E

Expensive_Hobby

jag kan rida öppnor bra (?) men slutorna blir sällan bra,hästen böjer inte kring mitt sittben utan fortsätter att vara rak.eller så blir tvärningen för stor så då blir slutan på 4 spår,så att det inte är dressyrmässigt alls.

finns det några bra tips på hur man rider skolorna så att de ger önskad träning?

Sv: skolor

Några vanliga fel är att man använder innertygeln för mycket och många ryttare kränger med den över mankammen i slutan. Var noga med att hålla båda händerna på var sida och att hästen verkligen böjer i innersidan för innerskänkeln. Gör den inte det så lägger man en liten volt där man ser till att hästen går undan för innerskänkeln och sen vidare i slutan, får man problem lägger man en volt igen osv osv.
Ett annat vanligt fel är att ryttaren tänker för mycket åt sidan och för lite framåt.

Om du tycker öppnorna går mycket enklare kan det kanske vara så att hästen går i skänkelvikning istället och alltså inte böjer i innersidan i öppnan heller. Det är ganska vanligt. Bakbenen ska inte korsa i öppna/sluta utan gå rakt fram på spåret.
Många ryttare drar bak innerskänkeln och då blir det att man påverkar bakdelen och då korsar hästen benen.

Lycka till! Malin

ett litet tips från mig...
gör öppna och sluta i skritt mot spegel eller mot någon som kan titta och tala om för dig hur det ser ut... kanske bli filmad till och med.
skritt är bra för det går långsamt, så du hinner uppfatta och korrigera.
tänk igenom va du gör, vart du har axlarna, höfterna, ställningen, bogen... försök känna bakbenen...
och rid mkt små volter som föregånde sa!

lycka till!!

I en sluta är det viktigt för mig att
a) förbereda väl.

detta gör jag genom att checka av att hästen är ordentligt uppe för ytter hjälper, mjuk i innersidan, och att den framför allt svarar fram för ytter skänkel.

i själva rörelsen ska du ha hästen på ytter tygel, och ställa runt inner skänkel, utan att låsa inner hand. du ska ha känslan av att hästen går på yttre tygeln genom rörelsen och är balanserad.
Ställningen och stödet på ytter tygel, samt att du inte driver/pressar i sidled utan tänker framåt, säkrar att du inte får 4 stycken spår.
det är ett vanligt fel att man rider och flyttar för mycket sidvärts, då trycker du ner framdelen på hästen och rörelsen blir svår för den att utföra. jag försöker tänka lite "gunghäst-uppe-på-bakmedarna", dvs att rida ur baken på hästen och lätta upp fram. då brukar rörelsen bli bra.

hästen som jag rider är kanske inte tillräckligt skolad,om jag försöker ta stöd på ytter så följer den tygeln utåt och blir felställd.jag kan inte få den ställd inåt och ändå rida med stöd på ytter.den följer inte min innerskänkel och böjer runt den,stel som en planka...med öppnorna får jag hästen böjd lättare och ändå ha hästen kvar på yttertygeln.för instruktör fungerar det bättre,eller så säjer bara instruktören att det är rätt fast det inte är det:smirk: vet inte riktigt.

slutor är väldigt svårt och kräver sin häst och ryttare för att bli bra.
det viktiga är att du tänker ett steg itaget...

prova att strunta lite i ställningen och försök att rida inner skänkel yttertygel. så att du inte förböjer.

jag brukar göra en övning som fungerar väldigt bra tycker i allfall jag.

Du rider serpentiner i skritt på ridbanan i olika storlkar. och några steg i varje båge rider du med tagen bakdel. Då har du redan ställning och rundning gratis från att du rider på böjt spår. du tänker baken lite lite innanför med behållen böjning i bålen. Det viktiga är att hästen svarar för framåtdrivande och inte fastnar och börjar tänka bakdelsvändning.
sen så rakställer du öevr medellinjen och lika dant åt andra hållet.
med denna rörelse blir det naturligt att förstå och känna hur man måste ha hästen på yttertygeln annars blir den inte rak över medellinjen.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 748
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 161
Senast: ameo
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 226
Senast: malumbub
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka