Är trav onaturligt?

Sv: Är trav onaturligt?

Nej travsporten sponsrar inte försäkringspremien för ridhästar, den bär sig själv. Det speglar ju premier och villkor för olika raser, och en av orsakerna till att det också skiljer sig markant. För hästar med en friskare statistik ger lägre premie medan den med högra sjukdoms statistik får också högre premier.

Så du tycker sadel, hage, rida är onaturligt men inte travsporten? eller hänger ja inte med...
Tidig ålder är både bra och dåligt om man kollar på olika sätt. Kroppen blir inte riktigt färdig utvecklad om man tränar hästen för tidigt, precis så som kan hända med oss människor. Börjar man att vänja dem tidigt vid miljön och sånt, blir det ju klart enklare att forma dem. Det är nog därför många travhästar är rätt duktiga på att hantera stress, enligt min erfarenhet. Klart finns det hästar som blir motsatsen också.

Om det finns mest varmblodstravare i sverige, så är ju det för en anledning? det är ju inte så bara för att. Det finns ju en bakgrund till att det är väldigt många varmblod? Tror ni verkligen inte att det ha med att travsporten är rätt hård pressad?

Jag vet inte mycket om islandshästar...men dem är ju helt annorlunda i kroppsbyggnaden...det ända jag vet är att dem bör bli inridna senare än andra hästar. Och vänta nu jag har aldrig sagt att trav är onaturligt, jag anser bara att travsporten är onaturlig.

Läste du över huvud taget vad jag skrev? Jag skrev "inte heller", alltså att travsport är inte naturligt för hästen med det är det inte att hoppa eller springa omkring i skogen med en ryttare på sig.
Skulle uppskatta om du verkligen läser vad jag skriver innan du svarar, man slipper många missförstånd då.

Jag skrev i mitt inlägg varför jag tror att det finns så många varmblod i Sverige - alldeles för många tar alldeles för lätt på det här med avel och träning av sporthästar på elitnivå. Och många misslyckas, och då måste hästen ta vägen någon stans och säljs då som ridhäst.

(med elitnivå menar jag alla travhästar i träning för start, inte bara de som startar typ v65)

Men däremot är jag ganska säker på att mycket av spelpengar från ATG går till ridhästarna och föreningarna.

Men däremot är jag ganska säker på att mycket av spelpengar från ATG går till ridhästarna och föreningarna.

Jag tror att många föreningar skulle bli väldigt glada om det vore så.:angel: ATG tillför pengar inom ridsporten men tyvärr landar dessa avsevärt högre upp än så, och är det någon förening som får ta del av några pengar alls så är det då inte de som skulle behöva dem. Och nu har jag inte summan, men detta var en av lockargumenten för att Islandshästförbundet skulle gå med i Ridsportsförbundet.

Nej travsporten sponsrar inte försäkringspremien för ridhästar, den bär sig själv. Det speglar ju premier och villkor för olika raser, och en av orsakerna till att det också skiljer sig markant. För hästar med en friskare statistik ger lägre premie medan den med högra sjukdoms statistik får också högre premier.

Menar du att alla ligger i sitt fack?

Försäkringspremierna är ju kriminellt dyra med tanke på att dom också är snart värdelösa..( ialla fall inom avels-delen)
En skadad travare behandlas ju ganska omgående och veterinärkoller är ju en rutin.
Halvbloden kan ju trava orent i månader utan att man tar tag i det.
Skadan blir ju då värre.

AM

Jo, fast går dem till ridsportförbundet går det väl till oss ryttare och föreningarna också? Det är väl ändå vi som är ridsportförbundet?
Jag tror i alla fall inte att vi skulle klara oss lika bra utan ATGs pengar.. vem de än går till i förbundet.

De pengar som hade blivit tilldelade islandshästförbundet hade uteslutande tillfallit landslags delen och inte något till lokalklubbarna.

Jag är fn med i 4 olika föreningar varav tre är med i ridsportförbundet, ingen av dessa får några som helst bidrag av ridpsortförbundet. Så gräsrotsnivån har inte så mycket att hämta tyvärr, vilket är synd för i många fall så behövs ett litet tillskott.

Om vi tar ett halvblod så kostar det dyyyrt att försäkra, om jag går in i vår egen ras islandshäst så är den betydligt billigare att hålla försäkrat. Det är också möjligt för mig att teckna en livförsäkring på en häst som är äldre än 15 år för oss gäller upp till 17 år. Detta sträcker sig även för raserna Arabiskt fullblod, Lipizzaner och Shetlandsponny. Hur premierna ser ut för varmbloden vet inte jag, men helt klart är att villkoren skiljer sig i de olika grupperna och likaså premienivån. Hur grupperna ser ut vet jag inte, premierna är dock baserade på hur ofta och kostsamma åtgärder som görs i varje grupp. Premierna bygger alltså på att vara självbärande.

vänta lite nu... menar ni att travsporten alltså är naturlig? att hästar springer för sitt liv (annars blir piskade) med en sulky bakom, och tätt inpå andra hästars sulky, runt på en bana? Trav är en mycket slitsam gångart!! det är ju därför många travhästar får problem med sina ben? det är däför dem är så billiga, det är därför det finns så många ridhästar som är travare?

För kolla här...travsporten tar en häst i mycket tidig ålder, 2-3 år är inte ovanligt. (då har dem inte växt klart, varken i ben och muskler) vilket gör att dem ännu lättare går sönder, för deras muskler pressas så hårt. När hästen inte klarar av travsporten sen, säljs den eller går till slakt, för den är ju inte värd ngt om den är sjuk eller inte funkar? (måste tjäna pengar på den, offtast) Så då tar dem ju bara in en ny travhäst, och börjar träna och tävla med den istället, för dem är ju inte speciellt dyra unga heller, sen går det såhär i en ond cirkel.

Alltså det måste vara rätt onartuligt, för många hästar klarar ju inte av det, eller varför finns det så många varmblodtravare på blocket?

Ojoj, här är vi pålästa vill jag lova!

Nej självklart är det ingen som menar att travsporten är naturlig för hästen. Det är ju givetvis ingen hästsport. Ridning, körning, trav, hoppning - allt detta är självklart helt onaturligt för hästen. Precis som det är helt onaturligt för en hund att bo tillsammans med en människoflock i ett hus. All djurhållning är onaturlig för djuren.

Att hästarna springer för livet och annars blir piskade kan jag väl inte annat än säga att du har helt fel för dig. För det första så upplever jag att travhästar har så mycket fart i sig själva att de njuter av att få sträcka ut - det har i alla fall de travare jag kört gjort. Aldrig haft en pisk med mig när jag kört travare faktiskt. I lopp tillåts enstaka drivningar sista halvvarvet, innan dess är det bara tillåtet med korrigering eller enstaka maning av hästen. En kusk som "piskar" hästen får garanterat böter och i vissa fall stängs han/hon av från tävlandet under en tid. Måldomarnämnden granskar loppen och dömer ut böter och avstängning.

Man börjar träna travhästar vid en ung ålder. Det är för att de ska hålla för den stora påfrestning som ett liv som tävlande individ innebär. För visst är det slitsamt, de hästar som tävlar intensivt är ju helt klart jämförbara med elitidrottsmän. Det är inte för att travarna är "utslitna" när de kommer från banan som de har så lågt värde som ridhästar. Det är för att de har svårare för många ridhäströrelser etc. Till exempel anses ju inte traven där travarna naturligt breddar med benen för att nå så hög fart som möjligt så önskvärd inom ridsporten.

Innan du dömer ut en hel sport som rena djurplågeriet så önskar jag att du såg till att ta reda på lite mer!

ja det spelar ingen roll varför dem går tiil slakt eller som ridhäst, frågan är varför det är så många travare som säljs som ridhäst? om man jämför med andra sporter...kan inte komma på ngt annat, än att springa så snabbt under press är inte naturligt för vilken varelse som helst.

Till att börja med finns det regler om ålder som gör att många travare säljs som ridhästar efter sin travkarriär. Kallblod får starta fram till det att de är 15, varmbloden får starta tills det att stona är 10 och valacker och hingstar är 12. Sedan är de för gamla för att travet skall tillåta dem att starta mer. De är pensionerade men med många glada år kvar som till exempel ridhästar.

Sedan finns det ju en massa travhästar eftersom travsporten är så stor och många travtränare har ju också flera hästar. De hästar som inte visar vilja, förmåga eller inte fungerar i vagn säljs ju då ofta som just ridhästar. Det går liksom inte att tvinga fram en vilja om den inte finns där, det finns hästar som inte har en tillräckligt bra trav för att funka i de farter som krävs etc. och många tränare väljer då att sälja hellre än att "kämpa på" med en häst som uppenbart inte kommer att passa för livet som travhäst.

Menar du att alla ligger i sitt fack?

Försäkringspremierna är ju kriminellt dyra med tanke på att dom också är snart värdelösa..( ialla fall inom avels-delen)
En skadad travare behandlas ju ganska omgående och veterinärkoller är ju en rutin.
Halvbloden kan ju trava orent i månader utan att man tar tag i det.
Skadan blir ju då värre.

AM

Premierna baseras på statistik ja. I det ingår bland annat ras och användningsområde etc. Som shireägare har jag således en MYCKET lägre försäkringspremie än mina bekanta med halvblod. Halvbloden har en sämre olycks och skadestatistik och används i högre grad för tävling = utsätts för större risker. Shirehästarna har en bättre statistik. Med andra ord får jag en lägre försäkringspremie eftersom jag inte beräknas komma att utnyttja försäkringen i samma utsträckning som de som har halvblod.

Att hävda att halvbloden kan trava orent i månader utan att man tar tag i det medan travfolket springer till veterinär omgående är dels inte helt sant och dels tycker jag att det är rätt onödigt att kasta skit på andra inriktningar faktiskt. De ridhästägare jag träffat har oftast varit väldigt måna om att deras hästar skall må bra, precis som de travhästägare jag träffat.

De människor som väljer att lägga en större del av sin fritid och en hel del av sitt kapital på att hålla häst är generellt sett väldigt måna om sina hästar. Sedan finns det som vi alla vet rötägg, idioter, sadister och annat elände bland människorna. Dessa finns inom alla discipliner.

Jisses, diskussionen blev hård ett tag där :d

Men tack för alla svar, härligt att höra att det finns vettiga hästmänniskor med vettiga svar på mina ibland rätt så konstiga frågor :D

Sen finns det alltid en och annan människa som ska säga emot, jävlas och bråka utan att ha bevis eller anledning till att säga så som dem gör. :angel: Skönt att det finns folk med koll då som kan hoppa in och rätta dem ;) :bow:

Självklart håller jag med dig om att traven är slitsam för hästen. Precis som det kan vara slitsamt för våra knän osv att springa. Men tränaren jag håller till hos galopptränar dom hästar det går med. Dom som det funkar med rids in och då är ett av önskemålen att dom ska bygga muskler. Annars har det ingen mening. Men det är även för att hästarna ska få göra något annat, Dom flesta stortrivs med det. Hästarna får gå ut och skrittas antingen med sadel eller framför vagnen. Jag tror dom flesta tränarna gör allt för att hästarna ska bygga upp muskler. Tror helt ärligt inte det är naturligt att hoppa jätte höga hinder (syftar på höjdhoppning för människor och hoppning för hästar) eller att springa super fort för människor, Hästarna börjar träna tidigt eftersom dom är helt annat byggda än en ridhäst. Man kan säga att ridhästarna börjar träna sent i stället. Travhästarna börjar tävla tidigt men slutar också tidigt. Stona blir ofta fölston. Ärligt talat är faktiskt ingen sport naturlig vad jag vet. Och ska man klanka ner på travsporten kan man lika gärna titta igenom dressyren och hoppningen också. Ja varför inte gå igenom alla olika sporter isåna fall? :) Inget elakt alls mot dig. Men blir lite irriterat när det känns som att alla bara klankar ner på travsporten och inte alls verkar se hur mycket kärlek och tid som vi hästskötare lägger ner på våra passhästar som faktiskt "bara" är vårat jobb. Att höra att hästen var urdålig att dom fortfarande springer sitt lopp. Att dom springer åt fel håll kan vara super jobbigt när man kämpar för att få en häst att gå bra.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 286
Senast: Boj
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Islandshäst Hej! Har börjat rida ett sto på 20 år nyligen, har själv haft islandshästar (för hobbyridning och klubbtävling främst) när jag var i...
Svar
14
· Visningar
2 079
Senast: Novisis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV