Lavinia

Trådstartare
Hej!

Jag är bara nyfiken. Finns det nån därute som kan förklara vad skorna på bild är bra för? Dom ser lite ut som en grövre variant av franska järn och sen är dom liksom utsmetade inåt vid broddhålen.

Dom sitter just nu på min arab, jag kunde tyvärr inte närvara vid skoning pga hög feber och hon skos på klinik av en hovslagare från Tyskland (tror jag det är), så han är inte så lätt att få tag i för att fråga. Jag har inte ens hans nummer, utan bokar genom kliniken. Jag ska försöka få tag i en mail till hovslagaren för att fråga om tanken bakom (för jag brukar alltid fråga sånt när jag är där, men det var ju inte så lätt för min sambo att veta), men jag tänkte att nån här kanske har nån koll?

14311459_1090969884272197_6788611038052938991_o.jpg

/Lavinia

Ja, det bästa är att fråga hovslagaren hur han har resonerat.

Jag har sett nåt liknande en gång, det var på en häst som hade extremt trånga trakter (päronformade hovar), som tenderade att krypa "inåt" ännu mer om den inte skoddes på rätt sätt. Och efter några gånger med ny hovslagare hade detta skett, så då smidde hovslagaren kanter på insidan för att helt enkelt hindra trakterna från att krypa ännu mer mot mitten. (det var när jag gjorde hovslagarpraktik i smedjan på Ultuna för 20 år sedan - jag såg dock hästen bara en gång så jag vet inget om resultat eller fortsättning) Men det är ju omöjligt att veta varför det ser ut på detta viset i det här fallet.

Ger bra support för trakterna kortfattat. Men med en frisk hov utan problematik ser jag ingen anledning att använda dessa så fråga gärna hovis vad hen har för tanke kring skoningen.
Svårt att bedöma när man inte ser hoven utan sko så att säga.

Tack!

Jag tänkte mer om det fanns nån vanlig orsak till att sko med såna skor, men då är det alltså troligen inte så. Jag har aldrig sett en sån skoning förr, men jag har mest sett normala skoningar på ridhästar, eller på sin höjd bakåtvända skor.

Tack för svar!

/Lavinia
Ja, det bästa är att fråga hovslagaren hur han har resonerat.

Jag har sett nåt liknande en gång, det var på en häst som hade extremt trånga trakter (päronformade hovar), som tenderade att krypa "inåt" ännu mer om den inte skoddes på rätt sätt. Och efter några gånger med ny hovslagare hade detta skett, så då smidde hovslagaren kanter på insidan för att helt enkelt hindra trakterna från att krypa ännu mer mot mitten. (det var när jag gjorde hovslagarpraktik i smedjan på Ultuna för 20 år sedan - jag såg dock hästen bara en gång så jag vet inget om resultat eller fortsättning) Men det är ju omöjligt att veta varför det ser ut på detta viset i det här fallet.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 147
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 379
Senast: kryddan
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 994
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar