Skolor i galopp?

alazzi

Trådstartare
Vilken skola anses "lättare"? Öppna eller sluta? Finns det någon andelning till att inte testa dessa rörelser, kan det försvåra andra rörelser framöver?

Sv: Skolor i galopp?

Öppna i galopp "finns ju inte" egentligen, finns inte i tävlingsprogrammen, inte heller sluta längs långsidan i galopp men bägge kan vara väldigt bra för rakriktningen bla. vad som är svårare och lättare är ju olika för olika hästar och ryttare, smaksak likadant som i skritt och trav.

Jag tror att det beror på häst, själv har jag lätt för öppna i galopp, eller ja, vi kör på lite arbetsöppna för att stärka ytterbak och få in bogen ordentligt.

Slutorna gör vi på diagonalen för att hon ska lossa och lyssna mer känsligt för skänkeln, men detta har inte försvårat andra rörelser vi gör.

gör likadant. på ett sätt känns nästan galoppsluta lättare än travsluta på diagonalen, rörelsen blir liksom naturligare i galopp eller hur man ska säga.

har inte hört eller märkt att det ska vara skadligt på nåt sätt? även om det inte blir till högsta betyg i början så hjälper det ju till att gymnasticera och få loss hästen.

sluta på långsidan i galopp låter dock svårt tycker jag. har aldrig försökt men känns som det blir jobbigt både för mig och hästen att hålla isär hjälperna. :p

Det är inte så svårt att göra på långsidan (kanske för att min häst älskar att gå i sluta?) vi gör det även på volt vid samling till piruettgalopp och förberedande för piruetter.

själv tycker jag det är lättare med sluta i galopp på ponnyn jag har nu :rofl:

Jag vet inte vilken skola som är lättast av sluta eller öppna. Själv har jag inte kommit till slutor i galopp men min tränare har sagt att slutor i galopp är betydligt enklare och faller sig mer naturligt (kommer inte ihåg varför) än sluta i trav.

Iom att hästen av naturen kortar sin innersida i galopp blir det lättare att få till böjningen o även sidförflyttningen.

...och för att haka på Axels excellenta utlägg om sluta i galopp kan jag säja att överlag anses slutan som enklare än öppnan pga mindre vikt på bakdel än framdel, dvs mindre vikt att flytta på.

Hmm. I en BRA sluta så ska den bära sig lika bra.:D
Om man rider sluta på volt för styrka o smidighet- typ arbetspiruetter, är det ju mer vikt på fram- om hästen inte redan är stark o lätt i sin framdel.

var faktiskt noga med det igår- att hjälpa min häst till att KUNNA bära sig bak.

Det är därför en del inte vill rida galoppsluta på rakt spår, det är svårare med rakriktningen i galopp av naturliga skäl, och hästen kan uppmuntras att gå med innerbak en aning innanför, som de gärna kan vilja ändå....

Jag rider bara öppna för att den ena gärna vill gå med bakkärran på annat håll:D Är oxå uppväxt;) med att aldrig göra så.
Sen är den så ambitiös att den snappar upp o vill visa att den kan o kan förekomma med att gå i öppna- överdriver, när jag bara vill ha öppnatänk.
Skulle då inte vilja att den visade att den även kan gå i sluta:devil:

Hmm. I en BRA sluta så ska den bära sig lika bra.:D
Om man rider sluta på volt för styrka o smidighet- typ arbetspiruetter, är det ju mer vikt på fram- om hästen inte redan är stark o lätt i sin framdel.

var faktiskt noga med det igår- att hjälpa min häst till att KUNNA bära sig bak.

Abselut! Men går du till den stora massan som arbetar med skolor så hittar du dem runt LA-Msv nivå och där är ju inte kravet att de skall ha kommit så långt att hästens vikt skall ha blivit förlagd 50-50, och då är det enklare att flytta in bakdelen än framdelen. :p :D

Just för där är väl grejjen, du kan flytta in bakdelen utan att hästen sitter ihop - så att det inte är en sluta utan bara en häst som inte sitter ihop:crazy:
Försöker an göra samma sak med att bara flytta in framdelen så börjar hästen luta eller så blir det bara skänkelvikning så de missarna syns tydligare.

Alazzi

Korrekta skolor är ju uppbyggliga

Får man inte till dem korrekt kan jag tänka mig att det feltränar hästen

Bättre att börja med tex shulter vor - minns inte vad det heter på svenska, men att flytta in framdelen så ytter fram går mellan bakbenen.

Bättre med en liten övning som man klarar än en som man misslyckas med.

Eller så kan man rida "in posstion" det har jag aldrig härt på svenska, men det innebär att flytta in bogen från väggen.

Hästen är ju smalare framtill än baktill - och de vill ju gärna "luta sig" mot väggen så därför "sätter man ihop den"

Om man inte kan sätta ihop den är det stor risk att man misslyckas med sina öppnor och slutor i alla fall - för hästen kommer lyckas slinka ut någonstans

:o :o :o :o:D

jag missade din rubrik.

Att det var frågan om skolor i galopp :o

jag är inte med idag alls

Du måste börja sätta ihop hästen - i ett öppna tänk (shulter vor) innan du kan rida skolor

Nja..nog kan hästen sitta ihop utan att vikten är fördelad 50-50? Hästen kanske bara inte är stark nog att sätta sig tillräckligt. Annars skulle det inte vara möjligt att rida en ung häst i en endamålsenlig form för sin styrka och ålder. Nu måste jag också förtydliga att jag skrev "Det anses vara lättare med slutor än öppnor..jag skrev definitivt inte att det är!! Inte om man kommit så långt att hästen har förlagt vikten så att den är jämnt fördelad mellan fram och bak. Men nog kan du rida en godkänd sluta utan att detta har uppstått, i alla fall i lätt klass och något högre. (nu pratar jag skolor i allmänhet, inte specifikt i galopp då detta inte finns med i dessa klasser)

Personligen tycker jag att man inte ska vara rädd för att rida skolor, är de inte samlande så funkar de ofta lösgörande vilket ju bara är positivt. Slänger dock in en brasklapp (jag håller nämligen med Flashlight här) om att flytta in bakdelen (eller för all del, även framdelen då bak gärna faller ut om jag inte har koll) när jag inte har koll på var den är i vanliga fall, det är svårt nog att hålla den på plats på rakt spår. En bra instruktör som tittar tycker jag är receptet mot såna åkommor om man själv inte har koll.

Som avslutning kan jag också skriva att jag brukar försöka låta bli att kalla öppna för öppna och sluta för sluta om jag instruerar en eller flera elever som inte riktigt har pejl på hästens form, då jag inte anser att en skola är en skola förrän hästen sitter ihop (sitter ihop, inte nödvändigtvis har fördelat vikten lika på fram och bak), istället kallar jag det för bogen in eller tagen bakdel. För elever som har hittat en bra form med sin häst, har jag inga problem med att kalla det de gör för skolor då speciellt öppnan har en förmåga att stärka samlingsgraden om den utförs rätt i en bra form. Så tycker jag. Basta. ;)

Jag har nån slags kortslutning i hjärnan som gör att jag absolut inte kan rida sluta, vet inte vad som händer plötsligt blir allt bara jättesvårt (därför har jag aldrig kunnat göra bra bakdelsvändningar heller).
Jag tycker att öppna i galopp längs långsidan är en jättebra rörelse och så rider jag skänkelvikning i galopp på diagonalen och tänker mig att jag så småningom ska göra den med alltmer "sluta-böj".
Inte förrän jag klarar sluta i galopp vill jag börja träna i trav, problemet är bara om det dyker upp en tävling innan dess (här finns det så få dressyrtävlingar att man får tävla på de som finns)för där kommer ju sluta i trav före den i galopp.

Istället för din sk. vikning kan man rida på diagonalen- rakt på den o sen tänka sluta.
I början måste bogen gå mer rakt mot bokstaven som du siktar mot.
H'ästens panna ska oxå vara ditåt.

annars rider du öppna, flyttar några steg med exakt samma form o sen rider rakt mot kortsidan igen- öppna- jättebra övning för ryttaren att hålla koll på vilka hjälper man ger.

Om man rider skolor i galopp så är det endast i form av slutor (diagonalslutor? i galopp) på diagonalen? Inte på rakt spår egentligen?

Jag har tittat på bilder i mina ridböcker och när man då rider diagonalslutan så är fortfarande framdelen före bakdelen i rörelsen. Och man rider aldrig öppna på diagonalen. På mina bilder så tycker jag att det är svårt att se skillnad på öppnan och slutan på diagonalen. Men jag är nog ganska trög....

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
770
Senast: Badger
·
Småbarn Vår bebis, snart ett år, ville inte sova i spjälsäng, så vi har en madrass på golvet. Den är liksom inkilad mellan vår säng och väggen...
Svar
11
· Visningar
568
Senast: Eloise
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 268
Senast: malumbub
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 197
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka