skogshage (lugna mig)

S

SomethingCorporate

Jag har tjatat om att jag skulle vilja ha skogshage för att det är nyttigt för hästarna att lyfta på fötterna och att dom blir säkrare på foten att dom får ett bra vindskydd.

Och nu har vi ordnat så att jag ska sätta mina hästar i en delvis skoghage,
och de är ju jätte bra! :bump:
Helst för unghästen!
Men höns mamma som jag är så är jag livrädd för skador :crazy:
Sticksår, att dom ska fastna osv osv.
Jag har gått igenom hela hagen persnligen och sett till så att de inte finns någonstans att fastna och grenar och pinnar som varit avbrutna och stuckit rätt ut är avsågade.
(Är de något mer jag ska tänka på?)

Säg att skaderisken inte är så mkt större.
Och att ni som har hästarna i skogshage inte upplever att era hästar är mer skadade (jag berhöver verkligen höra de :angel: )

Sv: skogshage (lugna mig)

Mina hästar har "alltid" gått i skogshagar(eller "ängshagar" egentligen, men MKT sten och en del träd) och det är väääldigt sällan dom har sår eller skador... Faktiskt!
Dom tycker det är jättekul att gå inne bland träden, och blir himla sura när jag "tvingar" dom att gå på endast plan åkermark.

hej!
När jag o min familj bodde på hästgård hade vi ca 15 hästar där som mest. (inhyrningar) Då vi oxå hade ett STORT skogsbete så gick hästarna ofta där ...Jag har ALDRIG upplevt att någon av hästarna genom dom 15 år vi bodde där fick skador pga att de gick i skogsbetet.
Visst att nån kunde fått nån lite repa av en pinne nån gång men ALDRIG något annat....Hästar föddes för sjutton i skogen! :p

Släpp dom i skogen NU! :)

Jag upplever inte att dom blir mer skadade i skogshage, dom tycker bättre om att gå där än i en hage utan "skog". Det enda jag skulle tänka på är att inte ha grimma på i hagen.

Skaderisken är inte större. Stallägaren har en enorm hage som till stor del består av berg och skog (ja, där finns allt från vägar till ett sommarstugeområde, bilar och hav) och hon har aldrig haft någon häst som har skadat sig där.

Jag skulle tro att en häst som går i en platt grushage är mer skadebenägen eftersom den inte är van vid grenar, stenar och ojämn mark. Så kommer det en gång en sten där så snubblar den... det är min teori iaf.

Glimfeather - jag har samma teori som dig om snubbliga hästar så därför jag vill!

Worre - Har aldrig grimma på hästarna i hagen :)

Tack alla nu känns de bättre i magen :bow:

Nemas problemas att ha hästarna i skogshage. Min olyckskorp skadar sig lika mkt på plan backe som i min skogshage, där det finns både sten, stubbar, nedsågade träd, ordentligt nedförslut och annat hissnande. Bäst är det när hingstarna leker Leken Bryta Benet, där det gäller att fara fram i världens fart utan att , just det ja, utan att bryta benet. Hittills har ingen förlorat *puuuh*. Som tur är så börjar de snart gå över till vuxen ålder så jag ser en markant nedtrappning från år till år.

Då måste ju jag komma här och förstöra... ;)
Jag är helt övertygad om att skaderisken beror helt på hur hästen är.
Min valack kan inte (BÖR inte, åtminstonde)gå i kuperad hage med rötter mm. Han skadar sig direkt. Och då måste jag ändå tillägga att han är uppvuxen på stor lösdrift med stenar, rötter, skog, you name it.
Den äldsta hästen jag har kan man däremot släppa ut på värsta tänkbara hygget utan att hon gör illa sig. Och DET kan man inte tro om det kassaskåpet. :D
Minstingen har ännu inte gjort sig illa *peppar peppar* i nån av skogshagarna hon gått i...

Ja låtsas som att jag aldrig läst de där :angel:

Eller så gör vi så här;

Mitt äldsta sto har gått i kuperad skogshage i hela sitt liv och aldrig skadat sig. Unghästen har även hon hållt sig på benen.
Så ut med djuren i skogshagen du! ;) :p

Min häst och fyra andra kallblod gick i världens mest underbara skogshage i våras. Och trots att dom levde rövare, och galopperade i full kariärr mellan granarna så var det aldrig några skador :). Jag hoppas att dom får förmånen att gå där en tid även nästa år :).

På gården har vi alla möjliga sorters hästar, alltså inte bara "tåliga" kallblod, och hagarna är inte några plana gräshagar direkt, men inte heller några skogshagar iofs, men det har aldrig varit skador, på någon häst som kan kopplas samman till något i hagarna. Mugg, pga. lera en höst/vinter, på en vit arab :smirk:... är väl det enda.

Skogshagen: http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id509386.html

Måste få påpeka, att hästarna var mycket mer aktiva i skogshagen, det var mycket lek och bus. Och dom får ju naturligt vindskydd, samt lär sig gå ordentligt i terrängen. Och sen allt det goda som finns att äta, ljung, blåbärsris, osv. Och dom sätter naturligt muskler ju om det är mycket kuperat :).

Tack alla.
Ni säger precis vad jag vill höra :bow: :banana:

De enda hagrelaterade "skador" jag nånsin sett under alla år på mina hästar är en del ripor i täckena... :D Men har mina hagar en hel del taggbuskar också...

:) Jag har inte heller grimma på i hagen, men jag vet en del som har det :crazy:

Jag har haft mina hästar i skogshage och det har inte varit större skador än då dom gått på plan mark.

Vi har träd/sten/berg o alla våra hagar och det är toppen! Vindskydd och roligt att äta lite på, speciellt under vintern så de slipper bli så himla uttråkade.

Under sommaren får man ju tvinga dem att komma ut från träden, där är det ju svalt och mindre flugor =)

Och vi har på 18 år inte haft en enda skada som är relaterad till hagarna... :) Däremot fastnade min pålle med grimman en gång, någon okunnig släppte ut honom med grimma fast han aldrig har det annars, men han mådde bra, bara grimman som gick sönder :cool:

Jag säger bara en sak: Jag är sååå avundsjuk på alla hästar som har möjlighet att få gå i en skogshage! Jag o mina familj o kusarna bor typ mitt ute på en "slätt" med bara massa gärden. Jag drömmer om skogshagar med lite träd, o kuperad mark! Jag skulle inte tveka en sekund om jag fick den möjligheten!
Skaderisken beror ju såklart lite på hur hästen är.......Men de är ju födda i skog o mark! De lär sig att lyfta på benen, blir mindre snubbliga o säkra på foten. De får lite att göra, istället för att stå o glo i en "platt" hage. Ett o annat skrapsår kanske det kommer bli, men jag har alldrig hört om allvarligare skador pga sådana hagar!
O förresten, så skrapsår kan de ju till o med få om de typ står ensamma i en minihage, så det ä ju inge o bry sig om! Lr?
Släpp hästarna i skogshagen! Låt de njuta! För dä tror jag de kommer att göra!
SÅÅÅÅÅÅ avundsjuk!! :crazy:

tack alla!
jag väntar bara på den nya tråden
sen kommer dom släppas i skogen :D

Liknande trådar

Gnägg Har läst "hagtråden" och förundras. Finns dessa hästar på riktigt? Hästar som hellre är inne i stallet än ute i en vettig hage? Hästar...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
15 709
Senast: fio
·
Anläggning hej! Vi ska göra ordning en skogshage till nästa vinter. Mina hästar har alltid gått i skogshage framtill för fyra år sedan men när vi...
Svar
10
· Visningar
1 830
Senast: Silkisif
·
A
Träning Ni som har era hästar i en skogshage, har ni täcke på hästarna? Jag kommer att klippa mina hästar och behöver därför täcka dom. Jag...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: Annika_L
·
B
Hästvård Hej ! Jag tänkte berätta om en gård i nyköping som jag var och provred en häst på. LÄS FAST DET ÄR MKT, MEN DET ÄR SÅ HEMSKT...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 482
Senast: Zephira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar