Skolor i galopp?

Sv: Skolor i galopp?

Man har sen gammalt rekommenderat att inte rida sluta längs spåret. skulle tro att det beror på att man förr fattade galopp med en tillbakaförd ytterskänkel, varvid hästarna gick rejält på dubbla spår.

Att framdelen ska "leda"/ gå före är rätt.
Det blir lite tokigt när man ser GPhästars branta slutor. hästen ska inte vara nästan jämnrak med långsidan.

Tänk att du har ett snöre utmed långsidans spår från hörn till hörn. Då tar du ena ändan o flyttar den till nästa hörn- du får en diagonal.
Eller att du har en vägg utmed diagonalen. DEN linjen ska du följa som du gör längs spåret.

Hajjar du:angel:

Jag är en boknörd så jag har en del gamla dressyrböcker som jag gärna plockar fram och tittar i när jag undrar över något. Men det är dåligt med bilder och förklaringar. Ingen bok går på djupet utan varje frågeställning avverkas på alldeles för lite text tycker jag.

Men jag antar att dressyren inte har ändrats så väldigt mycket i grunden. Men formen på hästarna ser annorlunda ut idag än vad de gör på bilderna i mina gamla böcker, där har det hänt en del.

Eller så är jag ute och cyklar helt:DHästen musklar sig i alla fall fint och oavsett vad vi hittar på just nu så tycks det fungera för honom. Trots att han är en westernhäst utan gång:rofl:

Om man rider skolor i galopp så är det endast i form av slutor (diagonalslutor? i galopp) på diagonalen? Inte på rakt spår egentligen?

Jag har tittat på bilder i mina ridböcker och när man då rider diagonalslutan så är fortfarande framdelen före bakdelen i rörelsen. Och man rider aldrig öppna på diagonalen. På mina bilder så tycker jag att det är svårt att se skillnad på öppnan och slutan på diagonalen. Men jag är nog ganska trög....

Jo, man kan rida på rakt spår, och diagonalen är också ett rakt spår. Som axel skrev. Hästen rids likadant på fyrkantsspåret som på diagonalen. Utmed fyrkantsspåret finns det dock risk att hästen uppmuntras att gå med innerbak innanför spåret, därför undviker många det. Men det GÅR.

Framdelen ska vara före.

Öppna kan man också rida på alla raka linjer alltså även diagonaler om man vill. Man kan även rida öppna eller sluta på böjt spår.

Du bör se skillnad i förhållande till den linje hästen rör sig på:confused: Alltså på bilderna, menar jag.

Bra övningar är att växla mellan skolorna på olika sätt, tex rida in till medellinjen i sluta, samt fortsätta ut i öppna rätt upp, osv.

Utmed fyrkantsspåret finns det dock risk att hästen uppmuntras att gå med innerbak innanför spåret, därför undviker många det. Men det GÅR.

En bra övning för att det inte ska hända är att växla mellan att rida förvänd sluta på spåret. Ganska svårt, men det har hjälpt mig väldigt mycket att inte få hästen på dubbla spår i galoppen. Det blir då lättare att rida rättvänd sluta på spåret. Och sedan tänka framåt när man rakriktar.

Ja, precis och även växla med öppna är bra!

Fast det är lite överkurs o ska inte uföras med häst böjd å t fel håll kontra galoppsidan.
Det blir mer felställd öppna- för att göra hästen rak.

en obalanserad ryttare eller häst kan lätt tappa balansen o slå om bak.

Då får man väll se till att hålla balansen och sitta rätt ;)
Dessutom behöver man ju inte överdriva, man kan ju börja med bara en tendens till förvänd..

Fast det känns inte som att det blir samma sak! Det blir väll mer åt skänkelviknings hållet?

Och varför "ska inte uföras med häst böjd å t fel håll kontra galoppsidan."?

Det är bara en fråga för jag vill lära mig.

Fast det känns inte som att det blir samma sak! Det blir väll mer åt skänkelviknings hållet?

Hur kan det bli mer åt skänkelvikning med ytterbog in i slutan?
Bara för det gör man ju inte avkall på innersidans skålning?
Inte fel enligt mig att tänka ytterbog in, alltför många rider slutor med en ytterbog som sticker ut.

Fast jag tolkade det som att man skulle rida ytterbog in utan skålning.

Och om man gör med skålning i innersidan blir det ju mer öppna och inte förvänd sluta som jag vill ha.?
Jag menar alltså inte rättvänd sluta på spåret utan förvänd.

Nä??

Eller jaha nu är jag med.

Tror jag.

Fast menar då axel yttersida när man är i förvända slutan eller innan? Jag tolkade det som innan? Efter som att det handlade från början om att man inte vill ha baken innanför.

Senast ändrad:

KL

raderat läste igenom och fattade nu:o

Jag missade att det var på fyrkantsspåret, det blir ju svårt. Tänkte på att rida på tex medellinjen med sluta/förvänd sluta åt olika håll.

Det bör väl gå även på spåret men ja, svårt blir det. Man för räta ut mellan några språng.

Senast ändrad av en moderator:

KL

raderat läste igenom och fattade nu:o

Jag missade att det var på fyrkantsspåret, det blir ju svårt. Tänkte på att rida på tex medellinjen med sluta/förvänd sluta åt olika håll.

Det bör väl gå även på spåret men ja, svårt blir det. Man för räta ut mellan några språng.

Fast det är ju bara att gå några steg innanför spåret :)
Fast att växla från förvänd till rättvänd på samma långsida kan jag hålla med om är svårt utan att räta ut nårga steg, DET är överkurs.
Jag menade växla på de olika långsidorna mer. På diagonalen är det lättare.

Jo, man kan rida på rakt spår, och diagonalen är också ett rakt spår. Som axel skrev. Hästen rids likadant på fyrkantsspåret som på diagonalen. Utmed fyrkantsspåret finns det dock risk att hästen uppmuntras att gå med innerbak innanför spåret, därför undviker många det. Men det GÅR.

Men om man rider en sluta rättvänt så hamnar väl innerbak innanför spåret? Hur ska man annars rida? Ska man inte rida på 3 spår?

Jag vet inte hur hon menar

men det är skillnad att få hästen att svikta med ytter bak under sig - och att bara slänga hela bakdelen åt sidan a´ la galopperande hund

Men om man rider en sluta rättvänt så hamnar väl innerbak innanför spåret? Hur ska man annars rida? Ska man inte rida på 3 spår?

Jo, men det är just risken att hästen gör det annars också - när den inte ska, att DÅ stoppa in innerbak. Det är därför många inte vill rida sluta på fyrkantsspåret.

Jag tycker inte det själv, och rider även på spåret, men jag vet att många är skeptiska vilket jag tror diskuterades här också i nån tråd.

Men går hästen i en korrekt sluta blir det ju inte alls som att bara stoppa in ett ben, så jag tycker inte det är ett bekymmer. Men som sagt många tyckte annorlunda inte minst i förra diskussionen.

tillägg
Jag menar alltså att idealt så ska man känna var man har bakbenen och kunna placera hästens ben o bogar där man vill och då blir det inte ett bekymmer, kanske var lite otydlig där. Sen är det inte alltid idealt, förstås, vilket nog de flesta vet....

Liknande trådar

Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
770
Senast: Badger
·
Småbarn Vår bebis, snart ett år, ville inte sova i spjälsäng, så vi har en madrass på golvet. Den är liksom inkilad mellan vår säng och väggen...
Svar
11
· Visningar
568
Senast: Eloise
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 268
Senast: malumbub
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 197
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka