Skodjungeln..

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare kangaroo
  • Startdatum Startdatum
K

kangaroo

Hej!
Min häst tränar nu på riktigt bra och gått provlopp med mersmak. Börjar titta mig om efter lämpliga lopp och pratar lite med kusk och andra aktiva inom travet och de börjar direkt prata om tävlingsskor, hur jag ska sko henne till tävling :eek: :confused: Eehh hon går nu på flärpskor fram och jag tänkte tävla på det eftersom hon har fungerat så bra i träning på just detta. Men på andras reaktioner förstår jag att jag är dum i skålen. Hur är det egentligen, skor alla om sina tävlingshästar till finskorna på :angel: :confused:. Berätta - hur gör ni? Vad tränar ni på? Vad tävlar ni på?

Fia

för tillfället så har jag guldskor runt om. till start sätter jag på alu.+sula fram och guld bak.

själv fattar jag absolut INTE nånting om skodjungeln... Skulle handla vinterdojjor till pållen idag... hade fått utpekat i stallet vad han skulle ha, lätt som en plätt tänkte jag! jo sure... :o fanns ju verkligen hur många som helst!!!! lyckades till sist hitta några (efter att ha kört tillbaka en gång och tittat på skorna... :o ), men naturligtvis var det fel... att det kan finnas så olika guldskor!!! Å så skulle han ha typ guldskor fast inte guld (alltså skor... :cool: ), nämen broddar på vanliga skor... förvirrande... :crazy:
låter gamla tränare och kusken sköta det... fast skulle gärna vilja lära mig mer! nån som har lust att ta sig an ett hopplöst fall? :)
min pålle går iaf med vanliga järn runt om nu (kvalade med det idag :D ). Han har gått med päron fram innan...

Oftast tränar man väl på en annan sko men det behöver ju inte vara så. Funkar hästen bra på flappisar så varför byta?? Jag hör till den skaran som gillar flappisen, en snäll sko som låter hoven arbeta naturligt samtidigt som den ger lite tyngd i tån. Kan säga att många, många banrekord är satta med flappskon. Lars I Erixsson sa under hans guldår att varför alla hans kallblod började gå som tåget(rolex K, pålex K, truls K m.fler) var pga flappisarna :D . Han måste ha bytt ut dem nu då :crazy: :D .

Jag byter skor då vi startar, tränar på smala järn och falsade 15*6 guldskor, vid start byter jag till aluminium fram med sula och antingen mustads greppsko eller equinne greppsko bak*älskar den skon*. På vinterbana blir det aluminium broddat runt om.

Tvåårsmärren har jag just gjort en radikal balansförändring på inför kvalet och bytt från smala järn med sula till en öppen tå sko fram. Hon behöver lite hjälp på traven innan hon är nog stark att hålla ihop aktionen.

4-åringen går med pg-skor fram men då han närmar sig start så måste han lättas så mycket det bara går, helst barfota runt om men det går ju inte under vintern. Går det inte att köra barfota på sommaren så blir det halvrunda alu fram och alu greppskor bak. På vintern blir det alu öppen tå eller tvärtåad päronsko fram.

Tvåårshingsten har jag inget speciellt på-han går på allting man sätter på honom :D . Han gick sitt premielopp på flappisar och kvalade på smala järn runt om. det optimala är såklart att kunna ha så lätt som möjligt..
mvh jesse

Oj, glömde nyförvärvet! Han går på smala järn runt om nu och eftersom det isat i backarna fick jag möjlighet att testa honom lite och vid nästa skoning åker aluskorna på. Han var för tok för tung med järn och snöklampssula fram. Han kommer att gå på alu runt om, eventuellt en tvärtåad fram.
mvh jesse

Hej!
Jag har två hästar och valacken byter jag skor på men jag visste inte att man var "tvungen" som många verkar tycka. Jag leasar mitt sto som nu ska starta och i somras gick hon med halvrunda järn fram samt vanliga falsade järn bak. Vad jag inte visste, finns det halvrunda aluminum? Jag är relativt ny inom travet och har bara haft starthäst på sommarbana och nästa fråga blir, kan man brodda i aluminium. Min häst har lätt för att slå ihop vid sanbba farter, hinner ej undan med fram men har trots detta fungerat bra på flärpskon i träning, men kanske är ide att byta till start då :angel:? Jag har hjälp av två olika kuskar och de är rätt olika, den ena tycker att man ska köra barfota i ur och skur :D och nästa bryr sig inte om balansen, eller kan inte :eek: :D

Fia

Ja, det finns både halvrunda alu och halvrunda, tvärtåade alu, även hr tvtå i järn. Klart att det går att borra i aluminium men en vanlig standard då eller en tvtå. Det är möjligt att det skulle gå att borra en hr också med viss modifikation men då du broddar får du ju ändå inte den effekt man eftersträvar just med en hr.

Det dåliga med borrade aluminum är att det ofta blir gängpaj och man får byta skorna ofta=dyrt. Det finns aluminiumbrodd som man använder just till aluskor som sitter lite bättre,de ser lite annorlunda ut men för mig har de suttit som berget :) .

Prova med en tvtå eller till och med öppen tå ifall hon slår ihop. Det gör jag ju på min som sommartid går med hr alu. Det är en relativt vanlig sko.Eller sätt en tvtå alu med flappen?!

Det är inget fel att köra på en vanlig falsad det är ju bara att de slits så fort så man får köpa nya hela tiden. En falsad gulddojja håller en hel säsong om man sömmar om mellan skoperioderna*snål* samt att de får lite bättre fäste. Jag är rätt så insatt i det här med skor, man kan säga att jag är skoförsäljare.. ;)
mvh jesse

Min pålle går på järn runtom, falsade bak, han fungerar bra på det och därför vill jag inte byta, när han har tagit sig upp ur p21 träsket så kanske jag blir lite modigare (han hamnade inte där p.g.a skona utan för att matte ville köra själv :crazy: )... Vi har provat att köra aluminium runt om, vilket blev alldeles för lätt i värmningen, till den starten fick han halvtunga boots fram och då fungerade det bra, han blev rappare i steget än innan men hoppade på upploppet så nu är det järn som gäller tills han kommit in i den "riktiga" ruljansen igen...

Går hästen bra med flärpskor kan du gott starta med dem. Det finns inget som säger att man måste byta skor till start. Man ska ha de skor som man vet fungerar, det är ju dumt att chansa och sätta på några andra skor när det verkligen gäller.

Liknande trådar

Trav Hej! För några år sedan hade jag en tjej i min klass som inte hade så stor erfarenhet av hästar, dock gillade hon dem extremt mycket...
2
Svar
32
· Visningar
8 581
Senast: nattasa
·
M
Trav Börjar bli nervös inför vårt första kval. Har sysslat med ridhästar i över 20 år men inom travet är jag nybörjare. Men nu så ska min...
Svar
7
· Visningar
1 469
Senast: oki
·
U
Träning Min häst har varit skadad till och från i alla år som jag ägt henne. Tanken har hela tiden varit att hon en dag ska bli tävlingshäst i...
2
Svar
24
· Visningar
2 685
Senast: Hairspray
·
J
Hästmänniskan Är såååå ledsen, arg och förtvivlad... Köpte häst, den första, för ca 5 mån sedan och nu är hästen kraftigt halt på båda fram...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 327
Senast: boccia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V