Sko / verka , vaccinera och avmaska?

F

ft_lover

nu kommer vi till dessa disskutioner då..
Jag undrar hur ofta ni anser att man behöver verka hovarna?
hur ofta anser ni att man behöver sko om hästen ( om man har skor )
hur ofta vaccinerar ni era hästar och mot vad ?
hur ofta avmaskar ni och vilket prepent ( elr vad ddet heteer) anser ni är bäst. snabba svar nu va ;) :D

Sv: Sko / verka , vaccinera och avmaska?

ft_lover skrev:
Jag undrar hur ofta ni anser att man behöver verka hovarna?
Detta är helt inviduellt. Vissa hästar måste verkas var fjärde vecka, andra var åttonde. Det finns även individer som går barfota och sliter sina hovar exemplariskt - dessa behöver bara kollas av hovslagare då och då (tyvärr är sådana individer sällsynta). Min häst går barfota och verkas var åttonde vecka på vintern, var sjunde på sommaren (sen har det hänt att jag ibland ringt hovslagaren efter sex veckor om jag tyckt att hovarna växt mer än vanligt).

ft_lover skrev:
?
hur ofta anser ni att man behöver sko om hästen ( om man har skor )
Även detta är helt inviduellt. När min häst hade skor, skodde jag om honom med sju veckors mellanrum.

ft_lover skrev:
hur ofta vaccinerar ni era hästar och mot vad ?
Stelkramp: var tredje år
Hästinfluensa: varje år
Botulism: varje år

ft_lover skrev:
hur ofta avmaskar ni och vilket prepent ( elr vad ddet heteer) anser ni är bäst.
Träckprovet får avgöra om jag avmaskar och med vad. Iår kommer jag inte behöva avmaska :)

Sv: Sko / verka , vaccinera och avmaska?

När det gäller verkning är det väldigt individuellt. Jag anser att man inte skall verka oftare än varannan-var fjärde vecka, men det beror helt på vad man menar med verkning också.
Jag "verkar" mina hästar numera var åttonde vecka och då är det inte mer än några millimeter att ta. Jag tycker inte att man skall vänta tills hovarna börjar gå sönder av sig själva innan man verkar.
Skoning tycker jag att 6-7 veckors mellanrum brukar vara lagom, men även det är individuellt.

Skall man ha hästen vaccinerad över huvud taget måste man ju följa "programmet", alltså som Albatross skrev
Stelkramp: var tredje år
Hästinfluensa: varje år
Botulism: varje år

inför avmaskning är säkrast att göra träckprov för att se om det behövs och mot vad. Om man måste avmaska skall man följa rekommendationerna på förpackningen för att undvika överdosering, som förstör naturen, eller underdosering som gör maskarna resistenta.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 837
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 918
Senast: Askur2017
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 634
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna