Skolningsnivåer hos hästar

Jag tänker som så att dom lätta programen är grundutbildning, men det beror såklart på ålder. Tänker att en 7-åring bör kunna genomföra upp till LA:4 relativt korrekt med en medelryttare.

Min 5åring kan delar ur LA-programen och jag planerar att han på hemmaplan ska kunna genomföra alla olika rörelser som ingår i LA-programen till hösten. Inte perfekt men han ska kunna utföra det iaf. :)

Edit: Råkade klicka skicka i förväg, kom lite mer text.

Nu tänker du "halvblodshäst" misstänker jag, när du skriver att en 7-åring "bör" klara LA:4.
Eller så tänker du "dressyrhäst".

När jag varit ute och lekt på dressyrhästar, är det många 10-15-åriga hästar, även "halvblod", som definitivt inte är redo för LA:4.

Nu tänker du "halvblodshäst" misstänker jag, när du skriver att en 7-åring "bör" klara LA:4.
Eller så tänker du "dressyrhäst".

När jag varit ute och lekt på dressyrhästar, är det många 10-15-åriga hästar, även "halvblod", som definitivt inte är redo för LA:4.

Jag utgår från bland annat flyinges målsättning för utbildning av hästar. Sen passar det inte alla, men tycker inte att man ska påstå att LA-programen är svåra för de är bara vanlig grundskolning/ridning.

Läs gärna mer på deras hemsida: http://flyinge.se/om-oss/forskning-...tbildning-2/mal-6-aringen/6-aringen-pa-varen/

Tycker att man ska utgå från välkända och välbeprövade målsättningar för hästars utbildning, inte enstaka individers personliga erfarenheter av vad hästarna den personen ridit har kunnat eller inte. :)

Jag utgår från bland annat flyinges målsättning för utbildning av hästar. Sen passar det inte alla, men tycker inte att man ska påstå att LA-programen är svåra för de är bara vanlig grundskolning/ridning.

Läs gärna mer på deras hemsida: http://flyinge.se/om-oss/forskning-...tbildning-2/mal-6-aringen/6-aringen-pa-varen/

Tycker att man ska utgå från välkända och välbeprövade målsättningar för hästars utbildning, inte enstaka individers personliga erfarenheter av vad hästarna den personen ridit har kunnat eller inte. :)

Jag håller med dig om att LA är grundridning.
Det jag avsåg att invända mot var att en 7-åring "bör" gå LA:4 på ett bra sätt.

Sedan uttryckte jag mig fel, ser jag. Jag syftade inte, vilket det är lätt att läsa in, på att mina egna hästar utan på dem som är anmälda till klasserna där jag också lekt. Men som sagt, mitt ordval blev väldigt otydligt och lurades.

Flyinge är ju knappast normen för vad majoriteten av hästarna "ska" eller "bör" kunna, när vi har så många andra typer av hästar än "halvblod" och majoriteten av ryttare som rider sina hästar är knappast i Flyinge-kaliber.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.