Sko på klinik

Sv: Sko på klinik

Kolla med kliniken direkt är mitt tips! Åkte in och skodde min på klinik för att min ordinarie är sjukskriven- tänkte att sååå mkt dyrare kan det ju inte va..

Fick räkningen häromdagen- 2.338kr!!!!!!!!!!!!!!:eek:

Vanlig rundskoning med nya skor- helt sjukt!!

Kolla med kliniken direkt är mitt tips! Åkte in och skodde min på klinik för att min ordinarie är sjukskriven- tänkte att sååå mkt dyrare kan det ju inte va..

Men det är ju inte klokt!De måste väl ha gjort något annat också då eller?
Vi skor två tävlingsponnysar på klinik, inte för att de krånglar eller så utan bara för att vi är lite extra rädda om dem.
När vi beställer tid gör vi det direkt hos hovslagaren på kliniken och vi betalar inte ett öre mer än vad vi gör för vår ordinarie hovslagare.(1000/ponny)

Betalar 1464:- vanlig skoning hemma i stallet, verkning + skor runtom, skor var 4-5 vecka under sommaren :grin:. (Blev höjt nyligen)
Drygt 2600:- var 6-7 vecka vintertid då med flytsulor fram + brodd, billigt å bra. Undrar vad det kommer att kosta om t.ex 5år? Kanske är uppe i 3000:- per skoning:o
Dom tog 1200:- = tog av 4 skor före operation på klinik för 2 år sen och dom satte inte tillbaks dom utan dom lindade in alla hovarna i vadd + klisterlindor + silvertejp, för fullblodet är så ömfotad så annars hade vi inte kommit hem.

Över 40 års erfarenhet av hästar. Räcker det som källa? :cool: Det där med att hästar inte går att sko utan sedering p g a något de har upplevt för länge sen är ren bullshit. Blir hästen tränad på ett sätt som ger den självförtroendet tillbaka, går den utmärkt att sko utan sedering. Om den är smärtfri och man har en bra hovis såklart. Men det krävs tid och tålamod + kunskap om hur hästar fungerar. Och en ordentlig utredning på en vettig klinik så att man kan utesluta smärtrelaterad "bångstyrighet".
Vet man säkert att hästen bara har dåliga minnen får man träna den varje dag på att slappna av när man lyfter hovarna på den och ta ut sin hovslagare varje vecka, för att han/hon bara skall kunna lyfta en hov och sen vara nöjd.
Att man trycker i en häst en massa lugnande löser inga problem, mer än att den går att sko då. Det enda som händer är att den inte kan försvara sig.
Folk har också en benägenhet att välja det som passar dem bäst. Att säga att hästen inte går att sko för att den är rädd för en låda är enklare än att säga att jag tror att det är något fel på den. Man väljer själv vad man vill se/tro.
I de flesta fall beror det nog på ren okunskap, men det finns alltid en anledning till att en häst uppför sig som den gör. En häst förmedlar sin status igenom att uttrycka sig, sen är det upp till folk runtomkring om de vill lyssna eller inte.

Jag har bara 30 års erfarenhet och det jag har lärt mig är att man inte skall utesluta något - allt verkar kunna hända. Min nya ponny skoddes på klinik för ord hovis hade semester. Det visade sig att hon tyckte det var duktigt otäckt när hon hörde hammarslagen, hon fick lite sedering, skoddes lungt och stilla. När vi kom hem började vi öva, lyfta hoven, hamra och när hon är avslappnad så slutar vi. Vid omskoningen stod hon helt lungt och lät sig snällt skos. Skönt med sedering tänker jag då, hovis blev inte skadad, ponny var lugn och hon fick en positiv upplevelse av att bli skodd för första gången vid 5 års ålder.

Och jag fick hosta upp med 2 600 kr för skoning ro på klinik. Då slogs dessutom befintliga skor på igen (och skoningen var kass, trångskott som fan). Milt sagt en kalldusch...

(Skorna rycktes för en op, pga att hästen skulle från klinik till konvalescensstall eftersom jag var på semester i USA bad jag dem se till att hon kom skodd från kliniken till konvstallet.. Och nej, jag frågade inte vad det kostade, hade räknat med max 1800 kr - min ord hovslagare tar 950 kr, så tänkte att 'dubbelt upp ungefär' borde vara nog med råge.. jo men just det...)
Det var 2005 btw.

2003 betalade jag, på annan klinik 1300 kr för PGskor fram och vanlig omskoning bak (inkl skor och allt). BRA skott var det också.

Så det kan skilja rejält och håller med om FRÅGA FÖRST om pris.

Håller helt med dig! Folk är så himla lättvindiga, om det nu är så att hästem verkligen bara är rädd så får man jobba med den rädslan, inte bara säga att "så är det" och fortsätta droga den. :crazy:

Och jag fick hosta upp med 2 600 kr för skoning ro på klinik. Då slogs dessutom befintliga skor på igen (och skoningen var kass, trångskott som fan). Milt sagt en kalldusch...
Men det förstår du väl att det är mycket dyrare på klinik. De tvingas ju stå inne i stugvärmen. Går miste om att få köra bil till dig. Sen fattar du väl att det tar längre tid att lägga om gamla skor än nya.
Skämt och ironi åsido. Vet inte vilken klinik det var och det spelar i o f ingen roll. Vissa av veterinärklinikerna i landet har kunniga erfarna hovslagare. Hovslagare som strävar efter att uppdatera sin kunskap och vet att ingen hovslagare är bättre än hans/hennes sämsta skoning. Därför lämnar man heller inte ifrån sig jobb som man inte kan stå för.
Men..dessvärre finns det en tråkig och inte så kort svans av hovslagare som fläskar på för att de blivit klinikhovslagare. Som inte blivit det på grund av kunnande och yrkesstolthet, utan p g a "kontakter" eller pga anställande veterinärs okunskap eller oförmåga att bedöma arbetet.
Det handlar om hovslageri...inte hjärnkirurgi. Ta gärna betalt för arbetet men ockra inte.

Kan bara beklaga

Men det förstår du väl att det är mycket dyrare på klinik. De tvingas ju stå inne i stugvärmen. Går miste om att få köra bil till dig. Sen fattar du väl att det tar längre tid att lägga om gamla skor än nya.
Skämt och ironi åsido. Vet inte vilken klinik det var och det spelar i o f ingen roll. Vissa av veterinärklinikerna i landet har kunniga erfarna hovslagare. Hovslagare som strävar efter att uppdatera sin kunskap och vet att ingen hovslagare är bättre än hans/hennes sämsta skoning. Därför lämnar man heller inte ifrån sig jobb som man inte kan stå för.
Men..dessvärre finns det en tråkig och inte så kort svans av hovslagare som fläskar på för att de blivit klinikhovslagare. Som inte blivit det på grund av kunnande och yrkesstolthet, utan p g a "kontakter" eller pga anställande veterinärs okunskap eller oförmåga att bedöma arbetet.
Det handlar om hovslageri...inte hjärnkirurgi. Ta gärna betalt för arbetet men ockra inte.

Kan bara beklaga

Nu vet vi ju inte om detta skedde nyligen,, jo i.o.f. sig om man dagligen tar del av "här e mitt liv".. Vi vet heller inte omständigheterna kring just detta fall mer än att det "ordinerades" skoning från klinik till konvalicentstall från uppdragsgivaren.. Det måste finnas en logisk förklaring till varför en häst efter operation som är konvalicent inte klarar av att vara barfota..

Om detta nu är skrivet i nutid så ska ingen skit läggas på den utförda skoningen,, vi har ingen aning om hur det såg ut innan denna skoning utfördes.. Det (du och jag) däremot borde känna till är personerna som håller i fortbildningen och dom om några arbetar väl främst för att bidra till övriga kollegors yrkesstolthet..

Av 2 onda ting tvingas man i bland välja mellan pest eller kolera,,, har man kännedom om historik så är det nog klokt att trångsko en häst så att skorna till varje pris har en tjans att sitta kvar, främst under en konvalisent tid med tanke på vad hästägaren själv tidigare (nästan dagligen) deklarerat i ämnet tappskor.

Vi vet heller inte vilken klinik som kritiseras i just detta fall eftersom det verkar förefalla finnas klippkort mellan ett antal olika kliniker med ett 100% utfall av missnöje och ung bråd död.

Är detta utfört på den av mig senast kända besökande klinik så tro mig,, där finns både kompetens, kunskap utöver det vanliga när det gäller hovvård och främst yrkesstolthet...

En viss typ av självransakan och ödmjukhet skulle inte skada från vissa användare som ledsagade dig till ett inlägg i välmening från din sida..

Kan bara beklaga att notera att det som va så bra 2003 på en annan klinik och som jag anser det billigt senare blev en mkt dyr läxa.

Vill du ha mera grundläggande fakta, historik, och fallbeskrivningar så vänligen PM:a mig,, Jag hjälper gärna en kollega för att det inte i brist på delgiven information ska misskreditera en annan kollega.

Senast ändrad:

Och med detta vill du ha sagt - vaddå?

Tröttnar du aldrig på att skriva totalt meningslösa inlägg som i stort sett aldrig bidrar med något i en diskussion?

Du anser att alla andra ska hålla sig till ts huvudfrågeställning och du anser att alla inlägg bör vara kunskapsgivande.

Varför inte skriva lite trevliga och kunskapsgivande inlägg själv?

Men det är ju inte klokt!De måste väl ha gjort något annat också då eller?
Vi skor två tävlingsponnysar på klinik, inte för att de krånglar eller så utan bara för att vi är lite extra rädda om dem.
När vi beställer tid gör vi det direkt hos hovslagaren på kliniken och vi betalar inte ett öre mer än vad vi gör för vår ordinarie hovslagare.(1000/ponny)

Näe då- helt vanlig skoning... :)

Åkte dit för att min ord hovis var sjukskriven- jag vet att hovis på klinik är sjukt duktig så jag ville åka dit- klart att jag oxå förstår att det rimligen bordekosta mer på klinik än hemma- men mer än dubbla va väl liiite mer än vad jag hade räknat med..

Hursom är jag numer en fattig människa denna månad, men hästen är iallafall nyskodd m jätetfina fötter...! ;)

Vissa av veterinärklinikerna i landet har kunniga erfarna hovslagare. Hovslagare som strävar efter att uppdatera sin kunskap och vet att ingen hovslagare är bättre än hans/hennes sämsta skoning. Därför lämnar man heller inte ifrån sig jobb som man inte kan stå för.

Det är just där det blev 'fel' i just det fallet. Hade den klinikens hovslagare skott hästen hade jag inte alls knorrat lika mycket över priset, för då hade hon kommit hem så välskodd att man blivit tårögd. Men, han hade mycket, och tog in hjälp. Som INTE höll samma standard - alls. Men det gick enligt samma prislista..

Nu vet vi ju inte om detta skedde nyligen

---
Vi vet heller inte omständigheterna kring just detta fall mer än att det "ordinerades" skoning från klinik till konvalicentstall från uppdragsgivaren..

--

Av 2 onda ting tvingas man i bland välja mellan pest eller kolera,,, har man kännedom om historik så är det nog klokt att trångsko en häst så att skorna till varje pris har en tjans att sitta kvar, främst under en konvalisent tid med tanke på vad hästägaren själv tidigare (nästan dagligen) deklarerat i ämnet tappskor.

--

Är detta utfört på den av mig senast kända besökande klinik så tro mig,, där finns både kompetens, kunskap utöver det vanliga när det gäller hovvård och främst yrkesstolthet...

--

Kan bara beklaga att notera att det som va så bra 2003 på en annan klinik och som jag anser det billigt senare blev en mkt dyr läxa

--

Men herrejisses, är du onykter mitt i veckan? Det STÅR när det utfördes? 2003 respektive 2006. Det är dessutom INTE samma häst ens det handlar om.

Den första som skoddes med PG. Han rekommenderades PG av veterinären, för att ge mer stötdämpning åt carpallederna. Min dåvarande hemmahovslagare hade inte utrustning för att sko PG. Han trodde iofs heller inte efter att ha skott hästen i flera år att PG skulle fungera på den hästen. Men var beredd att om det fungerade med PG skaffa den utrustning som krävdes för att fortsätta sko hästen med PG.
Det var dock enklare att då den första skoningen be kliniken sko. Vilken JAG gjorde. Fanns alltså ingen veterinärrekommendation på att den skulle skos på kliniken, utan bara 'med PG'.

(Hästen gillade dock inte alls PG och i samråd med både veterinär, klinikhovslagare och min hovslagare drogs de av efter halva skoperioden och fick istället tåriktade skor. Vilket fungerade finfint i många år =)

Det andra 2006 så som sagt skorna drogs inför operation, det var på den tiden man rutindrog skorna inför alla narkoser. Operationen i fråga var att operera bort en ink från ett ögonlock för övrigt. Hästen i fråga var van att vara skodd och jag såg ingen anledning att prova släppa ut henne i hage utan skor. När hon skrevs ut från kliniken så fick hon utan restriktioner vara ute i hage osv, och hade fått komma raka vägen hem om jag bara varit hemma. Men jag befann mig då i USA, och valde då att under den vecka som var tills jag skulle komma hem låta henne stå i ett konvalescentstall i närheten. Och för att de skulle slippa behöva ta ut en hovslagare osv åt henne bad jag klinikens hovslagare sko henne inför utskrivning, vilket han lovade. Hon hade för övrigt INGEN historik av tappskor alls, och det fanns ingen anledning att trångsko henne.

Och om det SKULLE varit deras ordinarie hovslagare och då hade jag som sagt utan att blinka betalat 2600 kr och hon hade varit så fint skodd att man blivit tårögd. Och def inte trångskodd. Men nu la deras ord hovslagare ut det på en medhjälpare, som inte alls höll samma klass tyvärr.

Och ang 'senast kända besökta klinik' - så du har uppenbarligen helt missat vilken klinik jag använder, för det är inte den du tror. Den skyr jag som pesten så långt det någonsin går efter alla fel de gjorde just i samband med inläggningen 2006. Inget som iofs kostade hästen livet (väl hennes foster dock), och jag har absolut inget alls att klaga på när fbl 2009 stod där - men det är, även om du tror det, INTE mitt förstaval ang klinik, och gångerna jag åker dit är lätträknade.

Ska du kritisera får du åtminstone försöka ha koll på vad och vilken häst du pratar om, för nu är du alldeles vilse i pannkakan.

Senast ändrad:

Över 40 års erfarenhet av hästar. Räcker det som källa? :cool: Det där med att hästar inte går att sko utan sedering p g a något de har upplevt för länge sen är ren bullshit. Blir hästen tränad på ett sätt som ger den självförtroendet tillbaka, går den utmärkt att sko utan sedering. Om den är smärtfri och man har en bra hovis såklart. Men det krävs tid och tålamod + kunskap om hur hästar fungerar. Och en ordentlig utredning på en vettig klinik så att man kan utesluta smärtrelaterad "bångstyrighet".
Vet man säkert att hästen bara har dåliga minnen får man träna den varje dag på att slappna av när man lyfter hovarna på den och ta ut sin hovslagare varje vecka, för att han/hon bara skall kunna lyfta en hov och sen vara nöjd.
Att man trycker i en häst en massa lugnande löser inga problem, mer än att den går att sko då. Det enda som händer är att den inte kan försvara sig.
Folk har också en benägenhet att välja det som passar dem bäst. Att säga att hästen inte går att sko för att den är rädd för en låda är enklare än att säga att jag tror att det är något fel på den. Man väljer själv vad man vill se/tro.
I de flesta fall beror det nog på ren okunskap, men det finns alltid en anledning till att en häst uppför sig som den gör. En häst förmedlar sin status igenom att uttrycka sig, sen är det upp till folk runtomkring om de vill lyssna eller inte.
:bow:

Varför inte kosta på sig tiden orken, skaffa en tålmodig gammal hovis o framförallt hålla till hemma då jag inbillar mig att dessa hästar även är obekväma med att färdas, rädda för Vet und so weiter...

Har hästen en fysisk orsak att inte lyfta bakfötterna är läget givetvis

ett annat.

*kl*

Jag var i U-sala med en pålle för ett gäng år sen, om jag minns rätt så var det 2006 och då för att damen i fråga hade haft en hovspricka som flöt iväg både vertikalt och horisontalt så att del av hovväggen var lös.
En i vanliga fall svårskodd häst då det fanns brister i hennes tålamod och här fick hon både röntgen och lugnande x 4 och 'fixades' av klinikhovisen.
Jag var väldigt väldigt nöjd över resultatet och väldigt nöjd över att klinikhovisen tog sig tid att förklara och visa för min hovis (som jag hade bett vara med (och betalade för det) för att klara ut det hemmavid senare under tiden som det skulle bytas skor osv), det enda jag var missnöjd över var min pålla som uppförde sig som sk*t men med några doser domesedan så fic kde på skon till slut.
Slutnotan har jag för mig hamnade runt 4000 kr men eftersom detta var en skada så täcktes en del av försäkringen.

Det var 2006, på hösten, det var då vi möttes därinne =) Du och C hade precis kommit, jag var och hälsade på K och påväg ut på en liten promenad med henne.

Men herrejisses, är du onykter mitt i veckan? Det STÅR när det utfördes? 2003 respektive 2006.

Lugna ner dig och tänk på vad du skriver, den typen av påhopp tänker jag inte tollerera,, ännu mindre att du sitter på ett forum och öppet krititerar både kliniker och kollegor. Du har gjort det förr men nu hoppas jag att du gjort det för sista gången.. Du är en mästare på att framställa saker från ditt synsett och undviker alltid att delge hela historiken.

Tänk på att även personal på kliniker landet runt kanske även läser på detta forum och det är inte svårt för dom att lista ut vilken kund det är som sprider skitprat om deras yrkesutförande,, helt ovetande om deras verklighetuppfattning och arbetssituation..

Sedan,, börja med att ransaka dig själv,, du skrev faktiskt i ditt inlägg,,

(Skorna rycktes för en op, pga att hästen skulle från klinik till konvalescensstall eftersom jag var på semester i USA bad jag dem se till att hon kom skodd från kliniken till konvstallet.. Och nej, jag frågade inte vad det kostade, hade räknat med max 1800 kr - min ord hovslagare tar 950 kr, så tänkte att 'dubbelt upp ungefär' borde vara nog med råge.. jo men just det...)
Det var 2005 btw.

Notera sista raden och framförallt årtalet btw. Nu skriver du plötsligt 2006 fast det STÅR 2005,, hur ska du ha det virrpanna??

Naturligtvis förstår jag att det inte va samma häst 2003 som 2005 eller om det nu va 2006,, ber om ursäkt för ett så onycktert påstående.

ännu mindre att du sitter på ett forum och öppet krititerar både kliniker och kollegor.

Vilken klinik är det det handlar om då? Man måste väl ändå få kritisera arbete utfört av veterinärer och hovslagare om man inte skriver ut vad de heter och var de jobbar någonstans? Eller är detta någon ny bukeforumregel som jag ännu inte hört talas om?

Däremot kan jag förstå om man reagerar på agerandet i "hovböldstråden", som mystiskt gick upp i rök för några dagar sedan, för där diskuterades ju olika namngivna kliniker och deras personal på ett inte särskilt positivt sätt.

Tänk på att även personal på kliniker landet runt kanske även läser på detta forum och det är inte svårt för dom att lista ut vilken kund det är som sprider skitprat om deras yrkesutförande,, helt ovetande om deras verklighetuppfattning och arbetssituation..

Båda klinikerna vet och har vetat redan då det var aktuellt vad jag ansåg/anser, och skitprat? Häst 1 var kanonfint skodd, häst 2 var trångskodd (både enligt mig, annan hovis och veterinär på kliniken som skott).

Jag tog dessutom upp det med klinikhovisen, och fick då svaret att det inte var han som skott utan en (namngiven) kollega han tagit in då det varit lite väl mycket den perioden.

Halvt kl men kan ni inte diskutera det privat? Det var inte det jag ville få ut av tråden...

Varför inte kosta på sig tiden orken, skaffa en tålmodig gammal hovis o framförallt hålla till hemma då jag inbillar mig att dessa hästar även är obekväma med att färdas, rädda för Vet und so weiter...

Har hästen en fysisk orsak att inte lyfta bakfötterna är läget givetvis

ett annat.

Precis. Jag har ju själv haft två hästar som p g a akuta ryggskador inte har kunnat lyfta på bakbenen så att de har kunnat skos om. Den ena var det inga större problem med efter ett tag, det gick fort att få den att få tillit igen, men den andra var det stora problem med. Där fick jag ta ut distriktaren så att hästen kunde sederas så att hovisen kunde dra av skorna (en månad efter att hästen skulle ha blivit omskodd, då var vi tvugna att göra något). Det krävdes en hel del jobb ifrån min sida och att min ena snälla hovis kom ut varje vecka och bara lyfte upp en hov, klappade hästen och åkte igen för att få hästen att få tillbaka sitt förtroende. Den här hästen gick att sko utan några som helst problem efter några månader igen. Om hästen har fått en fobi så måste man jobba med den, man kan inte bara rycka på axlarna. Och hovar är något som man måste kunna lyfta utan att riskera livet! Inte minst på vintern när hästen skall broddas, och även om den broddas upp på klinik kan den tappa en brodd, skall man verkligen behöva köra hästen till en klinik bara för en sån sak? (Om den är frisk alltså). Att hästar blir paniskt rädda för något kan orsaka väldigt stora skador på både människor och själva hästen. Det enda jag kan komma på som kan vara svårt att få bukt med är koskräck. Annars går nog det mesta att jobba bort med mycket tålamod.
Jag håller absolut med om att det är bättre att ta kliniken till hästen än tvärtom, speciellt när det gäller hästar som "bara" är rädda. Med en häst som har en skada kan det dock som sagt vara nödvändigt att köra in den.

Tack Centaur! :)

Senast ändrad:

Halvt kl men kan ni inte diskutera det privat? Det var inte det jag ville få ut av tråden...

Uppfattade aldrig inom vilket område du bor för att kunna hjälpa dig med vilka olika alternativ/kostnader som är skäliga. Det kan ibland bli billigare att ta ut vet till stallet i samband med skoningen, många ggr kan det även vara bättre för hästen att bli skodd i sin hemmamiljö. Ofta behöver man då endast droga den i samband med skoning några ggr och varje gång försöka minska dosen.

Är hästen däremot behäftad med en skada som gör att den endast går att sko drogad så är det nog bara att acceptera att det för all framtid inte kommer att kunna skos på ett normalt sätt. Man för då inte glömma den extra kostnaden som tillkommer veterinärvården.

I kostnad för klinikskoning bör man även räkna in den tiden man måste avsätta för transportering inkl resa och då kanske det blir billigare att i stället välja alt. att sko den hemma.

Du får gärna pm:a mig om du inte vill namnge område närmare i tråden så ska jag se vad jag kan hjälpa till med.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
471
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
431
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 139
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
454
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna