Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kolla med kliniken direkt är mitt tips! Åkte in och skodde min på klinik för att min ordinarie är sjukskriven- tänkte att sååå mkt dyrare kan det ju inte va..
Fick räkningen häromdagen- 2.338kr!!!!!!!!!!!!!!
Vanlig rundskoning med nya skor- helt sjukt!!
Över 40 års erfarenhet av hästar. Räcker det som källa?Det där med att hästar inte går att sko utan sedering p g a något de har upplevt för länge sen är ren bullshit. Blir hästen tränad på ett sätt som ger den självförtroendet tillbaka, går den utmärkt att sko utan sedering. Om den är smärtfri och man har en bra hovis såklart. Men det krävs tid och tålamod + kunskap om hur hästar fungerar. Och en ordentlig utredning på en vettig klinik så att man kan utesluta smärtrelaterad "bångstyrighet".
Vet man säkert att hästen bara har dåliga minnen får man träna den varje dag på att slappna av när man lyfter hovarna på den och ta ut sin hovslagare varje vecka, för att han/hon bara skall kunna lyfta en hov och sen vara nöjd.
Att man trycker i en häst en massa lugnande löser inga problem, mer än att den går att sko då. Det enda som händer är att den inte kan försvara sig.
Folk har också en benägenhet att välja det som passar dem bäst. Att säga att hästen inte går att sko för att den är rädd för en låda är enklare än att säga att jag tror att det är något fel på den. Man väljer själv vad man vill se/tro.
I de flesta fall beror det nog på ren okunskap, men det finns alltid en anledning till att en häst uppför sig som den gör. En häst förmedlar sin status igenom att uttrycka sig, sen är det upp till folk runtomkring om de vill lyssna eller inte.
Kolla med kliniken direkt är mitt tips! Åkte in och skodde min på klinik för att min ordinarie är sjukskriven- tänkte att sååå mkt dyrare kan det ju inte va..
Fick räkningen häromdagen- 2.338kr!!!!!!!!!!!!!!
Vanlig rundskoning med nya skor- helt sjukt!!
Men det förstår du väl att det är mycket dyrare på klinik. De tvingas ju stå inne i stugvärmen. Går miste om att få köra bil till dig. Sen fattar du väl att det tar längre tid att lägga om gamla skor än nya.Och jag fick hosta upp med 2 600 kr för skoning ro på klinik. Då slogs dessutom befintliga skor på igen (och skoningen var kass, trångskott som fan). Milt sagt en kalldusch...
Men det förstår du väl att det är mycket dyrare på klinik. De tvingas ju stå inne i stugvärmen. Går miste om att få köra bil till dig. Sen fattar du väl att det tar längre tid att lägga om gamla skor än nya.
Skämt och ironi åsido. Vet inte vilken klinik det var och det spelar i o f ingen roll. Vissa av veterinärklinikerna i landet har kunniga erfarna hovslagare. Hovslagare som strävar efter att uppdatera sin kunskap och vet att ingen hovslagare är bättre än hans/hennes sämsta skoning. Därför lämnar man heller inte ifrån sig jobb som man inte kan stå för.
Men..dessvärre finns det en tråkig och inte så kort svans av hovslagare som fläskar på för att de blivit klinikhovslagare. Som inte blivit det på grund av kunnande och yrkesstolthet, utan p g a "kontakter" eller pga anställande veterinärs okunskap eller oförmåga att bedöma arbetet.
Det handlar om hovslageri...inte hjärnkirurgi. Ta gärna betalt för arbetet men ockra inte.
Kan bara beklaga
Men det är ju inte klokt!De måste väl ha gjort något annat också då eller?
Vi skor två tävlingsponnysar på klinik, inte för att de krånglar eller så utan bara för att vi är lite extra rädda om dem.
När vi beställer tid gör vi det direkt hos hovslagaren på kliniken och vi betalar inte ett öre mer än vad vi gör för vår ordinarie hovslagare.(1000/ponny)
Vissa av veterinärklinikerna i landet har kunniga erfarna hovslagare. Hovslagare som strävar efter att uppdatera sin kunskap och vet att ingen hovslagare är bättre än hans/hennes sämsta skoning. Därför lämnar man heller inte ifrån sig jobb som man inte kan stå för.
Nu vet vi ju inte om detta skedde nyligen
---
Vi vet heller inte omständigheterna kring just detta fall mer än att det "ordinerades" skoning från klinik till konvalicentstall från uppdragsgivaren..
--
Av 2 onda ting tvingas man i bland välja mellan pest eller kolera,,, har man kännedom om historik så är det nog klokt att trångsko en häst så att skorna till varje pris har en tjans att sitta kvar, främst under en konvalisent tid med tanke på vad hästägaren själv tidigare (nästan dagligen) deklarerat i ämnet tappskor.
--
Är detta utfört på den av mig senast kända besökande klinik så tro mig,, där finns både kompetens, kunskap utöver det vanliga när det gäller hovvård och främst yrkesstolthet...
--
Kan bara beklaga att notera att det som va så bra 2003 på en annan klinik och som jag anser det billigt senare blev en mkt dyr läxa
--
Över 40 års erfarenhet av hästar. Räcker det som källa?Det där med att hästar inte går att sko utan sedering p g a något de har upplevt för länge sen är ren bullshit. Blir hästen tränad på ett sätt som ger den självförtroendet tillbaka, går den utmärkt att sko utan sedering. Om den är smärtfri och man har en bra hovis såklart. Men det krävs tid och tålamod + kunskap om hur hästar fungerar. Och en ordentlig utredning på en vettig klinik så att man kan utesluta smärtrelaterad "bångstyrighet".
Vet man säkert att hästen bara har dåliga minnen får man träna den varje dag på att slappna av när man lyfter hovarna på den och ta ut sin hovslagare varje vecka, för att han/hon bara skall kunna lyfta en hov och sen vara nöjd.
Att man trycker i en häst en massa lugnande löser inga problem, mer än att den går att sko då. Det enda som händer är att den inte kan försvara sig.
Folk har också en benägenhet att välja det som passar dem bäst. Att säga att hästen inte går att sko för att den är rädd för en låda är enklare än att säga att jag tror att det är något fel på den. Man väljer själv vad man vill se/tro.
I de flesta fall beror det nog på ren okunskap, men det finns alltid en anledning till att en häst uppför sig som den gör. En häst förmedlar sin status igenom att uttrycka sig, sen är det upp till folk runtomkring om de vill lyssna eller inte.
Men herrejisses, är du onykter mitt i veckan? Det STÅR när det utfördes? 2003 respektive 2006.
ännu mindre att du sitter på ett forum och öppet krititerar både kliniker och kollegor.
Tänk på att även personal på kliniker landet runt kanske även läser på detta forum och det är inte svårt för dom att lista ut vilken kund det är som sprider skitprat om deras yrkesutförande,, helt ovetande om deras verklighetuppfattning och arbetssituation..
Varför inte kosta på sig tiden orken, skaffa en tålmodig gammal hovis o framförallt hålla till hemma då jag inbillar mig att dessa hästar även är obekväma med att färdas, rädda för Vet und so weiter...
Har hästen en fysisk orsak att inte lyfta bakfötterna är läget givetvis
ett annat.
Halvt kl men kan ni inte diskutera det privat? Det var inte det jag ville få ut av tråden...