sko shiveringhäst på klinik?

Cillen89

Trådstartare
Har haft min shiveringhäst nu i 1½ år, och har haft samma hovslagare hela tiden, men som påpekat gång på gång att hästen är jobbig att sko och att han inte orkar sko hästen mer, men likaväl har jag fått en ny skotid varje gång.. Men nu sist så sa hovslagaren ifrån att jag får hitta en annan, vilket givetvis inte är så lätt och dem vi har i krokarna gillar jag inte alls p.g.a olika anledningar.
Så frågan är om man kan åka in på klinik och sko hästen? Där kan dem ju även ge lite lugnande så det blir trevligare för hästen.
Men jag funderade på om dem tar emot och skor shiveringhästar överhuvudtaget?
I mitt fall skulle det väl i så dana fall blir djursjukhuset i Helsingborg, då det ligger närmast.
Någon som vet? :)

Sv: sko shiveringhäst på klinik?

Ring o fråga, då får du svar direkt.
Kan tänka mig att det blir rätt dyrt med lugnande osv men det kan det vara värt om hästen mår bra i övrigt.
Lycka till

Jag ska ringa och fråga, först imorgon. Dem har bara jourtid på helgen, och det är ju inte direkt akut.
Var också rent allmänt nyfiken, om någon annan som kanske har shiveringhäst och skor på klinik eller liknande :)

Jag hade en shirehäst på foder som hade shivering i höger bak. I början trodde vi att han var allmänt bråkig, men efter några skoningar så bad hovslagaren mig att kolla upp det och det visade sig vara shivering. Veterinären skrev då ut ett lugnande medel som hette "vetranquil"(blandas ner i blötmat). Det funkade väl inte jättebra, för han blev inte mycket lugnare, men vi körde med det några gånger i alla fall och när det tog slut ringde jag veterinären och bad om att få ut nytt lugnande, och fick då prova ett annat medel som hette "Domosedan"(ges som avmaskningspasta, fast det läggs under hästens tunga..) och detta medel funkade superbra, nästan för bra. Hästen somnade nästan i gången även fast jag gav så mycket som det stog. Så man behöver troligtvis inte ge lika mycket som det står.

Så nej jag tycker inte du behöver köra hästen till klinik, men be veterinär att skriva ut något lugnande som du själv kan ge innan skoning. Och sen borde du nog låta kiropraktor eller liknande kolla igenom hästen för att se om det finns något han/hon kan göra för att lindra.
Det hade jag tänkt göra med min men hann lämna tillbaka honom innan jag tagit ut kiropraktor..

Märker man att hästen har shivering nån annan gång än vid skoning?

På ATG-kliniken här vet jag att en häst som har shivering skos, och de skor även andra hästar med problem som behöver lugnande.

Pratat med 2 kliniker här i krokarna, varav den ena Helsingborg enbart tar sig an hästar med hovproblem och den andra Stenestad tyckte det var okej som en nödlösning för en gång.
Så igår satt jag och ringde runt till hovslagare och fick till slut tag i en som verkar riktigt duktig, och som jag fick tid av om 3 veckor när det är dags :)
Och jag har ringt vet och bett om recept för oralt lugnande.. Hoppas det ordnar sig nu, lite nervöst med ny hovis, hästen är ju trotts allt lite speciell att sko med tanke på hans shivering och dels har jag läst diverse om oralt lugnande att det kan ge snedtändingar och vissa hästar som inte reagerat övht :crazy:

Pratat med 2 kliniker här i krokarna, varav den ena Helsingborg enbart tar sig an hästar med hovproblem och den andra Stenestad tyckte det var okej som en nödlösning för en gång.
Så igår satt jag och ringde runt till hovslagare och fick till slut tag i en som verkar riktigt duktig, och som jag fick tid av om 3 veckor när det är dags :)
Och jag har ringt vet och bett om recept för oralt lugnande.. Hoppas det ordnar sig nu, lite nervöst med ny hovis, hästen är ju trotts allt lite speciell att sko med tanke på hans shivering och dels har jag läst diverse om oralt lugnande att det kan ge snedtändingar och vissa hästar som inte reagerat övht :crazy:

Min erfarenhet av hästar med shivering är att problemet avtar markant om hästen bara är lugn, inget yttre som kan få hästen att bli spänd inträffar och hovisen är lugn,metodisk och låter hästen hinna analysera vad hovisen vill och menar. Jag har skott många shiveringhästar när det varit helt lugnt och det har aldrig varit några problem, så fort ngt yttre inträffar som plötsliga ljud eller rörelser så kan man ge sig fasen på att den spänner sig och benet börjar skaka för att snart "bomba" ner i backen.

Det bästa medlet för att sko en svår shiveringhäst är att sedera den med 0,6ml plegisil och 0,4 ml turbogesic. Turbogesic kan ges enbart om hästen är överkänslig för plegisil men turbogesic är nödnändigt eftersom den blockerar hästens bakbens aktivitet. Vid mkt svåra skohästar som notoriskt slår med sina bakben så är min livförsäkring att den drogats med turbogesic, visst det kan bli lite viftande i alla fall med det går i slowmotion.

Så den behöver inte skos på klinik för det är oftast bättre att sko den i sin närmiljö där den känner sig trygg. Däremot så kan det till en början vara smart att försöka sammankalla hovis och veterinär på samma tid och ta den extrakostnaden. Det brukar bli billigare än att transportera in hästen till klinik med allt vad det innebär.

Lycka till.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 914
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 902
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 997
Hästhantering Har en häst som jag har haft sedan april detta året. Han är åtta år och jag köpte honom från en hästförsäljare så vet tyvärr inte vad...
Svar
16
· Visningar
4 616
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka