Skoproblem?

D

dragonlady

En häst som är ny i stallet var inte skodd på 9 veckor och hade rätt långa hovar när den kom stallet, den slog i hop sig lite bak i skitten innan den var uppvärmd annars gick hästen fint.
Nu har den blivit omskodd och har blivit snubblig bak.
Den snubblar lite i skritt och inget i galoppen men i trav så är det så illa så man är rädd för att den ska stå på näsan.
Vad kan det vara som gör detta har den fått för korta hovar som en del tror eller kan det vara något annat som inte blev bra?

Sv: Skoproblem?

Kanske kan ta tid att vänja om sig om den gått med en helt annan hovvinkel under en längre period innan. Låter dock konstigt att det skulle ge upphov till så uttalade problem. Kolla med hovslagaren eller veterinär kanske det är läge för?

Senast ändrad:

Enligt ägaren så är besiktigad av vetrinär och är helt frisk.

Hovslagaren säger att det inte kan ha med skoningen att göra.

Den snubblar så illa i traven att den nästan sätter sig ibland, samlar man upp den så blir det värre.

Hästar som snubblar skos ofta med för korta tår och för höga trakter.

En del hovisar vill underlätta överrullningen genom att sko på detta sättet, men tyvärr kan det gå till överdrift också.
På en häst som dessutom har uppräta kotor är det som bäddat för snubbling om man tar av tårna för mycket vid verkningen.

Låter konstigt som sagt.
Men HUR långa var hovarna, kan det ha blivit en stor skillnad i hovens vinkel på en gång så den inte har muskler att bära upp sig nu? Fast det låter ju inte vettigt *funderar*.

Snubblar den alltid med samma ben eller är det lika ofta när den tar steget med det ena benet som det andra så att säga?

Den snubblar lika mycket på båda bak.

Skulle tro att tårna är 2-3 cm kortare nu än innan den skoddes då stack dom ut lite utanför skon, nu är hovarna små och nästan helt runda under.

Skulle tro att tårna är 2-3 cm kortare nu än innan den skoddes då stack dom ut lite utanför skon, nu är hovarna små och nästan helt runda under.

Oj då, 2-3 cm är ganska mycket på en hästhov.
Visserligen ska inte tårna (eller någon annan del av hoven) sticka utanför skon heller.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 185
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 609
Senast: Freazer
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 870
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 582
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation