Sv: Skoluniform, ja eller nej?
Är du allvarlig?
Det vore enklare att inför uniform än dresscode - därför att dresscoden kan man diskutera söder och samman. Sedan skulle det bli ett jäkla liv om gråzonerna. Som allt annat inom skolan när det blir minsta lilla luddighet och därför utrymme för alla inblandade vuxna att argumentera sig blå för det ena eller för det andra.
En uniform är en uniform och det enda man möjligtvis kan gräla om är kjol- och shortslängden.
Vad gäller propert klädda lärare så ÄR det så att man arbetar på ett annat sätt inom skolan idag. Man sitter inte i sin kateder utan man har händerna i smeten lika mycket som barnen.
Vill man förstöra sina finkläder med lim, turschpennor och tapetklister så är det väl upp till var och en, men jag förstår de lärare som tar på sig jeans och tröja.
Alternativet vore väl att arbetsgivaren tillhandahåller snygga arbetskläder, det tror jag inte att någon lärare tackar nej till.
lenae skrev:Att införa skoluniform tycker jag känns som att skjuta mygg med kanon...
Hur skulle det vara om man införde lite klädregler istället? Att man tex förbjöd ungarna att komma till skolan med jeansen nedhasade på halva rumpan så att kalsongerna eller stringtrosorna syns, eller med tunna, urringade linnen där halva behån syns för att inte tala om bar mage! Kan ingen förälder ,rektor eller lärare meddela eleverna att sådan klädsel inte är acceptabel?
Fast det skulle förstås innebära att lärarna skulle tvingas föregå med gott exempel, och att de inte vill det har man ju förstått många gånger under barnens skoltid. Hur ska man övertyga en 13-åring om att stringtrosor inte är ett lämpligt plagg när gymnastikfröken går med synliga sådana? Varför måste musikmagistern klä sig i shorts på jobbet? Måste alla manliga lärare ha slitna jeans, sandaler och murarskjorta? Jag tycker att lärarna ska ge signaler genom sitt uppförande och sin klädsel att skolan är en arbetsplats och ingenting annat. Under min skoltid, på 60- och 70-talet var lärarna propert klädda, många hade kavaj och slips, de kvinnliga hade kjol och pumps, och de såg inte ut att vantrivas särskilt med det. Jag kan inte minnas att någon gick med jeans, utom möjligen yrkeslärarna, och bara gymnastiklärarna bar träningsoverall ( och jag kan sätta en peng på att ingen av dem hade stringtrosor under) . Om lärarna klär sig som ovårdade tonåringar kan de inte heller räkna med att bli respekterade som lärare och vuxna, vare sig av eleverna eller föräldrarna ( hur föräldrar klär sig kan vi ta en annan gång!), vilket borde stämma till eftertanke. Nu vet jag att det kommer att ylas från alla bukefalister som är lärare om att det är så opraktiskt med något annat än jeans, och att lärare minsann arbetar på ett annat sätt nuförtiden blablaba , men så ser det också ut som det gör i skolan och därför kommer det nu krav på skoluniform istället.
Är du allvarlig?
Det vore enklare att inför uniform än dresscode - därför att dresscoden kan man diskutera söder och samman. Sedan skulle det bli ett jäkla liv om gråzonerna. Som allt annat inom skolan när det blir minsta lilla luddighet och därför utrymme för alla inblandade vuxna att argumentera sig blå för det ena eller för det andra.
En uniform är en uniform och det enda man möjligtvis kan gräla om är kjol- och shortslängden.
Vad gäller propert klädda lärare så ÄR det så att man arbetar på ett annat sätt inom skolan idag. Man sitter inte i sin kateder utan man har händerna i smeten lika mycket som barnen.
Vill man förstöra sina finkläder med lim, turschpennor och tapetklister så är det väl upp till var och en, men jag förstår de lärare som tar på sig jeans och tröja.
Alternativet vore väl att arbetsgivaren tillhandahåller snygga arbetskläder, det tror jag inte att någon lärare tackar nej till.