Sv: "Skogsövningar"
Förstår inte heller frågeställningen riktigt, jag har ridit mer eller mindre enbart i skogen senaste 3 åren och förbättrat vårt dressyarbete en hel del under den tiden.
Rider i tallskog som förvisso har mer eller mindre anlagda ridvägar, men är man lång på en stor häst får man ducka lite ibland ändå.
Skänkelvikningar, öppna och sluta längs stigarna funkar hur bra som helst, vända runt träd, flytta undan bakdelen i svängar eller runt sagda träd, planera in moment till vissa punkter (galoppfattning vid trädet, etc.) och träna övergångar och tempoväxlingar med på förhand bestämt antal steg, etc. Brukar också träna ryggning i lättare nedförslut, väldigt bra styrketräning för pållens bakben! Och allt funkar precis lika bra i skogen som på bana.
Är underlaget tjorvigt kan man ju hålla sig i skritt och träna skolor och annat, och passa på att trava/galoppera när det blir bättre underlag.
Det enda som är svårare är väl volter, som jag ser det. Vi har sån tur att skogen öppnar sig på vissa ställen och där finns gamla ridvolter som fortfarande går bra att rida på, så där kan man finslipa några varv om man vill.
Det enda jag märker nu när ajg börjat rida något pass/vecka i paddock (för tränare) är att det allra sista i "perfektion" kanske gått lite förlorad i skogen. Det märks mindre väl i en skog på en stig om en avsaktning eller galoppfattning blir något sen, men i en paddock märks det så mycket tydligare om jag inte vänder där jag tänkt eller hinna lägga en fattning i ett hörn.. Men det beror ju inte på skogen i sig, utan att jag faktiskt tar det lite mer piano i skogen än i en paddock