Skogsmulle på 9 år

Grålly

Trådstartare
Jag har ett nordissto på 9 år, som jag haft i ett år nu. Hon hade inte blivit riden på 3 år, och var överviktig, när jag hämtade henne. Hon hade mycket svårt att lita på folk, och var allmänt sur och grinig. Jag började skritta ut med henne, och allt gick jättebra. Nu litar hon på mig till 100%, är en underbar skogsmulle-ridhäst. Men hon kan ju ingenting.. Alltså, hon har aldrig utbildats på något sätt, utan har bara struttats omkring på i skogen. Och jag kan ju inget om att utbilda hästar! Jag vill ju inte att hon ska bli värsta tävlingshästen, utan vill bara att hon ska kunna hjälperna, och så. Jag bor i en liten by, långt åt helvete ifrån närmaste lilla stad, och jag vet inte vem jag ska ta hjälp av, eller var jag ens ska börja. Känner ingen hästkunnig heller.

Hur ska jag göra? Jag vill inte skicka henne på nå slags tillridning nånstans, aldrig i livet.

Tacksam för alla svar.
 
Sv: Skogsmulle på 9 år

Hur länge har du ridit och hur mycket kan du??
Man måste ju inte vara expert för att utbilda en häst om du bara vill att hon kan grunderna.
 
Sv: Skogsmulle på 9 år

Hur länge har du ridit och hur mycket kan du??
Man måste ju inte vara expert för att utbilda en häst om du bara vill att hon kan grunderna.

Hm, här vart jag bor finns inga ridskolor eller liknande, har ridit privat hos en kompis, och där har vi bara ridit ut i skogen och så. Sammanlagt kanske jag har ridit i 6 år? Så, balansen är på topp, men resten vet jag inte ;) Kort sagt, jag har aldrig riktigt ridit, mest struttat runt på hästarna. Hoppas du förstår hur jag menar..
 
Sv: Skogsmulle på 9 år

Tjao, då har du ju ridit en del och borde klara av att lära henne trav och galopp iaf! Bara att rida på och var noga med att berömma när hon gör rätt. Din kompis kanske kan hjälpa till ibland oxå?
 
Sv: Skogsmulle på 9 år

Tjao, då har du ju ridit en del och borde klara av att lära henne trav och galopp iaf! Bara att rida på och var noga med att berömma när hon gör rätt. Din kompis kanske kan hjälpa till ibland oxå?

Alltså, jag tror inte jag kan det.. Det känns smo att det är så himla svårt! Men t.ex. att lära henne att när man skänklar i vänster sida ska hon gå höger osv. måste ju vara jättesvårt.
 
Sv: Skogsmulle på 9 år

Tjao, det är ju såklart knepigare att lära henne skänkelvikning men att tränar trav och galopp är ju inte speciellt svårt!
 

Liknande trådar

Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 828
Senast: Palermo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 757
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 161
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp