Skonmat, hur länge

Lejonelle

Trådstartare
Magsjukan på Z bröt ut i måndags kväll efter något han ätit, alltså snart en vecka sedan. Jag tog bort mat från måndag kväll, gav risavkok på tisdag kväll och sen dess lite kokt ris + lite kokt kyckling 4 ggr per dag ungefär. Började med canicur i onsdags. Sakta har han blivit bättre och igår började det komma halvfasta avföringar igen. Sen hade jag väl för bråttom och ökade matportionen, började stoppa in några bitar vanligt foder i skonmaten. Och då kom det ett bakslag ikväll med lös slemmig avföring igen så jag antar att tarmslemhinnan reagerade (eller så har han ätit något igen).

Vad är lämplig fortsättning nu? Ska jag fasta honom igen och börja om från början eller räcker det att backa något steg? Han är ju hungrig och vill gärna äta, hur sakta ska jag trappa upp egentligen? Som sagt det är en vecka nu. Han är OK för övrigt, pigg på promenaden och leker med sin kompis.

Sv: Skonmat, hur länge

Det kan ju vara något som har tagit längre tid att smälta, typ ben som har gjort att det kom slem. Jag hade backat bandet till att ge överkokt ris med kokt kyckling eller kokt fisk eller lite rå oxfärs i. Ge det i 2 dagar och börja sen blanda i lite vanligt foder, öka på lite efterhand. Jag brukar ge cirka 10 kulor första dagen (liten hund), ungefär dubbelt nästa dag osv.

Jag har fått rådet från min veterinär att vid magsjuka skonkost 5 dagar efter att magen stabiliserat sig och sedan fasa över till vanligt foder under en 5 dagars period.

Precis som falukorw säger :)

Så ge skonkosten igen utan att blanda i mat, sen börjar du långsamt långsamt att blanda ner den vanliga maten över 5 dgr. Du kan även köpa en liten säck/några burkar hills i/d och blanda ner i skonkosten för att sedan ge hills blandat med vanlig mat och sedan gå över helt på den vanliga maten.

Jo men precis. Magen måste först stabilisera sig och först därefter kan hunden få lite mat. Jag drar normalt in maten i minst två dygn vid magsjuka. Men det kan bli längre om hon fortsätter att må dåligt. Sen när det är bra igen så startar jag med ris eller annan mild mat.

Stort tack! Jag kör på fem dagar från söndag då dvs tredje dagen idag. Och börjar fasa in vanliga maten från och med fredag. Håll tummarna!

Edit: Glömde KL. Stort tack till ALLA!!

Senast ändrad:

Jag drar normalt in maten i minst två dygn vid magsjuka. Men det kan bli längre om hon fortsätter att må dåligt. Sen när det är bra igen så startar jag med ris eller annan mild mat.

Ger du ingen mat alls så länge det fortfarande är diarré alltså? Jag fastade ett dygn och började sedan ge ris, men han hade ju fortfarande diarré. Kanske det är orsaken att det höll på så länge?

Liknande trådar

Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 167
Senast: Voeux
·
Övr. Barn Hej! Varning för kanske rörigt och svamligt inlägg. Är så orolig att jag håller på att kräkas. Min son var dålig i magen förra veckan...
Svar
7
· Visningar
2 275
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 082
Katthälsa Det visade sig att min ena katt har njursvikt, försökte fasa över honom på njurfoder men han blev jättedålig, fick springa till toan 10...
Svar
18
· Visningar
3 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka