skoning efter senskada?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare nilla_82
  • Startdatum Startdatum
N

nilla_82

Någon som har erfarenhet av vilka skor som är bäst till en travhäst med en gammal senskada, hon har börjat gå snabb jobb igen (dock i långsamma farter) och är nu skodd med vanliga travskor. Detta har fungerat bra i dessa farter.
Hon har tidigare tävlat barfota eller med aluminium.

Sv: skoning efter senskada?

Har skadan suttit fram eller bak? På gaffelbandsskador bak kan det hjälpa med kilsulor för att avlasta senan.

Annars är det svårt att säga något generellt.

Hårda underlag har man väl förordat som underlag vid träning och tävling sedan urminnes tider.

Det är en skada på ytliga böjsenan fram. Hon är ultraljudad och den har läkt ihop bra hon tränas på de flesta underlag hemman men mest på lite hårdare grusvägar.

Det är nog bara att köra på med släta skor, eventuellt kanske sulor eller pg-beslag när det är fram, men jag vet inte riktigt vad som är bäst. Håller dom så håller dom.
Om du alltid kyler benet ordentligt efter ansträngning kan det hjälpa till att hålla henne fräsch.

Om du kör på underlag utan eget "glid" så skulle jag inte rekomendera ett så pass "greppande" beslag som PG.
Håde´ns flapp med en tvärtå kan vara bra.
Ragges förslag är inte heller fel.

den absolut bästa skoningen vid en senskada är tvärtå..då behöver inte senan sträcka på sig lika mkt och då förhindrar du att senan skadas igen då den inte behöver töjas ut lika mkt!

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: Miingla
·
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
713
Senast: Snubbelfot
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
462
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 551
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar