Skor eller barfota+boots?

Sv: Skor eller barfota+boots?

Jag brukar köra på skor den mest aktiva tiden jag rider. Under vintern när det blir vila eller sporadisk motion blir det barfota. Har fungerat oproblematiskt

Jag är glad att den här diskussionen kommer upp.
Jag har en kille som har otroligt fina hovar, han kom till mig oskodd för snart två år sedan och jag har velat fram och tillbaka om jag ska dra på skor eller inte.
Nu efter en sommar och två vintrar så är jag övertygad om att INTE sko. Han har väldigt bra balans och fäste, varken halkar eller sträcker sig, vare sig vid ridning eller i hage. Hade tänkt ha vilovecka om det är för isigt, vilket det faktiskt inte varit de här vintrarna.
På sommaren har jag oroat mig för halt gräs, men så länge vi inte "flängrider" så håller vi oss på benen.
Mesta skoångesten har jag för att folk omkring mig tycker att jag är lite dum som inte vill sko, dock inte min hovslagare som peppar mig!
I sommar ska jag dock på en fjälltur, så nu blir det boots, men det är en djungel, precis som med all annan utrustning.
Jag vill gärna testa easy boot glove, men det verkar som att de är för små, i alla fall för framhovarna.

Bra tråd!

Kan bara hålla med och inflikar även: det har inte med ras eller storlek att göra om hästen klarar sej utan skor.

Min arabtjej skulle troligtvis kunna gå barfota bak- men då vara öm på vissa underlag- och eftersom hon är en känslig själ skulle hon med största sannolikhet spänna sej mot den eventuella smärtan jämt (för hon är en fjolla när det kommer till ont!), så jag har hellre skor på än riskerar onödiga spänningar.

Kände en b-ponny som gick barfota hela livet- vid 15 års ålder var han så öm i fötterna (troligtvis eftersom de "tillåtits" växa åt alla håll) att det var skor runt om som gällde. Skor på också för att få ordning på allt felväxta.

Jag har även träffat shettisar som inte klarat att gå barfota (men det var efter 6 månaders "barfotaverkning" istället för verkning av riktig hovslagare). Innan gick ponnyn 9 år barfota utan problem.

Sen vet jag stora hästar som utan problem går barfota.

Vad jag egentligen vill säja är bara att man inte ska stirra sej blind på ett sätt, vissa hästar funkar barfota, andra inte, ibland växlar det och man kan ta eller behöver sätta på skor. Jag tror att bara man är lyhörd för eventuella problem så löser sej det mesta.

/Lavinia, vän av individuell skötsel

Hur går diskussionerna i dagens läge? Har det hänt nåt nytt med det här med järnskor vs barfota+boots? För några år sen var det välk en väldig debatt om vad som var bäst... Idag kanske det kommit ännu bättre boots och/eller ny fakta?

Jag upplever det som att debatten har svalnat något. Visst finns fortfarande två läger men när tom OL erkänner att man på vissa individer behöver förbättra hovarna med bra skoning först innan man skor av så tycker jag ändå att gränserna har mjukats upp på vissa håll.

Sen vad som är fakta... Inte ens seriösa djuplodande forskare är överens om alla teorier om hovens funktion etc så det får man nog vänta länge på (om det ens kommer att komma en komplett konsensus). Däremot var jag på ett seminarium med just en sån forskare som forskat på vildhästarna i Australien och bland annat hade han med hjälp av GPS spårat deras vandringar i jakt på mat och vatten. Spännande! Och fullt möjligt att göra med sin egen flock

Jag använder easyboot bare till mitt shiresto. Hon ömmade mest i grusade nerförsbackar och på grovt grusade vägar så använder bara till fram. Nu är det inga som helst problem att rida någonstans, hon går glatt på alla underlag och det är inga som helst problem att hon är tung. till vintern sätter man bara på brodden så är allt frid o fröjd;)

*knapplån*

Är det någon som tappat bootsen? T ex på långtur?
Jag ska ut på en längre tur i sommar och funderar på om jag bör ha någon extra med mig, eller om det räcker med reservdelar?
Jag tänker att om det trillar av en kan jag kliva av plocka upp den och dra på den igen, men det kanske är vanskligt?

självklart är det möjligt att tappa bootsen (det har ju hänt att man tappar den fastspikade sorten också, har jag hört) men oftast märker man det på en gång så man kan hitta den och sätta tillbaka den igen.
Huruvida du skall ha reservdelar eller en extra boot med dig tycker jag måste bero på vilken sorts boot du använder och hur länge du blir borta. Easyboot-linjen sitter med mutter och skruv så då behöver du en skruvmejsel men till Old Macs och Simple finns det ju inga reservdelar så då måste du nog ha nål och tråd...

Du har fått bra svar, men ska du rida själv eller med andra?

En tappad boot i galopp kan det dels ta en bit innan man inser att den flytt sin kos (beroende på häst och underlag), och kan ta mer än sin lilla tid att hitta. Däremot om man har ridsällskap är det ju nästan alltid någon som ser att 'du, nu tappade din häst sin toffla'

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 388
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 856
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 062
Senast: muslidag
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 690
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning