Skolningsnivåer hos hästar

mollyphlox

Trådstartare
Dagens funderare. Vad ska en häst kunna för att räknas som utbildad i Lätt c, lätt b, lätt a, medelsvår b osv. Har själv lite hum om vad en häst ska kunna ungefär på varje nivå, men tänkte att jag ska fråga här där det garanterat finns personer som har mer koll än jag! :)

Har inte själv reflekterat över det här när jag egentligen inte har varit intresserad av att tävla i dressyr. Men intresset har lite vaknat nu när jag har min egen häst i skolning och jag börjat fundera på vilken nivå han är på i ridningen. Hästen är dessutom till salu så det intresserar ju en eventuell köpare också.

Jag tolkar det som att hästen ska kunna utföra de rörelser som ingår i de programmen. Kolla igenom dressyrprogramen och fundera på vilka du skulle kunna rida, även om det bara är på ridbanan hemma :)

Jag tolkar det som att hästen ska kunna utföra de rörelser som ingår i de programmen. Kolla igenom dressyrprogramen och fundera på vilka du skulle kunna rida, även om det bara är på ridbanan hemma :)
Ja så har jag också tänkt. Isåfall räknas nog min häst som rätt högt skolad ändå.. Även om jag inte tycker att vi jobbat med några direkt svåra saker :) Efter en snabb googling så typ Lätt A. Han går att rida i alla gångarter, kan öppnor, slutor, skänkelvikningar och sånt.. Förvänd galopp tror jag att han kan, och nåt enstaka galoppombyte har jag sett honom göra under ryttare. Det är snarare orken, balansen och en stadig form som inte riktigt finns där ännu.

Jag tolkar det som att hästen ska kunna utföra ett sådant program med ok procent på tävling. En häst kan ju kanske genomföra alla enskilda moment i LA, men är ändå inte redo för ett program på den nivån. I annons kan man ju beskriva utbildningsnivå på lite olika sätt, men står det utbildad LA så räknar jag alltså att hästen är redo för tävling/redan startad i den klassen. Andra kanske tänker annorlunda. :)

Jag tolkar det som att hästen ska kunna utföra ett sådant program med ok procent på tävling. En häst kan ju kanske genomföra alla enskilda moment i LA, men är ändå inte redo för ett program på den nivån. I annons kan man ju beskriva utbildningsnivå på lite olika sätt, men står det utbildad LA så räknar jag alltså att hästen är redo för tävling/redan startad i den klassen. Andra kanske tänker annorlunda. :)
Jamen precis. Han är inte startklar för tävling än, jag tycker han är för obalanserad ännu i speciellt galoppen för det. Han kan mycket men som sagt så är inte riktigt alla delar på plats för tävling.

Ja så har jag också tänkt. Isåfall räknas nog min häst som rätt högt skolad ändå.. Även om jag inte tycker att vi jobbat med några direkt svåra saker :) Måste googla lite efter dressyrprogram.

Jag tänker som så att dom lätta programen är grundutbildning, men det beror såklart på ålder. Tänker att en 7-åring bör kunna genomföra upp till LA:4 relativt korrekt med en medelryttare.

Min 5åring kan delar ur LA-programen och jag planerar att han på hemmaplan ska kunna genomföra alla olika rörelser som ingår i LA-programen till hösten. Inte perfekt men han ska kunna utföra det iaf. :)

Edit: Råkade klicka skicka i förväg, kom lite mer text.

Jag tänker som så att dom lätta programen är grundutbildning, men det beror såklart på ålder. Tänker att en 7-åring bör kunna genomföra upp till LA:4 relativt korrekt

Min 5åring kan delar ur LA-programen och jag planerar att han på hemmaplan ska kunna genomföra alla olika rörelser som ingår i LA-programen till hösten. Inte perfekt men han ska kunna

Min häst är 7 år, men vi började om med honom från början i skolningen i somras. Han hade varit felriden hos tidigare ägare, omusklad och så anti till arbete överhuvudtaget. Galoppen har vi jobbat med sen i januari och han har även börjat hoppas smått nu. I annonsen har vi beskrivit honom som grundriden och lite hoppad men under utbildning, och det stämmer väl rätt bra med nuläget. :)

Min häst är 7 år, men vi började om med honom från början i skolningen i somras. Han hade varit felriden hos tidigare ägare, omusklad och så anti till arbete överhuvudtaget. Galoppen har vi jobbat med sen i januari och han har även börjat hoppas smått nu. I annonsen har vi beskrivit honom som grundriden och lite hoppad men under utbildning, och det stämmer väl rätt bra med nuläget. :)

Om han kan öppna, sluta och typ påbörjad galoppombyten så skulle jag nog skriva med det i annonsen. Tänker att det är svårt att tolka annonser ibland och grundridning kan ju betyda väldigt olika för olika personer, en del hästar som beskrivs som grundridna kan i princip bara skritt, trav och galopp medans andra är mer arbetade med :)

Min häst är startklar för lätt c i dressyr, det vill säga att hon kan de moment som ingår i dessa program. Lätt c är dessutom en så pass basic nivå att de flesta vuxna hästar borde klara av det, lite volter och snett igenom, en travserpentin och halt, typ. Lätt b är det mellantraven vi behöver jobba mer på, men på träning är inte heller de programmen någon jättesvår sak. Vissa delar ur lätt a behärskar hon också, men där är det fler moment som bör sitta bättre innan vi vågar visa upp det på tävling.

Om han kan öppna, sluta och typ påbörjad galoppombyten så skulle jag nog skriva med det i annonsen. Tänker att det är svårt att tolka annonser ibland och grundridning kan ju betyda väldigt olika för olika personer, en del hästar som beskrivs som grundridna kan i princip bara skritt, trav och galopp medans andra är mer arbetade med :)
Ja det är ju så.. :) tycker också att han börjar bli på gränsen till "för duktig" för att bara räknas som grundskolad. Nåja, man får ju ändå förklara mer när nån intresserad hör av sig. Vill inte lova för mycket heller, å andra sidan är det väl ganska logiskt att hästen hela tiden går framåt när den är under utbildning.

Ja det är ju så.. :) tycker också att han börjar bli på gränsen till "för duktig" för att bara räknas som grundskolad. Nåja, man får ju ändå förklara mer när nån intresserad hör av sig. Vill inte lova för mycket heller, å andra sidan är det väl ganska logiskt att hästen hela tiden går framåt när den är under utbildning.

Ja öppna och sluta hör väl åtminstone till MSV. :)

Upptäckte däremot att jag reagerade olika på orden grundriden och grundskolad. Kanske bara är jag :p Men tänker att om grundriden egentligen mer innebär att den bara är grundriden, dvs ridbar i alla gångarter, och grundskolad handlar om själva skolningen, dvs kan utföra de rörelser som ingår i de lätta programmen.

Kan vara jag som missat något men blev rätt mycket mer logiskt helt plötsligt:rofl:

Ja öppna och sluta hör väl åtminstone till MSV. :)

Upptäckte däremot att jag reagerade olika på orden grundriden och grundskolad. Kanske bara är jag :p Men tänker att om grundriden egentligen mer innebär att den bara är grundriden, dvs ridbar i alla gångarter, och grundskolad handlar om själva skolningen, dvs kan utföra de rörelser som ingår i de lätta programmen.

Kan vara jag som missat något men blev rätt mycket mer logiskt helt plötsligt:rofl:

Tänker också lite på samma sätt, man blir lätt lite osäker vad som menas med olika begrepp, därför frågar jag. ;) Grundriden tänker jag som att hästen går att rida i alla gångarter, svänger höger & vänster och stannar samt går framåt. Typ något sånt. Grundskolad däremot så kommer dressyrprogrammen in i bilden, precis som du tänker också. Jag tror jag ska fråga min tränare hur de ser på saken, bra med ideer från olika håll :)

Jag tänker att hästen ska klara av x programm på godkänd procent förutsatt att allt klaffar (tex att inte ryttare rider fel, hästen blir skrämd ed).

Men i annonser så brukar det stå utbldad MSV om hästen en gång gjort ett byte. :D

Jag tänker att hästen ska klara av x programm på godkänd procent förutsatt att allt klaffar (tex att inte ryttare rider fel, hästen blir skrämd ed).

Men i annonser så brukar det stå utbldad MSV om hästen en gång gjort ett byte. :D

Då ska jag säga att min häst är minsann utbildad msv för jag har sett honom byta galopp två gånger ;)

Dagens funderare. Vad ska en häst kunna för att räknas som utbildad i Lätt c, lätt b, lätt a, medelsvår b osv. Har själv lite hum om vad en häst ska kunna ungefär på varje nivå, men tänkte att jag ska fråga här där det garanterat finns personer som har mer koll än jag! :)

Har inte själv reflekterat över det här när jag egentligen inte har varit intresserad av att tävla i dressyr. Men intresset har lite vaknat nu när jag har min egen häst i skolning och jag börjat fundera på vilken nivå han är på i ridningen. Hästen är dessutom till salu så det intresserar ju en eventuell köpare också.
Dels att hästen gör de moment som ingår i programmen - men också, desto viktigare, att den gör det med den form, resning, samlingsgrad och grad av lösgjordhet mm som krävs för klassen.

Dels att hästen gör de moment som ingår i programmen - men också, desto viktigare, att den gör det med den form, resning, samlingsgrad och grad av lösgjordhet mm som krävs för klassen.
Då har jag tänkt rätt åtminstone. Min häst kan moment som hör till LA ungefär, men de andra delarna som krävs finns inte riktigt där än. Vi jobbar på det :)

Grejen är att öppna och sluta inte är några konster som hästen "kan" resp "inte kan". Gå lite på tvären kan vilken häst som helst, men huruvida den gör rörelsen med kvalitet är en fråga om hur bra hästen går i allmänhet sas - om lösgjordhet, samling, böjning etc är på plats.

Grejen är att öppna och sluta inte är några konster som hästen "kan" resp "inte kan". Gå lite på tvären kan vilken häst som helst, men huruvida den gör rörelsen med kvalitet är en fråga om hur bra hästen går i allmänhet sas - om lösgjordhet, samling, böjning etc är på plats.

Är väl en fråga om hästen kan eller inte kan förstå hjälperna för rörelserna, inte om hästen kan rörelsen i sig. Alla hästar kan alla rörelser, annars hade det inte gått att utföra de alls. Men kommandona för rörelsen är något som hästen lär sig (och såklart ryttaren också beroende på tidigare kunskaper erfarenheter, samt att man aldrig är fullärd), kan hästen inte förstå hjälperna för rörelsen så kan hästen inte utföra den på kommando av ryttaren. Kan hästen förstå vad man ber om, även om det innebär bara ett steg på tvären så kan man utveckla det därifrån.

Skriver man att hästen kan öppna och sluta under ryttare, så förstår den hjälperna för det och man kan då utveckla svårighetsgraden. Underlättar såklart med film för att bedöma kvalitén på rörelsen, men det beror på vad man är ute efter. Jag upplever TS som tydlig med att hästen är under utbildning :)

Är väl en fråga om hästen kan eller inte kan förstå hjälperna för rörelserna, inte om hästen kan rörelsen i sig. Alla hästar kan alla rörelser, annars hade det inte gått att utföra de alls. Men kommandona för rörelsen är något som hästen lär sig (och såklart ryttaren också beroende på tidigare kunskaper erfarenheter, samt att man aldrig är fullärd), kan hästen inte förstå hjälperna för rörelsen så kan hästen inte utföra den på kommando av ryttaren. Kan hästen förstå vad man ber om, även om det innebär bara ett steg på tvären så kan man utveckla det därifrån.

Skriver man att hästen kan öppna och sluta under ryttare, så förstår den hjälperna för det och man kan då utveckla svårighetsgraden. Underlättar såklart med film för att bedöma kvalitén på rörelsen, men det beror på vad man är ute efter. Jag upplever TS som tydlig med att hästen är under utbildning :)
Fast nä, så enkelt är det inte. (TS verkar ha en realistisk bild av var hästen är utbildningsmässigt, btw)
Självklart måste hästen förstå ryttarens hjälper, annars blir det svårt :p Men alla rörelser kan en häst inte göra av naturen - hästarna har förutsättningar javisst, men ingen häst i frihet skulle utföra tex skolor eller piaff eller passage med den samlingsgrad som vi vill se under ryttare.

Att få hästen att utföra skolor väl handlar inte om ett särskilt kommando (till skillnad från tex galoppfattning) utan om en kombination av grundläggande hjälper - som en tillräckligt utbildad och gymnastiserad häst svarar på. Om vi kan kalla det hästen gör för en öppna eller sluta hänger på om den kan utföra rörelserna med tillräcklig bärighet och böjning - så även om hästen förstår ryttarens hjälper betyder det inte att man kan påstå, tex i en annons, att hästen gör öppna och sluta om den bara klarar av att gå på tre spår men utan korrekt böjning och bärighet.
Ett embryo till skolor, eller en antydan till öppna/sluta som arbetsredskap kan man be vilken häst som helst (som har kommit lite längre än att bara precis vara inriden, naturligtvis) om.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.