Estivuz

Trådstartare
Skulle vara intressant att se vad ni kunniga på forumet tycker om denna skoning.
Höger fram:
30403815.jpg

30403831.jpg

30403883.jpg

30403855.jpg

30403809.jpg

Vänster bak:
30403886.jpg
vä bak
30403887.jpg

30403889.jpg

Sv: Skoning

Det ända jag vågar säga är att jag tycker hästen har för lite stöd i trakterna. Det andra låter jag övriga säga;)

Hmm, jag är ju en novis när det gäller skoning. Hur menar du med för lite stöd? Borde det "finnas mer sko" vid trakterna? Det som inte syns så tydligt på bilderna är att skorna är utlagda (?heter det så?) mer än jag är van vid på utsidan iaf på bakhovarna.

Vad jag kan se på bilderna är fram ganska OK, men bak ser det konstigt ut!

De två sista bilderna.

Tå kappan sitter på sidan och inte i mitten, men det kanske är skor med tåkappa på sidan.

Det är svårt att avgöra när man bara ser foto.

Vad jag kan se på bilderna är fram ganska OK, men bak ser det konstigt ut!

De två sista bilderna.

Tå kappan sitter på sidan och inte i mitten, men det kanske är skor med tåkappa på sidan.

Det är svårt att avgöra när man bara ser foto.

Det är ju sidokappor bak! :D Annars hade t.om. jag reagerat på att det var fel, hehe.

Bra skod.
VB sko ligga lita bak, men man behöva inte vara pitt noga, den dugga.
AZ

Till alla:

Kan ju avslöja att pållen är skodd av en trefaldig världsmästare från UK. Han hade clinik för flertalet hovisar här hemma i svedala som alla verkade imponerade av hans jobb.
Så just höger fram och vänster bak har han gjort tävlingsskoning, dock inte i tävlingstempo där han tillverkat skorna själv.

Till alla:

Kan ju avslöja att pållen är skodd av en trefaldig världsmästare från UK. Han hade clinik för flertalet hovisar här hemma i svedala som alla verkade imponerade av hans jobb.
Så just höger fram och vänster bak har han gjort tävlingsskoning, dock inte i tävlingstempo där han tillverkat skorna själv.

Du skulle inte ha avslöja det så fort;)

Du skulle inte ha avslöja det så fort;)

Haha vadårå? Jag tänkte att det kan nog inte finnas så många kunniga på forumet att uttala sig om skoningen :D Men jag kan säga att jag fick ungefär de svar jag väntade mig, hade inte trott att någon skulle ropa. "Jättefin skoning, perfekt gjord". Sällan man hör något sådant på buke :o

Jag vet inte vad du vill uppnå med tråden? Hur som helst kan det bli svårt för användare att skriva något objektivt, när du själv inte kan skilja på höger fram och vänster bak när du lägger ut dina bilder.;)

Jag vet inte vad du vill uppnå med tråden? Hur som helst kan det bli svårt för användare att skriva något objektivt, när du själv inte kan skilja på höger fram och vänster bak när du lägger ut dina bilder.;)

Jag vill höra vad kunnigt folk tycker om skoningen. Eftersom den är gjord av en av världens bästa hovslagare (iaf på pappret) så är det en intressant frågeställning.
Jag har visst skillt på hö fram o vä bak och skrivit ut det ovanför bilderna.

Nej, den första bilden som anger vänster bak är höger fram. Varför? Först och främst finns inga sidokappor på den bilden, för det andra så är strumpan på vänster bak högre över kotan vilket den inte är på höger fram.

Frånsett det så skulle mina önskemål som hästägare till hovisen, att inte sko med tåkappa fram pga hovsprickans karaktär. Här hade jag hellre valt sidokappor alternativt ingen kappa alls, men har förstått att det senare inte alltid är ett alternativ inom stora hästeriet. Jag hade också önskat en mer tåriktad skoning.

Nej, den första bilden som anger vänster bak är höger fram. Varför? Först och främst finns inga sidokappor på den bilden, för det andra så är strumpan på vänster bak högre över kotan vilket den inte är på höger fram.

Frånsett det så skulle mina önskemål som hästägare till hovisen, att inte sko med tåkappa fram pga hovsprickans karaktär. Här hade jag hellre valt sidokappor alternativt ingen kappa alls, men har förstått att det senare inte alltid är ett alternativ inom stora hästeriet. Jag hade också önskat en mer tåriktad skoning.

Oj! Det har du rätt i, jag har råkat skriva vänster bak två gånger, och ena hamnade före en höger fram sko!
Hovsprickan har varken denne hovslagare som skodde den här gången eller min ordinarie påpekat något särskilt om. En av hovisarna på clinicen visade mig hur den var vriden pga hur hoven växt men inget mer än så. Men den måste väl växa bort och kanske blir det bättre med sidokappor?

Varför vill du att skoningen skall vara mer tåriktad?

Jag vill höra vad kunnigt folk tycker om skoningen. Eftersom den är gjord av en av världens bästa hovslagare (iaf på pappret) så är det en intressant frågeställning.
Jag har visst skillt på hö fram o vä bak och skrivit ut det ovanför bilderna.

?Villet kunnig folk syffta du på :confused:
Världsmäster? Right :grin:
Visst fick du fel på bildera, men det är inget att bry sig om.
Förmåda att hövslagern ansåg att sidokapp och tå riktning inte behöves om hästen går normal, man kan inte sitta har och bedöma när man har inte sett hästens rörelset
OK skorning, inget mer att säjer om det.
AZ

Vet inte om jag tycker att denna skoning är så himla bra...spelar ingen roll att det är en trefaldig mästare.. alla skor så olika...jag vill att mina hästar ska ha mer överrullning än vad denna häst verkar få..och mer stöd i trakterna.

?Villet kunnig folk syffta du på :confused:
Världsmäster? Right :grin:
Visst fick du fel på bildera, men det är inget att bry sig om.
Förmåda att hövslagern ansåg att sidokapp och tå riktning inte behöves om hästen går normal, man kan inte sitta har och bedöma när man har inte sett hästens rörelset
OK skorning, inget mer att säjer om det.
AZ

Jag syftar på det kunniga folket som finns på buke såklart! (=utbildade hovslagare, jag vet att det finns sådana)
Jo han är trefaldig världsmästare i hovslagar-VM, sen har han även vunnit " 3x world forging champion, and 3 x world champion Blacksmith." En ganska tung meritlista får man nog säga.

Ja varför skulle hästen behöva tåriktning? Ingen hovslagare har någonsin sagt att han behöver det, - därför jag undrar? Får inte hästen kortare steg då också? Inget jag vill uppnå.

Innan jag svara på din fråga, och det är helt och hållet utifrån mitt sätt att se och vad jag har lärt mig men jag är då bara en amatör och inte hovis.

Jag vill då först ställa frågan till dig, vad anser du själv om skoningen?

KL

Är det bara jag som tycker att tåkappan fram sitter snett i förhållande till strålen?
Att skon är lite "vriden" så det är mer plats bak vid trakten på en sidan än den andra.
Kan ju vara vinkeln på kortet iof.

Rätta mig gärna om jag har fel.:)

Jag syftar på det kunniga folket som finns på buke såklart! (=utbildade hovslagare, jag vet att det finns sådana)
Jo han är trefaldig världsmästare i hovslagar-VM, sen har han även vunnit " 3x world forging champion, and 3 x world champion Blacksmith." En ganska tung meritlista får man nog säga.

Ja varför skulle hästen behöva tåriktning? Ingen hovslagare har någonsin sagt att han behöver det, - därför jag undrar? Får inte hästen kortare steg då också? Inget jag vill uppnå.

Oh, dom! har inte sett dom för ett tag, äntingen fullt upp att sko eller har ledsnat på Buka, kan vara för mycket snäck ibland.

Igen dålig meriter, i så fall han kunde har gört ett lite bättre jobb.

Tå Riktning, så länge hästen inte slå sig (klipping) finns igen annledning att kappa tån.
Viss, kappa tån och få du en snabber överrollning och lita längre steg.
Dom flesta hovslager lära bok visa dom olika ben ställning och hov förflyttning vid olika verkning.
Tillbaka till mitt tidigar brev, "kan inte bedöma utan att har sett hästen gå"!
Från en uttbilded hovslager.
Az

Liknande trådar

Hästvård Hej, Min häst har lite sådär hovkvalite just nu och jag är lite rädd att jag kommer behöva sömma om några sömmar innan nästa skoning...
Svar
2
· Visningar
399
Senast: Tsaren
·
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
732
Senast: Fibusen
·
Hästvård Lindrig senskada av förstärkninsbandet höger fram 4/10. Ska nu skrittas. Någon som sitter på något typ av progressionsprogram? Nu...
Svar
1
· Visningar
361
Senast: Elo
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka