skola in på kandaret

_carmenzita_

Trådstartare
Har sökt i forumen men hittar inte de svar jag letar efter, så min fråga till som skolat in era hästar på kandar själva är:

- Hur gjorde ni?

- Vande ni först hästen vid två bett i munnen?

- När ni sedan red på det första gångerna, lät ni stången vara och red endast på bridongen?

- När började ni rida skolorna osv med både stång och bridong?

Berätta om hur det var för er, vad som kunnat göras bättre, vad som var bra osv osv.

Naturligtvis förutsätter det att hästen är så pass skolad att den kan ridas på kandar, vilket min inte riktigt är ännu, men anser att man borde kunna vänja den vid två bett i munnen så att den är "färdiglekt" när det väl är dags för den typen av ridning.
Jag har ridit på kandar tidigare, men bara på färdiga hästar, därav mina blygsamma frågor.

Sv: skola in på kandaret

Jag börjar alltid med kandar så tidigt som möjligt, typ ett år efter att hästen blev inriden...MEN jag har det bara på i skritt turer på lång tygel i skogen första 15-20 gångerna!
Sen är det beroende på häst hur och vad den tycker om kandar, det märker man ganska fort.
Jag brukar rida vanligt som på äldre hästar, och funkar det inte så fortsätter jag med lång tygel 10 min för att sedan korta upp igen och testa...MEN man måste som på alla hästar ha stången relativt lös.

OK, då har jag tänkt någorlunda i rätt riktning då.

Första gångerna du betslat med kandar, har du bara betslat utan att rida? Min häst är 5 år gammal och går LB för dagen.
Fler tips att tänka på?

Senast ändrad:

Jag tar på kandaret som vanligt när jag tränsar med träns, sen ut i skogen i skritt på långa tyglar...skulle jag behöva ta i hästen gör jag det försiktigt med bridongen.
Tycker inte man ska vara för "fjompig" för då lär dom sig aldrig...sen efterhand om hästen trivs mm, så har jag på kandaret istort sett varje gång i skogen(3 dar/veckan)men jag börjar inte TRÄNA på kandaret förrän efter kanske 1/2-1 år.

jag började lite smått på sommaren när min var sex år.
red ut de första gångerna och red mest på bridongen. nu går ju min häst iofs en del på pelham osv också, så stångverkan var eg inte alldeles nytt för honom.
tog det sedan steg för steg med seriösare dressyr, red inga krumelurer direkt de första gångerna (även för att komma in i det själv då jag ej hade ridit på kandar tidigare).

började rida m kandar på allvar (nån gång i veckan) i januari (när han precis blivit sju år) två veckor innan vi skulle starta vår första LA:6. var min tränare som tyckte att det var dags att prova då.

rent allmänt om kandar har iaf jag som riktlinje att allt som fungerar med kandar ska fungera på träns först.

rent allmänt om kandar har iaf jag som riktlinje att allt som fungerar med kandar ska fungera på träns först.

Tack för svar men det där visste jag redan. Har ridit på kandar tidigare men på skolade hästar, min är unghäst och jag har ALDRIG skolat in nån häst på stången.

Som du lade upp det i din beskrivning så har även du bekräftat mina egna tankegångar.

jag har lärt mig att den dagen hästen är färdig för att gå på kandar så sätter på man på kandaret och rider på det bara..

När min häst var befäst i byten och och skolor och då satte jag på kandar och det har inte varit några problem alls, dock rider jag bara med det ibland på träningar, max en gång i veckan och kommer att tävla på det för första gången i februari..

Min tränare har alltid gjort så, och enligt hennes gamla militär tränare är det ett bra sätt och jag tycker att det har funkat hur bra som helst, jag tror att vi gör större sak av det än vad det egentligen är, det är ju oftast ryttarens hand som gör att hästen inte accepterar bettet ( finns naturligtvis undantag, men den största anledningen tror jag är denna..)

Håller helt med dig! Man behöver heller inte ha för bråttom på med kandar - för de flesta hästar är det inget problem!

När min häst gick MsvB - tillviss del under förra året när hon gick MsvA,St.george, tränade jag bara på kandar ngn gång den veckan som jag skulle tävla till helgen. Nu när vi kommit ett snäpp högre och tränar mkt samlingar, piaff och passage så rider jag på kandar alla dagar förutom dom dagar hon joggas eller går i skogen. det är så min tränare tycker man ska göra och det låter vettigt för mig!

Nu har jag en häst som trivs på kandar - har man en som inte gör det får man kanske göra annorlunda!

/Z.

Låter som så jag har tänkt också =)

Min trivs också jättebra på sitt kandar, bättre än på vanligt bett, men jag annar att det det kan bero på betet, har haft två hästar som har varit förtjusta i sprenger betten kk ultra och det har jag på hennes kandar men inte på hennes träns utan där har jag bara ett vanligt globus bett, ska köpa ett vanligt sprenger bett till tränset med och se om hon kanske gillar det bättre...

Då måste du säga om det vart nån skillad sen! För i så fall måste jag oxå pröva det:D Men dom är ju så dyra så jag vill inte slänga ut pengar påd et om det inte funkar!

Jag är egentligen skeptisk till det där med att trixa med bett (jag menar inte att du gör det), men det låter som att vi har lite samma filosofi!

Vad har din för "problem" med att gilla tränsbettet? Alltså hur märker du att hon trivs bättre på kandaret! (Kul å se om dom är ännu mer lika:p )

Nu kanske vi (läs jag) får skäll för att jag trillar utanför ramen:o

/Z.

Haha, jag är inte heller så mycket för att trixa med bett men jag märket hur mycket bättre hon trivs på kandaret genom att hon lödrar mer och ligger snäppet bättre på det än på tränsbett.. Så ja, jag får chansa..

Min förra c-ponny ville bara ha sitt sprenger bett, han började gapa när jag bytade + att han ville ha ett som var typ en-två storlekar för stort, de som köpte honom har kvar det för de märker också hur bra han trivs på det..

Ska rapportera till dig så fort jag har testat =)

Nu har jag en häst som trivs på kandar - har man en som inte gör det får man kanske göra annorlunda!

Ja det får man :angel:
Min går iofs i perioder, ibland går han super på kandar, och ibland är han en vandrande katastrof. Går han för ofta på kandar blir han för lydig och bjuder inte fram hundra ärligt. I katastrofperioderna är det inte lönt att ens tänka på kandar, utan då blir det träns för hela slanten tills han bjuder fram riktigt bra till handen, då kan man smyga in kandaret ibland igen... Som tur är brukar han funka på kandar på tävling även om det är katastrofläge på hemmaplan.
Men nu har jag bytt kandarbett så det kanske blir ändring :idea:

Min häst löddrar nästan aldrig - hon har vad end el kallar "Master mun" Fast med kandaret gör hon faktiskt det :bow: Plus att jag har kommit på att jag inte ska dra åt nosgrimman nästan alls! på tränset går hon bara på remont!

Ser fram emot rapporten:p

/Z.

Jovisst är det så! Även på min som gillar kandaret. Känns hon inte bra på tränset sätter jag ju inte på kandaret. Det går oxå i perioder som när det är pälssättning/fällning, ibland vid brunst. (även om hon är ett dröm sto i det avseendet:bow: )

Jag har märkt att om hon blivit minsta vass i kindtänderna så märks det 10 gånger mer på kandaret! Beror nog på nosgrimman mer än bettet iofs.

Men visst är det ett pyssel:D

jag började lite smått på sommaren när min var sex år.
red ut de första gångerna och red mest på bridongen. nu går ju min häst iofs en del på pelham osv också, så stångverkan var eg inte alldeles nytt för honom.
tog det sedan steg för steg med seriösare dressyr, red inga krumelurer direkt de första gångerna (även för att komma in i det själv då jag ej hade ridit på kandar tidigare).

började rida m kandar på allvar (nån gång i veckan) i januari (när han precis blivit sju år) två veckor innan vi skulle starta vår första LA:6. var min tränare som tyckte att det var dags att prova då.

På förra hästen gjorde jag ungefär som du, men han hade aldrig haft stång i munnen tidigare och känslig mun. Men det gick bra.

På den här har jag provat gummipelham ett par gånger och hon verkar gilla stångverkan nästan bättre. Har nu rakt tränbett = bättre än ledat. Så jag är mer bekymrad över att få henne att acceptera bridongen.

SKa prova kandar nu när hon är sex men tror inte det blir någon stor sak eftersom hon accpeterat stångens verkan. Det är i så fall att ha två bett i en liten mun men axel har tipsat förrut om smalare stänger.

jag spänner inte på min heller, skumt är de släkt eller? :rofl: Hon trivs med att den är väldigt lös, så då får den vara det :)

seriöst?? jag bör mao skaffa ett kandar och börja vänja min häst vid det? Jag HADE ju tänkt rida med kandar någon gång i livet..
och som ni säger.. rida ut på lång tygel. :confused:

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
839
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 230
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 743
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar