Sv: skolorna för hand
Så där i början innan man kommit in i jobbet och ska finslipa saker tycker jag att en lätt kapson duger.
Brukar ha en kapson med en kortare lina i ringen mitt på nosryggen så vi kan byta varv snabbt och utan krångel. Lite läskigt tycker jag det är med en massa tyglar och stång på min ysterkvist som är nära att slänga ett ben för nära en tygel.
Sitter man på är det lite lättare med ordningen på grejorna tycker jag..
Hm, jag brukar träna lite böjd på volt i linan och hjälpa till med spö (om hästen inte ser spöet som något som kan vara läskigt) för att plocka med inner bak några steg. Pekar med spöet.
Växlar mellan longeringsposition med fokus på det som jag vill påverka. Titta på bogen eller peta lite om hästen faller in, eller vända mig mot bakdelen och få en öppna några steg.
Det går utmärkt att jobba med både raka spår, öppnor och slutor och påverka eftergiften med lite pill i linan. Långt ifrån med skakning i linan och nära med att plocka åt det håll jag vill ha huvudet. Öka böjning eller sänka eller så.
Tycker själv att förhållningar fungerar bäst att göra genom att bromsa med min kropps positioner. Har aldrig fått bra svar på förhållningar i linan. Då blir det för mycker inverkan där framme känns det som. Att helt sonika stå och gå i vägen om hästen vill rinna iväg.
Blev ofta hängande efter hästen som rann iväg fortare o fortare i det som var tänkt som en öppna. Att ta i tygeln då gav bara mer framåtdriv. Korta snabba förhållningar värjde han sig mot genom att rulla över bettet och likssom lämna munnen kvar men själv gå iväg.
Med stång från marken tycker jag det känns lite för skarpt på min nivå, jobbar man med piaff eller annan samling och har befäst alla hjälper så är det något annat.
Med kapsonen är jag inte så rädd att prova och fullfölja.
Att träda över bak några steg ger bra svar i hästen och det jag provar direkt efteråt brukar bli fint. Backar snett framför hästen och hjälper till med spöet om böjningen eller tvärningen blir dålig. Att gå ur det framåt och släppa förbi och fram hästen i trav kan bli bra.
Trav ute på volten utan förberedelse nära hästen är likssom svår att påverka. Jag får oftast ingen bra kvalite på den.. Den bara travar efter dagsform.
Lite babbel om vårt markjobb.