskussionerna i dagens läge? Har det hänt nåt nytt med det här med järnskor vs barfota+boots? För några år sen var det välk en väldig debatt om vad som var bäst... Idag kanske det kommit ännu bättre boots och/eller ny fakta?

Jag har vart utan egen häst i några år och har nu en unghäst (3 år) med jättefina hovar, det är en nsv bruks. Jag funderar på att låta honom gå barfota och bara köpa boots tills vi ska börja träna lite seriösare. Är rädd för att förstöra hovarna om man börjar slå i söm och järnskor... men enligt hovisen som är en mycket duktig och erfaren hästmänniska "har han aldrig hört talas om att man skulle förstöra hovarna med järnskor" - men så låter det väl från de flesta traditionella hovisarna?

Just när man har en "oförstörd" unghäst tycker jag att det är svårt... börjar man sko så får man göra det sen... det är lättare att behålla dom barfota om de aldrig skos.

Sv: Skor eller barfota+boots?

Jag har aldrig upplevt att hästens hovar blir förstörda när man slår på skor. Jag skodde Lilly (nu 6 år gammal) som treåring när vi jobbade mycket utmed grusväg. Hon blev sen skadad under en sedering och skoddes av och gick barfota länge (över 6 månader). Sattes igång utan skor och skoddes när det blev mer konditionsträning på grusväg. I vinter har hon gått barfota och kommer att hållas barfota så länge det går. Bor nu i norr och har lite mer natur att rida i så förhoppningsvis behövs inga skor alls.

3-åringen har aldrig haft skor och kommer att hållas så tills han visar att han behöver det. Jag tvekar aldrig att sko på när det behövs men är lika snabb att sko av när underlaget är bra. Har funkat fint!

Okej tack för ditt svar.

Fler?

Och ni som som använder boots- fungerar det bra? Jag tror att jag åtminstone BÖRJAR med det... innan jag slår på skor... Det finns ju så pass bra boots numera att det är värt ett försök.

Easyboot glove verkar kanon, Kikat på dom förut. Bara om man har tur att hoven passar i storlekstabellen och inte hamnar utanför. Några jag helt klart kommer testa den dagen jag blir med häst:).

Jag drar mig både för skor och boots.. skodde fram i jan/feb för jag tänkte att det skulle bli isgata här nere i stockholm.. men det höll sig ju fint :grin:
Tyckte att det kändes ovant och farligt(för mig) med broddar och skor, så när han trampade av sig en sko efter en vecka drog vi den andra också. Bestämde mig för att köpa boots eller ställa av om det blev för isigt, men nu klarade vi oss fint ju.

Nästa år blir det nog broddade boots skulle jag tro, för vi lär väl inte få en såhär fin vinter till... känns trist och jobbigt med boots, men ska ta mig i kragen och prova ut ett par som sitter bra.

Dom där easyboot glove ser ju ut att vara kanon! :idea: Och jag har faktiskt tillgång till en hovis häromkring som säljer och åker ut o provar ut passande boots! (www.easyboot.nu)

Jag ska kanske nyttja det innan jag flyttar ifrån Sörmland... (ska göra det under sommarhalvåret nån gång)

tycker absolut du ska ha hästen barfota om det går! finns ingen som helst tvekan om att det är det bästa OM det funkar.

kan rekommendera cavallo simple boots, har haft boa boots innan men dessa är mkt bättre. valdigt bra sulor, sitter utmärkt på plats, noll skav/tryck och dessutom otroligt enkla att sätta på (kardborre)!

Personligen så anser jag att en häst som behöver skor i hagen har sjuka hovar och behöver rehabiliteras från vad som ger så ömma och sjuka hovar så den inte kan gå på gräs ens :-0 men det är en annan diskussion.

Tja, där kan man ju ha olika åsikter. Jag anser att det är bättre för alla inblandade att ge en sån häst skor, än att den ska gå barfota år ut och år in i väntan på 'rehabiliteringen' (dvs jag anser inte alla går att 'rehabilitera' fullt ut så de klarar alla typer av hagar).

Dessutom anser jag det inte gångbart att hästen i väntan på att hovväggen ska bli hållbarare så ska hästen gå på sin tunna, platta sula.

Tack för alla svaren! Vill givetvis höra både för- och nackdelar. :)

Jag vill absolut så länge som möjligt ha honom barfota, han har starka fina hovar med bra hovkvalité, men det är ju ändå en tung häst och han kommer att behöva nån slags beslag förr elller senare. Åtminstone i fram. Dessutom vill man ju kunna ha hästen broddad under rid/körturer vintertid.

Jag tror att jag tänker ge boots en chans först o främst. Funkar det inte så får det bli järnskor... ;) .

Jag har testat Boaboots på min förra (5år sen) men hon klarade inte barfota efter halva sitt liv med järnskor... Och när vi prövade Boabootsen så tycker jag att man hela tiden fick jag va lite orolig för att tappa dom och det hamnade en massa lera inne i dom vid blött väder. Vill inte ha Boa igen... men det finns ju andra alternativ! Verkar ha kommit fler och bättre alternativ. Och jag vill åtminstone udnersöka de alternativen innan jag ger mig och slår på järnskor..... :)

Är själv ute på boots just nu, men har redan hittat en modell jag ska pröva. Nu undrar jag mest om det är någon här som använder/har använt Olc Macs från H**ks, vad har ni för erfarenheter? (Det är inte dem jag ska pröva)

Sen kring övriga bootsmärken, vad har ni och vad tycker ni om kvalitén på sulan? Min hovis avrådde igår från att skaffa boots, hon menade att de slits på ett par veckor, men jag bestämde mig att skaffa egna erfarenheter iaf.

Jag har provat Old macs. De är klumpiga.
Boots använder man ju inte om man rider på banan eller alla dagar. De boots jag har haft har hållt flera år.

Precis vad jag själv har tänkt, att endast använda dem om det är träning på grusvägar, skritt i på skogsvägar går jättebra utan och vid träning på banan fungerar bara hästen vänjer sig att känna bottnet under hovarna.

Jag har nyligen skaffat ett par Easyboot Glove. Nu har jag iofs inte hunnit använda dom så mycket än (tre gånger) men jag tycker de verkar kanon. Lätta att ta på men sitter ändå "tätt"! :)

Håller med i resonemanget att det är tråkigt att sko på "bara för att". Om man märker att hästen behöver det så är det ju en annan femma så jag skulle nog ha fortsatt barfota så länge man märker att det fungerar.
Om inte annat för cirkulationens och stötdämpningens skull.

Det är väl snarare så att om man väl skor- märker en stor skillnad- att hästen inte har kunnat röra sig optimalt.

Unghästar väntar man väl med sålänge det går o bor man inte i norrland är broddar även ute i hagen ett måste. Skulle aldrig ha boots på hela dagarna- som gummistövlar.

Rider man lite, på mjuk sandmark- visst.

Skor på vintern o barfota övriga tiden- om man kan ge den bra förutsättningar- inte bara grus.

boots hämmar oxå glidmomentet- tvärstopp.. Barfota bäst- OM det funkar.

svammel:angel:

Precis, boots är bara ett tillfälligt hjälpmedel.

Helst ska man ju också härda lite i taget hellre än att alltid ha på boots. Om möjligheten finns, och förutsatt att hästen inte är riktigt ömfotad utan bara "normalt" känslig på grus när den inte är van att behöva gå på det sen tidigare.

Det är nog lite olika beroende på häst? Med rörelsemönstret tänker jag.
Har ju brukat ha hästen skodd vintertid och barfota vår till höst. Har alltid märkt att den rört sig lite sämre framåt Februari/Mars för att sen bli bättre igen när skorna åker av. Undantaget i år då jag akut fick sko på fram redan i slutet av Juni, då började den bli sämre i rörelserna fram redan i November/December, för att sen bli bättre igen när den fått av sig dojjerna (vilket fick bli ovanligt tidigt pga det).
Fast det beror säkert på häst/hovslagare och som du säger- vilket underlag man rider på.

I år tänkte jag på grund av det *peppar peppar* försöka ha barfota över vintern, med hjälp av bättre sandning/hage som inte blir särskilt halkig, och bootsen med brodd när man ska iväg och rida.

Senast ändrad:

Det är nog rätt individuellt om fötterna "förstörs" av att skos, och jag kan aldrig tänka mej att alla hästar går under normen 'en gång sko alltid sko'.

Min häst var tretton år och alltid skodd runtom när jag tog av bakskorna under sommaren. Bootsen jag beställt blev så försenade(under barfotahysterin-åtgången på boots verkade vara enorm just då) att jag till slut avbröt beställningen då jag upptäckte att fötterna klarade sej ypperligt iaf. Jag var försiktig med ridningen och hade hyperkoll så hovarna inte slets mer än de växte, gick sönder eller annat men det gick hur bra som helst. Visst gick de sönder lite nertill (vid gamla sömhålen) första veckan eller så men det var aldrig nån fara sas. Han ömmade aldrig heller men valde vägkanterna när det blev för stenigt. De vägarna undvek man ju sen förstås, man fick helt enkelt välja rätt ställen att rida på. Hästen stog aldrig på vila utan fungerade såhär bra även i full träning.

Iår har bakskorna också åkt av, hästen är sjutton iår och än så länge funkar det lika bra. Jag anpassar ju ridningen nu till en början och är nog lite väl hönsig och kollar och checkar läget, men häst fungerar precis som vanligt och det finns inget att anmärka på. Även nu i full kondis.

Så visst finns det undantag, min fungerar utmärkt, men det är inget jag skulle gjort på vilken häst som helst kanske....

På hovslagarutbildningen som jag går för tillfället lär man ut att det bästa för hästen är att vara barfota och att man bara ska sko när det behövs. Men det finns mellanting som tex tåsko som används på unghästar som inte tränas allt för hårt eller på för hårt underlag, en bra övergång från barfota till skor som inte hämmar hovmekanismen.

Den sk barfotahysterin är enligt min åsikt mer hysterisk på hovslagarsidan än på barfotasidan. Folk vågar knappt ha sina gräsklippare oskodda utan att bli påhoppade. Många hobbyhästar skulle klara sig oskodda enligt mig, iaf periodsvis. Hästfolk har en förmåga att överskatta deras hästars arbete, har hästarna bra hovkvalitet och tränas lätt så räcker det oftast att sko för vintern pga halkan.
Jag hoppas att man i framtiden lägger större vikt på hovkvalitet i avelsarbetet och det är på tiden att hästköpare efterfrågar hästar med bra hovkvalitet. Jag har själv ägt en arab med bra hovar som fungerade finfint barfota för lättare dressyr, hoppning och uteritter. Den fick skor när jag bestämde mig för att tävla distans.

Jag tycker inte att man ska hålla sin häst varken barfota eller skodd till varje pris. En barfota hov kan anpassa sig till ett underlag om den får tid och inte överslits, men om det innebär att hästen kommer ha ont en längre tid så föredrar jag att sko ist. Men om en häst som inte anses kunna gå barfota ska släppas på bete i 5 månader och inte ska tränas tycker jag att det kan vara värt att låta den vara ömfotad i några veckor för att därefter få chansen att bygga upp en starkare hov resten av betet.
Allt handlar om ett övervägande mellan för och nackdelar och lång och kortsiktliga lösningar. Jag ser helldre ett samarbete hovslagare och barfotaverkare emellan, som på den tyska hovslagarutbildningen där båda grupperna kan utbilda sig under samma tak. Det som krävs är väl en överenskommelse att man inte ska sko eller hålla en häst barfota till varje pris, utan se till hästens välbefinnande?:idea:

Ang boots så köpte jag Boa-boots och tyckte dessa fungerade jättebra att rida i, lätt att ta med sig på distanstävlingar som "reservdäck" och jag red med dem på framhovarna rätt hårt under barfotaperioder, galopperade och hoppade utan problem. Nackdelen är som någon nämnde att friktionen blir för stark på asfalt, så då utesluts glidmomentet. Järnskor har däremot visat ge starka vibrationer i trav på asfalt vilket påverkar hästens nedre ben negativt (har ej källan här) och risken för halka och fläkning är rätt stor. Trava barfota på asfalt (utan löst liggande grus på) tyckte jag däremot fungerade jättebra.

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 388
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 856
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 062
Senast: muslidag
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 690
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning