sköldkötlar?!?!

L

Liza

Vet inte om jag har stavat det rätt men jag hoppas att ni förstår vad jag menar...
Jag var hos vet. med min goldenkille igår. Han har tappat så mkt hår och har så matt päls, så jag tyckte det va dags att gå dit.
Vet. undersökte min vovve och kom inte på någon riktigt bra anledning till varför han hade dessa pälsproblem...
Han lyssnade på hjärtat och tog pulsen. Pulsen va lite svag..aaaa!!!
Han sa att vi kunde ta ett sköldkötelprov, och själklart så gjorde vi det.
Vad är det?! Är det nån som har hund med sköldkötelproblem?!
Jag har även bytt hans foder för ca 3 veckor sen, från Doggy Original till Royal Canin Sensitive...men inte det fodret som är så dyrt och jag har hört att det ska va bra har inte hjälp moit hans tråkiga päls?! Vad göra?!
Ursäkta att jag skriver så slarvigt..men jag sitter på jobbet och chefen kan se mig...
Hjälp mig om ni kan!
Mvh Liza

Sv: sköldkötlar?!?!

Jag som har ett älskat "måndagsexemplar" av golden en kille på fyra år. Jag vet...min hade dåliga värden och hade hudproblem. Nu äter han 4 Levaxintabletter om dagen och allt är ok igen. Man får hålla på livet ut och det kostar ngra hundringar i månaden om man slår ut det.
Det behöver ju inte vara det felet på din. Det är att sköldkörteln oftast tillverkar för litet ämnesomsättningshormon och i tabl levaxin innehåller tyroxin som hormonet heter. Man får ta några prov i början så att man hamnar rätt. Hoppas det blir bra med din vovve!! fr a är det skönt om det inte behöver bli långvariga hud och pälsproblem.

Tack för svaret!
Okey..det känns skönt att man kan behandla det i alla fall..
Jag får se vad provet visar..men ändras pälsen utav Levaxinet?!
Mvh Liza

Nu har jag ingen erfarenhet av hund med hypothyreos, men jag har själv ätit levaxin i drygt 10 år pga underfunktion i sköldkörteln - och jo, pälsen (eller i mitt fall, håret ;) ) blir bra igen när man kommer på rätt nivå. Det kan ta ett litet tag, dock. Men om det är sköldkörteln som spökar, så ska du se att du får tillbaka din pigga och glada hund när medicinen verkar, med glansig päls och allt!

Tänkte bara fråga om någon vet vad det annars kan vara om det inte är fel på sköldkötlarna? Han har såååå tråkig päls...
Mvh Liza :confused:

Hur länge sedan var det du avmaskade honom ? Om nu din hund har fel på skölkörteln så meddela detta till uppfödaren, det finns ofta en ärftlig faktor.

Liknande trådar

Hundhälsa Min mammas gamla bordercollie var hos veterinären idag för att undersöka en hälta. Inget allvarligt hittades, men nu är vovve ordinerad...
Svar
5
· Visningar
912
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Vill börja med att skriva, att detta är bara en diskussionstråd, inte, vilket foder är bäst. Det finns ju en uppsjö av foder av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 607
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Kastrerade min snart 2 åriga tik för 3 månader sedan. Fick rådet av vet. att sänka fodergivan hon fick redan från första början eftersom...
Svar
2
· Visningar
1 506
Senast: lizzette
·
Övr. Hund Jag undra lite vad ni hundfolk här på buke tycker om hundmat med grönsaker? Själv anser jag att det är totalt onödigt och inte naturligt...
2
Svar
34
· Visningar
3 407
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar