Hundmat med grönsaker och lite andra frågor ang hundmat

Sv: Hundmat med grönsaker och lite andra frågor ang hundmat

"Mycket" är ett extremt relativt begepp som är öppet för stora tolkningar när det kommer till att sälja en produkt. För Doggy kan "Mycket kött" innebära 15%, för Purina kan det innebära 95%.

"Idag kom det mycket snö."

Ja där har du en poäng faktiskt! Så har jag inte tänkt :p

Men så tänker jag på en sak.

Har läst rätt många där flera sagt att tex Doggy är ett skit foder, en del säger att Royal är ett skit foder. Så vad ska man då ge för foder om man inte ha råd att punga ut över 500 spänn? (få rabatt på Royal och behöver bara betala 500 spänn ungefär)
För tydligen så måste man nästan ge över det priset för att folk inte ska säga att det är ett skit foder. Något som inte är så kul att höra när man ser att sin hund mår bra på det. Man få då känslan av att man är en dålig hundägare som ge sin hund dåligt foder trots att den mår bra av det.
En hund jag känner till äter Friskies (utan grönsaker). Det är en väldigt kräsen hund som har väldigt lätt att tappa vikt och bli tunn. Friskies gillar han, håller vikten på det trots att han endast äter en gång om dagen. Alltså mår han bra av det fodret. Är det då ett skitfoder för just den hunden?

Jag tänker fortfarande efter annat foder till min hund, men vet inte vad jag ska kunnas tänkas ge till honom. Mitt mål är ju att hitta ett foder som min hund mår BRA av. Men som inte får kosta mer än 500 spänn. Royal är jag lite skeptisk till men än så länge funkar han jätte bra på det.

Fiffi1Vad är priset på Standart?

Kan ju faktiskt vara så att de bättre bolagen faktiskt vill tjäna pengar på att tillverka bra hundmat.
PL

Jag menade inte att JAG ställde mig den frågan, jag har redan svaret. Däremot kanske man borde fundera över det om man gör uttalanden som "Det finns ju i maten så då måste det ju vara nyttigt!"

Om du jämför alla olika varianter av Royal o Doggy så blir det massvis av kombinationer så din fråga är inte relevant.
PL

Skall du jämföra måste du ju utgå från vikten på vad hunden behöver per dag o inte jämföra volym med vikt. Sen måste man jämföra med vilket behov ens egen hund har per dag. Att jämföra utgående från behovet om står på påsen är helt förkastligt.
PL
Du har rätt, ursäkta om jag var otydlig, ville få fram poängen med olika mängd/volym/vikt som behövs för olika foder.
Vad som står på påsen är oftast ointressant, det är hundens hull o allmäntillstånd som skall avgöra.

Senast ändrad:

Nä det har jag inte glömt. Som jag svarade innan så var det för att jag kan inte tänka mig att hundar äter majs, äpple eller andra grönsaker/frukter ute i det vilda. Därför skrev jag att det ansågs onaturligt med grönsaker. Likadant med kattmat som innerhåller grönsaker. Då katter inte äter grönsaker.
Nu är varken majs eller äpplen grönsaker.

Okej så därför har de inte grönsaker i all hundmat, låter mer vettigt att de gör så. Det vet jag att det är utfyllnad, men jag har läst värre ingredienser i hundmat än vad Royal ha tex. När jag läste det vred sig magen på mig för det verkade fruktansvärt äckligt och ja..urk helt enkelt. Och den hundmaten kostar ungefär 800 spänn och många säger att det ska vara jätte bra foder. Medans jag aldrig ens skulle få för mig att ge det till min hund. Ang utfyllnad för att maten ska bli billigare så är i så fall Royal väldigt dyrt, få ge 620 spänn för 15 kg. Doggy 179 för 14 kg. Det jag menar med dyrt är att jag tycker att det är mer skit i Royal än Doggy

[Eftersom man ger mindre av fodret X så håller det ju även längre än vad foder Y gör. Alltså blir ju foder Y dyrare. Men hur vet man då hur mycket man ska ge sin hund? En fråga som dök upp i huvudet på mig nu när vi kom in i detta. Om vi då säger att Y är Doggy och X är Royal. Min vovve är som sagt 6 månader gammal. Normal aktivitet så som promenader och lekar. Hur många dl om dagen ungefär skulle han behöva på respektive Doggy och Royal?
Kan jag inte uttala mig om, eftersom jag inte ser/känner din hund o inte heller vet hur dess hull o aktivitet är.
Det som står på foderpåsarna är en rekommendation, inget annat.

Sen är det ju så att det är inget linjärt samband mellan näringsbehovet vid olika utfodring.
Om tex en soffhund behöver lika mängd av ett bra o ett dåligt foder så kan en hårt arbetande hund utan vidare behöva den dubbla mängden av det sämre fodret.
Dvs vid högre näringsbehov ökar kravet på smältbarhet , i praktiken till stor del kravet på fetthalt men inte bara detta.
PL

Hundar mår bättre av en viss mängd fiber i maten.
När det gäller katter så skulle jag tro att de jag sett med omfattande spontana förstoppningar skulle klarat sig bättre med lite mer kostfiber.
PL

Senast ändrad:

Sen är det ju så att det är inget linjärt samband mellan näringsbehovet vid olika utfodring.
Om tex en soffhund behöver lika mängd av ett bra o ett dåligt foder så kan en hårt arbetande hund utan vidare behöva den dubbla mängden av det sämre fodret.
Dvs vid högre näringsbehov ökar kravet på smältbarhet , i praktiken till stor del kravet på fetthalt men inte bara detta.
PL

Det enklaste är ju att titta på hunden :angel: Är den fin i hull och päls, skiter normalt och är frisk så funkar troligen fodret - oavsett vilket pris man betalar eller vad som står på påsen.

Jag tycker dessutom att det är rätt vettigt att variera hundarnas matintag en del. Jag kan inte barfa eller ge färskfoder men de får en hel del rester och varierande foder. På så sätt så minskas risken för brister eller överdosering än om de benbart skulle få samma torrfoder i samma mängd hela sitt liv...
Hur många här i tråden har koll på exakt hur mycket fett, proteiner och sådant när det gäller sin egna mat?

Men om man vill gå vidare o se vilket foder som ger mest för pengarna blir det lite mer komplicerat, är man beredd på att ha en hund som skiter hela tiden kan även en hårt arbetande hund fungera på ett billigt foder, själv ser jag en risk för magproblem o tänker inte testa.
När vi hade en massa slädhundar körde vi med ett billigt torrfoder i kombination med slaktavfall o vitaminer/mineraler.
PL

Jag skulle aldrig stoppa i min hund det jag själv äter så jämförelsen haltar lite :p Jag har dålig självdiciplin, hunden kan jag styra för han har inte det valet. (eller ja, mina djur i allmänhet).

kl

ang. äpplen och grönsaker: min hund har idag gladeligen satt i sig en halv morot, vilket han får då och då. Fd grannhunden äter gärna äpple. Hade de hittat grönsaker i naturen men inte kött hade de nog gärna ätit det.

standardt är ett innehållsmässigt bra foder som kostar under 500 kr. Jag betalar 470 med frakt fram till dörren :)

Flera av mina hundar har varit helt galna i hallon, blåbär o lingon m fl bär.
Brukar vara ganska svårt att kalla in dem där de står o betar/plockar bär.

Men så tänker jag på en sak.

Har läst rätt många där flera sagt att tex Doggy är ett skit foder, en del säger att Royal är ett skit foder. Så vad ska man då ge för foder om man inte ha råd att punga ut över 500 spänn? (få rabatt på Royal och behöver bara betala 500 spänn ungefär)
För tydligen så måste man nästan ge över det priset för att folk inte ska säga att det är ett skit foder. Något som inte är så kul att höra när man ser att sin hund mår bra på det. Man få då känslan av att man är en dålig hundägare som ge sin hund dåligt foder trots att den mår bra av det.
En hund jag känner till äter Friskies (utan grönsaker). Det är en väldigt kräsen hund som har väldigt lätt att tappa vikt och bli tunn. Friskies gillar han, håller vikten på det trots att han endast äter en gång om dagen. Alltså mår han bra av det fodret. Är det då ett skitfoder för just den hunden?

Jag tänker fortfarande efter annat foder till min hund, men vet inte vad jag ska kunnas tänkas ge till honom. Mitt mål är ju att hitta ett foder som min hund mår BRA av. Men som inte får kosta mer än 500 spänn. Royal är jag lite skeptisk till men än så länge funkar han jätte bra på det.

Fiffi1Vad är priset på Standart?

Det är fler som svarat på priset. Jag har ingen erfarenhet av fodret själv men har läst att fler rekommenderar detta foder, de som är duktiga att läsa innehållsförteckningar och som använder fodret själv och ser resultat.

Jag har bara erfarenhet av Royal och färskfoder. Min hund funkade bra på royal och uppfödaren hade alltid fodrat med detta foder. Så det kan ju inte var så dåligt, men det kanske finns bättre.
Klart bäst har mina hundar mått på färskfodret och det känns bra att servera mer naturlig mat, de tycker att det är gott och tiken slår ofta kullebyttor när det är dags för mat. Sånt gör också att man mår bra när man haft en hund som inte ätit sina torrfoderkulor.
För tiken på 30 kg betalar jag runt 500kr för mat i månaden. Köpte en gammal frysbox som står i garaget där jag förvarar fodret.

Min rottis alskar frukt och gronsaker. Hennes favoriter ar apple, morot, och sotpotatis... men de bar och annat hon provat gar ocksa ner med fortjusning. Oh... persikor, hon alskar persikor. Jag kan inte ta henne med mig nar jag aker till en "sjalv plock", hon skulle ata sig sjuk.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 574
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 432
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 055
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 302
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka