Skoning vid bakknäproblem?

P

Pollux

Jag har en häst med pålagringar i båda bakknäna. Hon har varit helt besvärsfri i snart ett år (hade reaktion vid böjprov i vintras och behandlades) och har nyligen genomgått böjprov ua och ny röntgen som inte visade på några förändringar sedan sist. Hon har alltid gått med vanliga skor och verkats på vanligt sätt.

Men för att förebygga problem, brukar man sko/verka annorlunda när hästen har problem med bakknäna? Andra skor?
Kortare tå?

Av någon märklig anledning lade min hovslagare på falsade skor bak vid senaste skoningen. Jag märkte det inte förrän efteråt så jag hann aldrig ifrågasätta. Men skor med bättre grepp verkar dumt i det här läget, eller hur?

/m

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skoning vid bakknäproblem?

Hola,

Vanligt att korta tån och inte ha för låg trakt. En del har kilar. Några slår på ringskor.
Jag tror att du får diskutera närmare med din hovis om vad som är lämpligt för just din häst.

mvh Eva

Hejsan, jag har en nordis som va överansträngd i bakknäna då jag köpte honom, han vart skodd med kilsula, och skor som låg ut bak i trakten, detta för att "avlasta" knäna, så han kunde vila dom, men bygga muskler för att sedan kunna ta bort kilen....
Nu mera är han ok, i knäna och är "vanligt" skodd.
Kolla och fråga din hovis! Inga frågor är dumma!!!

//Mallan

Jag har oxå (tyvärr) flera (:angel: ) bakknähästar....
Basic är iaf att hålla korta tår och höga trakter som nån redan sagt. Sen finns det en hel del teorier vad gäller skoning. Men har hästen låga trakter kan man hjälpa med kilsula. Det är väl heller inte bra med för mkt fäste i låga tempon, men det går ju knappast att undvika nu när vintern nalkas....:(

Tack för alla svar!

Det verkar som om min häst inte är optimalt skodd.
Hon får lätt för långa tår då hoven flyter ut frammåt.
Trakterna är låga och lite understuckna.

Ska ta upp det med hovis vid nästa skoning!

Tack för alla svar!

Det verkar som om min häst inte är optimalt skodd.
Hon får lätt för långa tår då hoven flyter ut frammåt.
Trakterna är låga och lite understuckna.

Ska ta upp det med hovis vid nästa skoning!

Det tycker jag verkligen!
Tvärtåa gärna oxå, då får du ju verkligen en kort tå!:idea:

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331
Hästvård Kan redan nu varna för långt inlägg, tror jag, men ska försöka korta ner historien så mycket som möjligt... Har haft min häst i 6 år...
Svar
15
· Visningar
4 909
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 911
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben