J
joeva
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp
Så har jag oxå uppfattat det, det där med reklamation.
Det där med gårdsbesiktning... uppfyller det alltså inte undersökningsplikten. I så fall skulle väl INGEN köpa en häst bara bedömd efter en gårdsbesiktning???
Detta är gjort med okunskap, visste inte bättre då. Har aldrig haft/köpt häst tidigare... Snacka om att känna sig lurad.
Kliniken bedömde att man inte behövde röntga. Men så här i efterhand så skulle man väl ha röntgat hela hästen...
Men det verkar på alla som att det är kört för min del att hävda dolt fel oavsett fel?
Så nu står jag här med en dyr häst i både inköp och drift som är halt efter 4 månader (nu har det gått 5 mån) och kan inte annat än bara deppa... Man kan nog inte få en sämre start på sitt första hästägande.
Juridiken säger faktiskt något annat, felet ska reklameras så snart köparen får kännedom om det, utan dröjsmål alltså.
Det bästa är att reklamera direkt hästen börjar halta/uppföra sig konstigt, och sedan fördjupa det efterhand som man utreder om vad det är.
Nu tror jag det blir oerhört svårt att reklamera i juset det här fallet, det framgår inte hur mycket hästen kostat etc, det kan ju också ha betydelse för hur långt undersökningsplikten kan bedömas gå (röntgen etc). Men att hästen inte gått igenom första besiktningen och köparen trots detta valt att godkänna skicket efter gårdsbesiktning är ju inte direkt till köparens fördel.
Så har jag oxå uppfattat det, det där med reklamation.
Det där med gårdsbesiktning... uppfyller det alltså inte undersökningsplikten. I så fall skulle väl INGEN köpa en häst bara bedömd efter en gårdsbesiktning???
Detta är gjort med okunskap, visste inte bättre då. Har aldrig haft/köpt häst tidigare... Snacka om att känna sig lurad.
Kliniken bedömde att man inte behövde röntga. Men så här i efterhand så skulle man väl ha röntgat hela hästen...
Men det verkar på alla som att det är kört för min del att hävda dolt fel oavsett fel?
Så nu står jag här med en dyr häst i både inköp och drift som är halt efter 4 månader (nu har det gått 5 mån) och kan inte annat än bara deppa... Man kan nog inte få en sämre start på sitt första hästägande.