Skogsharar

Sv: Skogsharar

Jag tror inte att det är tillåtet.

Det är inte tillåtet att fånga in vilda djur och behålla de i fångenskap. Men finns det möjlighet att lagligt få tag i svenska harar (som husdjur) så borde det ju rimligen vara tillåtet att både föda upp och sälja.

Jag vet att vår granne planterade ut harar här för kanske 10 år sedan. Då var vår harstam totalt borta så det behövdes. Och eftersom han inte fött upp dom så någonstans måste han ha köpt dom och han var inte direkt hemlighetsfull vilket jag tycker han borde varit om det var olagligt.

Man får i sverige köpa/sälja harar, änder, fasaner etc.

Utplantering av skogsharar har tidigare skett i omfattande utsträckning. Men sedan flera studier visat att effekten på beståndsnivå är minimal eller obefintlig har det blivit mer ovanligt.

Skogshare är mer svensk än fälthare, som planterades in under 1800-talet.

Senast ändrad:

Man får i sverige köpa/sälja harar, änder, fasaner etc.

Utplantering av skogsharar har tidigare skett i omfattande utsträckning. Men sedan flera studier visat att effekten på beståndsnivå är minimal eller obefintlig har det blivit mer ovanligt.

Skogshare är mer svensk än fälthare, som planterades in under 1800-talet.

Ja utplanteringen som grannen gjorde vart inte alls lyckad. Jag tror 1-2 harpaltar överlevde.
Vi börjar nu sen 2-3 år se harspår igen på i en sådan utsträckning så det kan vara värt att jaga.
Men eftersom bara jag rör mig i skogen och inte jägarna så vet jag inte om de vet om det - och jag tänker inte skvallra.

I Bollnäs! Haha, jag bor där, och har minsann aldrig hört om någon som säljer harar här, och det är en ganska liten stad :P Men jag vet inte, det finns väl harar i fångenskap också antar jag, men tjaaa... Jag vet inte.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 197
Senast: Maniac123
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
995
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 295
Senast: Puffindog
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 049
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama