Skog med skogsvårdplan, använda som hage?

psychogrrl

Trådstartare
Får man använda en skog med skogsvårdplan som hage och släppa på hästar under delar av året? Tittar runt bland gårdar (inte aktuellt nu, men drömma får man väl ;) ) och det är många som har ganska stora areal skogsmark.

Till sommarbete behövs ju betesmark eller vall, men på vintern funkar det ju ypperligt med skog. Om man då hittar gård med bete och vall tillräckligt för sommarbete, men med tredubbelt så mycket skog. Då vill man gärna kunna släppa på hästarna där också (lösdriftshage).

Någon som vet?

Sv: Skog med skogsvårdplan, använda som hage?

Ja, man får använda skog som hage. Risken med det är dock att hästarna skadar skogen så den förlorar sitt värde. Då menar jag inte bara genom att äta upp barken, även trampet kan skada rötterna så det kommer in rötsvampar. Ett alternativ är att avverka skogen, lämna så mycket träd du vill ha och ställa om marken till betesmark. Då förlorar du inte värdet på skogen.

Fast om bara en liten del av skogen är klar för avverkning så förlorar man väl väldigt mycket pengar, eller vad betalar man för när man köper marken? Om man avverkar och gör om till bete sjunker inte taxeringsvärdet då?

Bara en liten fråga jag undrat över när jag läst i annonserna, vad är S1- och S2-skog för något? Ålder? Klassificering på kvalitet?

tex den här gården (som exempel). Skogen står ju mätt i kubik också, vad räknar de på då? Hur skogen ser ut nu, eller när den är avverkningsklar? Om det finns en skogsvårdplan, får man då verkligen göra vad man vill med skogen?

Jag är ingen skogsexpert och har aldrig köpt någon gård, men rimligtvis är väl skogen av ett ganska stort värde. Jag tror att man helt enkelt får avväga den nytta man har av betesmarken mot värdet som marken skulle ge som produktiv skogmarken. Skogen ger såklart inkomster vid slutavverkning men samtidigt ger den arbete och kostnader under tiden den växer.

S2-skog innebär att skogen är klar för avverkning. S1 är yngre skog som kan avverkas, men ändå inte ingår i S2-gruppen.

I annonsen som du hade talade de om m3sk som står för skogskubikmeter d.v.s hela stammar med bark ovan stubbskäret. Det måttet används för skog på rot, t.ex. i skogsbruksplanen.

Om du vill ha information om skogsbruksplaner m.m. finns det information på Skogsvårsstyrelsens hemsida: www.svo.se

:)

Du betalar för den kubikmassa som står där i dag. Vill du göra en för tidig avverkning för att ställa om marken till betesmark är det upp till dig, men du kanske skulle höra med skogsvårdsstyrelsen om det är OK.

I annonsen står det en uppskattning av volymen som den är i dag. Uppskattningen kan vara fel eller rätt, men det är upp till dig att avgöra. En skogsbruksplan är bara ett tips om hur du ska sköta skogen. Det finns gränser för hur ung skog du får föryngringsavverka, hur stor andel ungskog du får ha och hur stor andel av den mogna skogen du får avverka på en gång. Ställer du om till bete slås en del av de här begränsningarna bort.

Ok, tack båda!

När det blir dags såsmåningom blir det nog att sätta sig ner och rådgöra med ett par släktingar som har en del erfarenhet inom området. Det är ju ganska mycket som ska stämma...

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 918
Senast: sthu
·
Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 201
Senast: Dorinda
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 917
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 346
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar