skolorna för hand

vanimelde

Trådstartare
Jag har precis satt igång min häst igen efter en 4 månaders konvalecens. Just nu skrittar vi på rakt fram bara. Har börjat böja honom för hand på en liten volt genom att gå bredvid honom och böja som om jag satt på ryggen. Men har börjat planera för hur vi ska komma igång igen och känner att jag skulle vilja jobba för hand en del. har inte gjort det förut mer än vad gäller NH och Klicker. Mest för att jag inte vetat hur jag ska ta mig till och för att han är hyfsat stor. (166 cm) och ibland väldigt energisk

Så hur ska jag börja med arbetet för hand? Hur ska jag placera mig och vilken sorts betsling fungerar?har nu ett stångbett (balao) från Holst, med två tyglar. Fungerar det vid arbete med hand? Behövs längre tyglar?

tacksam för svar och lite tips!
 
Sv: skolorna för hand

Kolla på
www.bukefalos.com
Där finns tips



....................

Redigerat av moderator, enligt bukefalos regler, som godkändes av ALLA användare, när de blev medlemmar. Mer om forumets regler hittar man här.

Bukefalos är en diskussionssida om hästar och ridning. Då ska diskussionerna hållas där och inte länkas till andra sidor.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: skolorna för hand

tack för tipset, men hade varit roligt med en diskussion oxå. men det var inte lätt att få igång nåt här inte :(
vad är väl en bal på slottet.........


jaja go jul på er alla!!!!!!!!!!!:bump: :banana:
 
Sv: skolorna för hand

Alltid lättare med en tränare precis i början, det är då man kan stöta på svårigheter för att hästen inet förstår eller för att man själv inte riktigt vet hur det ska kännas/se ut.

Hur du placerar dig i förhållande till hästen är beroende på om du vill inverka bromsande, drivande eller neutral (långt fram/långt bak/bredvid), dina axlar ska helst vara vinklade som du vill att hästen ska gå med sina bogar.
Sen är det mest en fråga om timing och inlärning. Du driver bakbenen med handen vid skänkelläget, du använder handen till halvhalter /be om sökning framåt-nedåt/ kontrollera hästens framben.
Tänk bara som när man rider och ska lära in skolor, börja gå in lite i en volt och därefter gör du en halvhalt och "skänklar" med handen för att styra hästen ut på spåret igen. Man kan också göra det på en volt och tänka att man förstorar volten.
Vid sluta ställer man sig oftast snett framför eller framför hästen och böjer den, sedan gör man halvhalter på innertygeln för att få in hästens bog och ber den röra sig framåt. Där handlar det mycket om känsla för att man ska se att hästen sätter sina ben rätt och böjer sig.
Tänk på att hästen ska vara i ett lugnt och balanserat tempo hela tiden så blir det lättare att kontrollera alla kroppsdelar.

Stångbett bör man inte bara använda, möjligen kombinerat med tränsbett eller bettlöst. Du behöver något du kan böja hästen på, med en stång är det stor risk att den bara börjar krulla ihop sig om du inte är tillräckligt timad med hjälperna (vilket man sällan är från början) och det är inte sådär jätteskoj när hästen börjar ignorera stången. Det gör dom förvånansvärt fort.
Ridkapson tycker jag själv är skitbra att börja med - den är tillräckligt skarp och tydlig för att du ska kunna "säga till" om du har en pigg häst som vill dra iväg, men den går ändå bra att böja och ställa med. Visst kan du kombinera den med stång, men då blir det många tyglar att hålla reda på, ytterligare en grej att koncentrera sig på. Från början vill man ju helst bara behöva fokusera på att lära sig själv och hästen.
 
Sv: skolorna för hand

Så där i början innan man kommit in i jobbet och ska finslipa saker tycker jag att en lätt kapson duger.

Brukar ha en kapson med en kortare lina i ringen mitt på nosryggen så vi kan byta varv snabbt och utan krångel. Lite läskigt tycker jag det är med en massa tyglar och stång på min ysterkvist som är nära att slänga ett ben för nära en tygel.
Sitter man på är det lite lättare med ordningen på grejorna tycker jag..

Hm, jag brukar träna lite böjd på volt i linan och hjälpa till med spö (om hästen inte ser spöet som något som kan vara läskigt) för att plocka med inner bak några steg. Pekar med spöet.

Växlar mellan longeringsposition med fokus på det som jag vill påverka. Titta på bogen eller peta lite om hästen faller in, eller vända mig mot bakdelen och få en öppna några steg.

Det går utmärkt att jobba med både raka spår, öppnor och slutor och påverka eftergiften med lite pill i linan. Långt ifrån med skakning i linan och nära med att plocka åt det håll jag vill ha huvudet. Öka böjning eller sänka eller så.

Tycker själv att förhållningar fungerar bäst att göra genom att bromsa med min kropps positioner. Har aldrig fått bra svar på förhållningar i linan. Då blir det för mycker inverkan där framme känns det som. Att helt sonika stå och gå i vägen om hästen vill rinna iväg.
Blev ofta hängande efter hästen som rann iväg fortare o fortare i det som var tänkt som en öppna. Att ta i tygeln då gav bara mer framåtdriv. Korta snabba förhållningar värjde han sig mot genom att rulla över bettet och likssom lämna munnen kvar men själv gå iväg.

Med stång från marken tycker jag det känns lite för skarpt på min nivå, jobbar man med piaff eller annan samling och har befäst alla hjälper så är det något annat.
Med kapsonen är jag inte så rädd att prova och fullfölja.

Att träda över bak några steg ger bra svar i hästen och det jag provar direkt efteråt brukar bli fint. Backar snett framför hästen och hjälper till med spöet om böjningen eller tvärningen blir dålig. Att gå ur det framåt och släppa förbi och fram hästen i trav kan bli bra.
Trav ute på volten utan förberedelse nära hästen är likssom svår att påverka. Jag får oftast ingen bra kvalite på den.. Den bara travar efter dagsform.

Lite babbel om vårt markjobb.:)
 
Sv: skolorna för hand

tack för era svar! Ja ska ta hjälp av tränare men tänkte tjuvstarta litegrand så här i vinter. :) NU har jag lite mer hum om vad JAG kan träna på så att jag kan träna hästen sedan.

ja, har funderat på att köpa en kapson ett bra tag nu. Stången jag har fungerar bra att böja på dock . DET har vi tränat mycket :) men som ni säger, är väl inget optimalt "för hand"-betsling. Jag rider stången som ett pelham så jag har två tyglar att jobba med där och det är som ni säger liiiite för mycket tygel *skratt*

problemet med min häst har alltid varit att han lätt låser sig när det gäller longering. har jobbat länge och väl med att få honom lugn och kommunicerbar på longen. Dock har det aldrig gått att spänna in honom och det vill jag inte heller :) I skritt går det bra och han är koncentreerad men ber man om trav så kan han sätta iväg ibland. tror det har att göra med hans bakgrund som travhäst. Men vi har slitit och jobbat med det oxå för att det ska bli bättre.

Sist tränade vi på att göra halt där jag vänd mot bogen på hästen. Jag bad om böjning sedan tog jag ett steg bakåt och bad hästen följa med ett steg åt sidan. så att hästen stod ett steg in mot mitten i volten. Gick väldigt bra i ena varvet men käpprätt åt skogen i andra. Han bara snurrade runt bakdelen och vände in hela framdeln mot mig *skratt* Jag tänkte övningen som en början på att få in hästen mot en öppna. När jag ahr hästen där så ber jag den fortsätta på volten i en öppna. men jag vet inte om jag tänker rätt där vad tror ni?
 
Sv: skolorna för hand

Tvärtom tycker jag faktiskt stången är ett bättre "jobba för hand"-betsel än vid ridning, men alla är vi barn i början och vi sätter inte på proffsutrustning innan vi ens fått in grunderna :p

Vad gäller öppnan så är det troligen timingen i hjälperna som felar i ena varvet (särskilt om hästen är lite stelare i den sidan). Fortsätt testa dig fram och tänk på att bromsa upp innerfram med en halvhalt om hästen glider iväg. Kanske hjälper också att inte tänka "gå in i en volt" utan bara släppa in framdelen liite. Hellre för lite böjt än överböjt.
 
Sv: skolorna för hand

*kl*
jag undrar var man ska placera handen vid arbete för hand. vid manken eller vid bettet? så undrar jag om ngn har tips för att lättare kunna inverka med båda tyglarna med en hand (för hand alltså) känns som att man hela tiden leder inåt bara = ytterbogens totala förfall.
undrar också om ngn har tips på vad jag ska göra med mitt sto som blir förbannad när jag försöker inverka vid skänkelläget... :)
 
Sv: skolorna för hand

Om öppnan!
Jag har upplevt det så att är det svårt, då har hästen svårt. Om han efter travkarriören har ett så låst kors som jag brukar se, då är det ingen bit av kaka att utföra en öppna. Inte heller om du ger mycket tydliga signaler.
Då måste man nästan "låsa" in hästen och spärra alla utvägar att slänga iväg med bakdelen eller räta ut sig och bara gå i sidled.

Inte lätt! om det går i ett varv så gör du nog rätt.

Sedan är ju frågan, ska du jobba på tekniken för att tvinga fram några steg redan nu eller kanske behandla några spänningar. Eller jobba med enklare sätt att få igenom en rörelse i sidled i länden. Svänga in i balans, ta med inner bakk ett par steg och sen framåt.

Min travare kunde i början inte ta ett steg i balanserad trav på liten volt. Blev knäpp av stressen då han kände att kroppen inte klarade det jag bad om. Så då blev det tokspring. Gick jag intill kunde jag jobba upp ett par steg i normal ganska samlad trav, släppte jag ut honom en bit for han iväg med huvudet i vädret utom kontroll.

Och allt berodde på hans låsningar!
 
Sv: skolorna för hand

Ja, jag håller med om att man inte ska kräva för mycket om man inte är säker på att hästen är såpass låsningsfri att det inte blir obehagligt. Dock blir det ett invant mönster, så även när hästen ÄR låsningsfri (eller inte såpass låst att det borde påverka rörelsen) kan man behöva lära bort det. Beroende på hästens psyke kan man antingen ha väldigt tålamod eller försöker komma igenom hästens mentala spärr genom att vara övertydlig. Är hästen lättstressad är det förstnämnda bättre.


Ikn: vill du inverka med båda händerna kan du ha ena handen vid innertygeln och andra vid manken och där hålla i yttertygeln. Dock får men en lite knasig position när man gör det. Beroende på vad hästen gör för fel så är det oftast mer effektivt att korrigera på innerhanden ändå eller justera hästens rumpa. I det varv kusen jag "tränar" t ex vill falla UT med bogen faller den gärna in med rumpan. Då försöker man istället vinkla ut rumpan mer rakt, t ex genom att placera innerbak mer under hästen. Med tiden borde den också bli jämnare av skolorna.
 
Sv: skolorna för hand

ja jag ahr ju jobbat mycket med låsningarna hos min häst både mentalt och fysiskt. han blir genomgången regelbundet så fysiskt finns det ingenting nu förutom kanske ett smärtminne i vänster fram där han har haft sin senskada nu i sommar.
mentalt har jag jobbat tålmodigt... 11 år tålmodigt för att vara exakt :) jag valde att plocka bort allt vad inspänningar hette och jobba honom i enbart repgrimma/kapson och låta honom hitta balansen själv. Det har gått jättebra och nu kan han trava kontrollerat på en 10 - 20 metersvolt. ibland tappar han balansen men ajg ahr valt att träna balnsen på honom genom att be honom titta in i volten yttepyttelite genom att prata med honom . När han tittat in har han fått beröm och på den vägen är det. Det gör vi i både skritt och trav. Vi har även tränat samling genom att jag bett honom från skritten gå upp i trav. Detta av den anledningen att när han gör det så samlar han sig ofantligt mycket :rofl: han kröker upp nacken och sätter under sig och travar iväg. MEN man måste bwe honom gå ner i skritt snabbt igen annars tappar han balansen i den traven och det vill man ju inte. :)

Det jag känner är ju att hans rumpa lever lite ett eget liv och flyger iväg lite överallt. han är inte riktigt medveten om att den finns. Vi har jobat en del med T-touch för att det ska bli bättre men på den fronten går det sakta. Finns det några markövningar att göra som hjälper dig att ta kontroll över rumpan? eller är det bara att traggla vidare med skolorna?
 
Sv: skolorna för hand

Jag tycker iofs att slutor är väldigt effektiva för att få bukt med rumpan. De hästar jag tränat med inom AR har varit så duktiga på slutor att man bara behövt bromsa halvhalter på innerfram och styra med sits och vikt (är den i bra balans behövs inte ens det, då vrider man bara höfterna) och de har också fått bäst kontroll på bakdelen i slutor.
Den ena red jag slutor på när jag tappade böjningen i böjd rakt fram, på en volt eller när jag skulle in i öppna för annars kunde han hoppa till för att han råkade kliva på sig själv :p Mao fick man koll på bakdelen bättre i sluta och när man väl hade det gick det bra att rida öppna för då behövde man bara vrida om sig lite.
Är hästen tillräckligt duktig på det kan man ju även göra det i travövergångar.

Provade det för hand på den av kusarna som var minst tränad och mest svårsamlad och han fick riktigt lugn och bra trav när man började ur en sluta. Fast det gjorde jag bara för hand och bara ett par gånger för han hade inte direkt framåtbjudning så det kändes som att jag torterade hästen :p
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 183
Senast: Gunnar
·
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 403
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Skulle behöva lite tips… Runt år 2000-2001 kanske så blev jag sparkad i ländryggen i en fotbollsmatch, oprovocerat. Jag ramlade framåt...
2
Svar
22
· Visningar
2 367
Senast: illusion
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 705
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp