Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nånting säger mig att denna 16-åriga flicka har bättre koll på miljöexperter, forskare och sakkunniga än vad du har.Jag tror mer på miljöexperter, forskare och sakkunniga än en 16årig flicka.
Nånting säger mig att denna 16-åriga har bättre koll på miljöexperter, forskare och sakkunniga än vad du har.
Hur hjälper det klimatet eller något som helst annat att sitta och störa sig på ditten och datten på buke?
Och hon får föreläsa även för vuxna, som nu på världsekonomiskt forum i Davos. @Mirre @sthu vill ni förstå vad hon gör kan ni välja om ni vill läsa om henne på svenska, engelska eller tyska, tidningar i många länder har skrivit om henne. Eller titta på intervjun i Skavlan, där hon berättar om sitt miljöengagemang och sin Asperger. Om man VILL veta i stället för att raljera om en engagerad 16-åring så finns hur mycket som helst att ta del av.
Vilken roll spelar det?Jag kan inte låta bli att fundera på, hur fördomsfullt det än må vara, om hon hade fått samma uppmärksamhet om hon inte hade haft en så känd mamma? Jag tror absolut att hennes intresse för miljön är äkta, men tror ju absolut att det har underlättat uppmärksamheten i media att mamman är känd och själv engagerad i miljöfrågor.
Och det var därför jag skrev ”eller något som helst annat”.Jag har aldrig hävdat att en plojtråd hjälper klimatet
Kanske ingen, kan mycket väl vara jag som är fördomsfull också vilket jag i så fall gärna står för.Vilken roll spelar det?
Jag är rätt säker på att vilken 15-åring som helst som suttit med en likadan skylt utanför riksdagen fått stor medial uppmärksamhet. Klimatfrågan är het.
Jag var otydlig, för vad jag menade var: om det nu är så att Greta Thunberg fick mer uppmärksamhet pga sin kända mamma, vilken roll spelar det?Kanske ingen, kan mycket väl vara jag som är fördomsfull också vilket jag i så fall gärna står för.
Hon har gått ut grundskolan och hon har ingen skolplikt, så jag ser inte problemet.Lite så tänker jag också @Mirre
Vi kan kalla det skolk som vuxna lämnar sina jobb på liknande sätt. Jag hade förmodligen blivit av med jobbet om jag gjort det..
Men får hon då uppmärksamheten för sitt arbete eller för att mamman är känd? Mer så jag tänkerJag var otydlig, för vad jag menade var: om det nu är så att Greta Thunberg fick mer uppmärksamhet pga sin kända mamma, vilken roll spelar det?
My bad, hon går visst i nionde klass och omfattas av skolplikt.Hon har gått ut grundskolan och hon har ingen skolplikt, så jag ser inte problemet.
Csn kan dra in studiehjälpen, men det lär inte vara något större problem för familjen.
Så länge hon klarar sina kurser så tror jag nog att skolan ser det som utökat lärande.
När jag hoppade av gymnasiet och det var 7 månader till nästa intag tvingade min mamma mig att praktisera, jag fick plantera lök i trädgårdsföreningen.
Men rent lagligt kunde jag ha legat på röven.
Då utnyttjar Greta sin tid betydligt bättre
Hon får nog knappast tala på internationella möten för att hennes mamma är operasångerska.Men får hon då uppmärksamheten för sitt arbete eller för att mamman är känd? Mer så jag tänker
Skolstrejeken är inte grejen. Grejen är att hon vill väcka uppmärksamhet för miljön. I hennes fall genom att demonstrera framför riksdagen.Varje fredag har jag läst. Ser fortfarande inte hur det hjälper klimatet.
Jag kan inte låta bli att fundera på, hur fördomsfullt det än må vara, om hon hade fått samma uppmärksamhet om hon inte hade haft en så känd mamma? Jag tror absolut att hennes intresse för miljön är äkta, men tror ju absolut att det har underlättat uppmärksamheten i media att mamman är känd och själv engagerad i miljöfrågor.
Exakt. Hon har fått ta emot så mycket nätmobbing och falska påståenden att hennes mamma fick skriva ett långt och förklarande inlägg på fb för att försvara sitt barn.Jag strör mig på de som stör sig på Greta som person och inte anledningen till att hon demonstrerar.
Håller med dig om alltihop!Hennes föräldrar har inte alls framträtt mer än absolut minsta möjliga. Det tog ganska länge innan media ens nämnde det faktumet. Plus att de aldrig ses tillsammans. Hon finns inte i blickfånget när Greta framträder.
Jag spyr.En gästkrönikör i GP skrev, inte i GP men på sin offentliga fb, om ”en autistisk glasögonorm”. Den nivån - mot ett barn.