Skolskritt vs samlad skritt

A

Alkemisten

Hej

Hur skulle ni beskriva en bra skolskritt och är det någon skillnad mellan skolskritt och samlad skritt?

Frågar Alkemisten:idea:

Sv: Skolskritt vs samlad skritt

Skolskritt ligger mellan samlad skritt och piaff och är tvåtaktig, alltså i princip en framåtgående piaff utan svävmoment.

Tack för ditt svar.

Jag får nämligen sitta och skritta skolskritt (paso de escuela) halva (egentligen mer närmare hela) mina ridpass här nere, och ville ha ett hum om vad det egentligen är.

Jag skulle beskriva det jag gör som en medveten skritt där hästen fokuserat frågar var jag vill att han ska sätta sina bakben. Den är säkert tvåtaktig, det är en jättemysig gung i den iallafall. Ofta rider jag skolskritt halva passet för att få hästen lyhörd och sedan får jag trava, men tränaren vill ha kvar gunget i traven också. När jag inte lyckas med det får jag gå tillbaka till skritt...:angel:

Följdfrågor: varför rider man skolskritt? Varför får jag rida skolskritt så mycket:crazy::o tro?

Skolskritten är bra just för att hitta "gunget" eller niget i bakdelen som vi brukar kalla det, det är antagligen för att hitta niget som du får rida så mycket skolskritt! Vem rider du för? Jag trodde i min enfald att det bara var vi som jobbade med skolskritt nu för tiden! Kul att höra att läran lever kvar, skolskritten är superbra!:bump:

Jag trodde i min enfald att det bara var vi som jobbade med skolskritt nu för tiden! Kul att höra att läran lever kvar, skolskritten är superbra!:bump:

Vem är ni?;)

Jag rider för Miguel Barrionuevo :idea: som säger att det är nyckeln till dressyren. Eller att nyckeln är att få gung i baken genom att den stegar under viktpunkten.

Aha, dej har man hört talas om!:idea: bara bra grejer då alltså:)

Jag har inte tränat skolskritt medvetet men det har blivit så några gånger märker jag nu på folks definition :angel:
"smygskritt" däremot som väl är lite av ett förstadie/inlärningssteg till skolskritt rider jag massor. Och där är det väl lite mer åt hållet samlad skritt MEN med fokus på att diagonalisera skritten. Borde vara kanon för dressyrryttare för att jobba bort passtendenser i skritten! ;) tycker det är bra också för att få mer känsla av att hästen hänger ihop och bättre balans, vilket man väl annars inte tänker så mycket på i skritten.? Ja, mer än i AR då...:p

Har också hört skolskritt som förberedelse/inlärningsmetod till piaff, men inte heller där har jag hört det uttryckt som just skolskritt utan helt enkelt att man diagonaliserar skritten så mycket att det blir travtakt.

Något som är bra att öva på som inledning till skolskritten (vilket jag får göra mycket också) är vad som kallas "mobilisering av bakdelen" vilket i stora drag skulle kunna beskrivas som en öppna på en mycket liten volt. Om man börjar från marken och toucherar lite på bakbenet för att få en ökad rörelse på det, så att hästen inte bara trampar in under tyngdpunkten men också nästan stannar upp för att medvetet sätta det under sig.... (Obs jag har bara gjort detta på en redan utbildad häst, och vet inte riktigt hur det funkar när man lär in detta.:angel:) Om man sedan kontrar denna rörelse med bakbenet med kontakten i hästens mun för att få den att röra sig cirkulärt i kroppen (Bent branderup cirkeln ni vet) tillkommer det ett svävmoment som antagligen är det som han kallar för skolskritt men gjort från marken:o

Har jag rätt tänk?

Tycker det låter onödigt krångligt, men det funkar säkert! ;)
Själv övar jag inte det i någon större samlingsgrad, bara det hästen erbjuder mig. Låter hästen skritta fritt utan att kunna ta hjälp till balansen vare sig av mig (mer än att jag sitter stadigt och enstaka gång kan korrigera med sätet tempo/styrning) eller av väggen. Sen när man vill diagonalisera kramar jag lite på tygeln vars framben är i marken - eller på stång så blir det en pyttelätt "kramning" i varje steg när ett framben är i luften.
Iom att hästen inte blir låst och att den måste sortera sina ben i det sakta tempot så brukar det inte vara svårt att diagonalisera.

Sen när jag ska kräva lite mer samling vilket jag i princip bara gör om jag vill behålla kvalitén men öva lite annat, t ex skolor ur det, då sitter jag bara tyngre och försöker sammansmälta med hästryggen och känner i kroppen hur man får "kontakt" och kan styra rörelserna. Det brukar räcka för att få lite mer samling. Men så har vi inte kommit till särskilt hög samlingsgrad eftersom vi är lite gröna :angel:

Oj jag måste nog förtydliga mig lite, Det är inte jag som är eva jag är beridarelev hos henne:). För jag antar att det är henne du hört talas om, hon är bara bäst!:bump:

Jag trodde det var Eva, men det gör ingenting!

Hennes häst Hallingblåen är bara helt fantastiskt fin:love: - honom skulle jag vilja betäcka ett sto med. Synd bara att jag bor i Spanien!

Mmm han är fin! Men det är alla hennes hästar å andra sidan, fantastiska individer allihop:love:.

Jag trodde det var Eva, men det gör ingenting!

Hennes häst Hallingblåen är bara helt fantastiskt fin:love: - honom skulle jag vilja betäcka ett sto med. Synd bara att jag bor i Spanien!

Eva är faktiskt den duktigaste hästmänniska jag någonsin träffat! :laugh:

psst, i morgon ska jag rida "blåen" för eva i ett dubbelpass! :banana:

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 996
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
499
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama